2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Kamienie na szaniec

2l.pl / Motyw szkoły w „Kamieniach na szaniec”

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Obok rodziny główną rolę w wychowaniu młodzieży w „Kamieniach na szaniec” pełni szkoła. Między innymi Rudy, Alek i Zośka uczęszczali do szkoły z tradycjami – Gimnazjum im. Stefana Batorego w Warszawie. Placówka ta miała wybitnych pedagogów, którzy pozwalali rozwijać się młodzieży na wielu polach – przekazywali zarówno wiedzę o świecie, kładli nacisk na wychowanie fizyczne, jak i uczyli patriotyzmu.

Kamiński wspomina, że szkoła miała „właściwy zespół nauczycielski”, a jego przedstawiciele mieli umiejętność zachęcania i wdrażania młodzieży do samokształcenia. Najlepszym przykładem takiego belfra jest niewiele starszy od maturzystów nauczyciel geografii – Leszek Domański (nazywany Zeusem). Oprócz normalnych zajęć chodził wraz z młodymi na wyprawy krajoznawcze, a latem jeździł w góry w 1939 roku wybrał się na wyprawę w Beskid Śląski). Zaspokajał ciekawość młodzieży odpowiadając nawet po zajęciach lekcyjnych na ich pytania. Ze względu na wiek w prywatnych kontaktach z podopiecznymi zwracał się do nich po imieniu.


Zarówno wiedza profesora Domańskiego, jak i jego bezpośredni kontakt z uczniami sprawiły, że cieszył się wielkim szacunkiem i mógł wpływać na wybory i postawy swych wychowanków. Nie narzucał im swojego zdania, jedynie sugerował pewne zachowania i namawiał młodych do dyskusji. Dzięki wycieczkom pozaszkolnym dużo lepiej ich poznawał. Kładł nacisk zarówno na rozwój naukowy, jak i fizyczny. Podczas górskich wypraw chłopcy mogli w praktyce sprawdzić swoje zdolności, a także nauczyć się koleżeństwa, odpowiedzialności za innych i grupę oraz solidarności.

Szkoła pokazana w „Kamieniach na szaniec” bliska jest ideałowi. Jej nauczyciele mają „właściwe” podejście do uczniów, to znaczy są otwarci. Ich rola polega głównie na zachęcaniu młodych do zdobywania wiedzy i samokształcenia.



  Dowiedz się więcej
Bibliografia „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” – najważniejsze cytaty
„Kamienie na szaniec” jako powieść o braterstwie i służbie
Motyw Warszawy w „Kamieniach na szaniec”
Motyw patriotyzmu w „Kamieniach na szaniec”
Dlaczego Alek, Rudy i Zośka potrafili „pięknie żyć i pięknie umierać” – rozprawka
Moralność i etyka w „Kamieniach na szaniec”
Tragizm pokolenia Alka, Zośki i Rudego
Rzeczywistość okupowanej Warszawy na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Sposoby i cele walki z okupantem na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Kamieni na szaniec”
Miejsce akcji w „Kamieniach na szaniec”
Czas akcji w „Kamieniach na szaniec”
Kompozycja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako opowieść o bohaterstwie Polaków
„Kamienie na szaniec” – przynależność gatunkowa
Narracja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako powieść uniwersalna
„Kamienie na szaniec” jako dokument
Portret hitlerowskich oprawców w „Kamieniach na szaniec”
Motyw dojrzewania w „Kamieniach na szaniec”
Motyw przyjaźni w „Kamieniach na szaniec”
Motyw szkoły w „Kamieniach na szaniec”
Motyw rodziny w „Kamieniach na szaniec”
Zośka – Tadeusz Zawadzki – charakterystyka
Rudy – Jan Bytnar – charakterystyka
Alek – Aleksy Dawidowski – charakterystyka
Charakterystyka harcerzy w „Kamieniach na szaniec”
Problematyka „Kamieni na szaniec”
Udział warszawskich harcerzy w II wojnie światowej
„Kamienie na szaniec” – interpretacja tytułu
Geneza „Kamieni na szaniec”
Aleksander Kamiński – notatka szkolna
Plan wydarzeń „Kamieni na szaniec”
Akcja w Celestynowie – streszczenie
Akcja pod Arsenałem – streszczenie
Akcje „małego sabotażu” – streszczenie
Organizacje podziemne w „Kamieniach na szaniec”
Kamienie na szaniec streszczenie