2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Kamienie na szaniec

2l.pl / Motyw rodziny w „Kamieniach na szaniec”

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

W utworze Aleksandra Kamińskiego wielką rolę w życiu bohaterskich harcerzy pełni rodzina. To właśnie z niej młodzi chłopcy czerpią pozytywne wzorce, to rodzina od najmłodszych lat kształtuje ich osobowość. Nigdy, nawet harcerstwo nie zdołałoby wykształcić w młodych ludziach takich postaw, jak solidarność, patriotyzm, zdolność do poświecenia, gdyby nie wcześniejsze wychowanie wśród najbliższych.

Zarówno Alek, Rudy, jak i Zośka wyrastają w harmonijnych domach, pełnych ciepła, miłości i zrozumienia. Swój późniejszy rozwój opierali na wyniesionym z rodziny szacunku i moralności. Gdy zdecydowali się na niebezpieczny udział w walkach, to właśnie w domu znaleźli oparcie i pełną akceptację. Sami także nie zapominali o najbliższych i w trudnych chwilach imali się różnych zajęć by przynieść choć trochę zarobionych pieniędzy.


Na uwagę zasługuje dom Zośki, który zawsze innych przyciągał jak magnes. Rodzicami chłopaka byli: profesor chemii na Politechnice Warszawskiej – Józef Zawadzki oraz pani Zawadzka pełniąca przed urodzeniem dzieci obowiązki wychowawcy. Jak charakteryzuje ich autor: „w obojgu uderzał ten sam spokój, pokrywający głębię uczucia i wrażliwości, ten sam łagodny, wyrozumiały, głęboki stosunek do ludzi, to samo pełne oddanie się sprawie, co do której wzięli na siebie odpowiedzialność”. Podobne do siebie były domy Alka i Rudego. Ich ojcowie czynnie brali udział w życiu społecznym, zaś matki były kobietami życzliwymi i mądrymi. Alek był synem kierownika fabryki, zaś rodzice Rudego byli nauczycielami.

Dom w życiu bohaterów „Kamieni na szaniec” odegrał bardzo pozytywną rolę. Dzięki właściwemu wychowaniu młodzi chłopcy sprawdzili się jako partyzanci, a także jako ludzie.



  Dowiedz się więcej
Bibliografia „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” – najważniejsze cytaty
„Kamienie na szaniec” jako powieść o braterstwie i służbie
Motyw Warszawy w „Kamieniach na szaniec”
Motyw patriotyzmu w „Kamieniach na szaniec”
Dlaczego Alek, Rudy i Zośka potrafili „pięknie żyć i pięknie umierać” – rozprawka
Moralność i etyka w „Kamieniach na szaniec”
Tragizm pokolenia Alka, Zośki i Rudego
Rzeczywistość okupowanej Warszawy na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Sposoby i cele walki z okupantem na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Kamieni na szaniec”
Miejsce akcji w „Kamieniach na szaniec”
Czas akcji w „Kamieniach na szaniec”
Kompozycja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako opowieść o bohaterstwie Polaków
„Kamienie na szaniec” – przynależność gatunkowa
Narracja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako powieść uniwersalna
„Kamienie na szaniec” jako dokument
Portret hitlerowskich oprawców w „Kamieniach na szaniec”
Motyw dojrzewania w „Kamieniach na szaniec”
Motyw przyjaźni w „Kamieniach na szaniec”
Motyw szkoły w „Kamieniach na szaniec”
Motyw rodziny w „Kamieniach na szaniec”
Zośka – Tadeusz Zawadzki – charakterystyka
Rudy – Jan Bytnar – charakterystyka
Alek – Aleksy Dawidowski – charakterystyka
Charakterystyka harcerzy w „Kamieniach na szaniec”
Problematyka „Kamieni na szaniec”
Udział warszawskich harcerzy w II wojnie światowej
„Kamienie na szaniec” – interpretacja tytułu
Geneza „Kamieni na szaniec”
Aleksander Kamiński – notatka szkolna
Plan wydarzeń „Kamieni na szaniec”
Akcja w Celestynowie – streszczenie
Akcja pod Arsenałem – streszczenie
Akcje „małego sabotażu” – streszczenie
Organizacje podziemne w „Kamieniach na szaniec”
Kamienie na szaniec streszczenie