2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Kamienie na szaniec

2l.pl / „Kamienie na szaniec” jako powieść uniwersalna

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Mimo iż książka Aleksandra Kamińskiego powstała ponad siedemdziesiąt lat temu, jej wartość artystyczna i wychowawcza nie zmieniły się. II wojna światowa to temat wielokrotnie poruszany w literaturze polskiej i światowej. Pisarze ostrzegają przed kataklizmem, ale także dokumentują bohaterskie, a nieraz nawet heroiczne zachowania walczących.

Powieść Kamińskiego jest niezwykła. Jej głównym tematem jest życie i postawy pokolenia młodych harcerzy, którzy w 1939 roku zaczynali dorosłe życie. Stanęli oni przed wyborem, czy ryzykować swoim zdrowiem i poświęcić się dla dobra ojczyzny czy zaniechać jakichkolwiek działań. Patriotyczne i moralne wychowanie sprawiło, że nie wahali się działać najpierw w akcjach „małego sabotażu”, a później w dywersji.


„Kamienie na szaniec” poruszają uniwersalne problemy, takie jak przyjaźń, młodość, dojrzewanie, rola rodziny, miłość do ojczyzny. Dzięki pokazaniu ponadczasowych wartości są czytelne także i dziś. Także dziś mogą pozytywnie wpływać na młodych czytelników, kształtować ich wzorce i wychowywać. Kamiński pokazał, że w trudnych i tragicznych czasach jeszcze bardziej liczą się takie wartości, jak koleżeństwo, sumienność, umiejętność wspólnego działania i pozwalają pięknie żyć, a nieraz też pięknie umierać. Bohaterstwo Alka, Rudego i Zośki jest bezsprzeczne, a ich postawa i zachowanie oraz zalety zasługują na podziw i naśladowanie także i dziś.



  Dowiedz się więcej
Bibliografia „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” – najważniejsze cytaty
„Kamienie na szaniec” jako powieść o braterstwie i służbie
Motyw Warszawy w „Kamieniach na szaniec”
Motyw patriotyzmu w „Kamieniach na szaniec”
Dlaczego Alek, Rudy i Zośka potrafili „pięknie żyć i pięknie umierać” – rozprawka
Moralność i etyka w „Kamieniach na szaniec”
Tragizm pokolenia Alka, Zośki i Rudego
Rzeczywistość okupowanej Warszawy na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Sposoby i cele walki z okupantem na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Kamieni na szaniec”
Miejsce akcji w „Kamieniach na szaniec”
Czas akcji w „Kamieniach na szaniec”
Kompozycja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako opowieść o bohaterstwie Polaków
„Kamienie na szaniec” – przynależność gatunkowa
Narracja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako powieść uniwersalna
„Kamienie na szaniec” jako dokument
Portret hitlerowskich oprawców w „Kamieniach na szaniec”
Motyw dojrzewania w „Kamieniach na szaniec”
Motyw przyjaźni w „Kamieniach na szaniec”
Motyw szkoły w „Kamieniach na szaniec”
Motyw rodziny w „Kamieniach na szaniec”
Zośka – Tadeusz Zawadzki – charakterystyka
Rudy – Jan Bytnar – charakterystyka
Alek – Aleksy Dawidowski – charakterystyka
Charakterystyka harcerzy w „Kamieniach na szaniec”
Problematyka „Kamieni na szaniec”
Udział warszawskich harcerzy w II wojnie światowej
„Kamienie na szaniec” – interpretacja tytułu
Geneza „Kamieni na szaniec”
Aleksander Kamiński – notatka szkolna
Plan wydarzeń „Kamieni na szaniec”
Akcja w Celestynowie – streszczenie
Akcja pod Arsenałem – streszczenie
Akcje „małego sabotażu” – streszczenie
Organizacje podziemne w „Kamieniach na szaniec”
Kamienie na szaniec streszczenie