2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Kamienie na szaniec

2l.pl / Problematyka „Kamieni na szaniec”

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

„Kamienie na szaniec” to przede wszystkim niezastąpiony dokument o wydarzeniach, które rozegrały się w stolicy od 1939 do 1943 roku. Kamiński dokumentuje działalność organizacji podziemnych, opisuje poszczególne akcje, przytacza daty i wspomina o autentycznych bohaterach. Dzięki temu możemy zobaczyć jak wyglądało życie w Warszawie podczas okupacji hitlerowskiej.

Innym ważny problemem utworu jest dojrzewanie psychiczne młodych bohaterów i ich przemiana. Gdy wybucha wojna chłopcy kończą szkołę średnią. Czasy wojny powodują, że muszą bardzo szybko wydorośleć. Dzięki przygotowaniom do waliki z bronią w ręku mężnieją, stają się odpowiedzialniejsi, uczą się dobrej organizacji i współpracy.


Kamiński, jak pisze we wstępie swój utwór poświęca bohaterstwu oraz służbie. Bohaterstwem wykazali się młodzi harcerze, którzy bez wahania podjęli decyzję o walce z okupantem – najpierw w ramach akcji „małego sabotażu”, a potem w dywersji (Kedyw). Ich naczelną zasadą była służba ojczyźnie – oddali jej nie tylko młode lata, ale poświęcili także życie.

Przez cały utwór „Kamienie na szaniec” widzimy jak ważną wartością jest patriotyzm. Młodzi zyskali go dzięki wychowaniu we wspaniałych rodzinach (problem roli rodziny w wychowaniu młodego pokolenia), w szkole (szkoła, która zachęca do samokształcenia) i harcerstwie, w którym młodym ludziom przyświecało hasło: „Harcerz służy Polsce i dla niej sumiennie spełnia swoje obowiązki”.

Nie należy zapominać, że ważnym problemem powieści jest rola koleżeństwa i przyjaźni. Jak pokazują losy młodych chłopców dzięki wzajemnemu zaufaniu i odpowiedzialności za drugiego człowieka mogli sprawnie przeprowadzać akcję, często z narażeniem życia ratując rannych, czy też odbijając ich z rąk wroga. Przyjaźń sprawiała, że chłopcom łatwiej było znosić trudy walki, a nieraz łatwiej żegnać się z życiem.



  Dowiedz się więcej
Bibliografia „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” – najważniejsze cytaty
„Kamienie na szaniec” jako powieść o braterstwie i służbie
Motyw Warszawy w „Kamieniach na szaniec”
Motyw patriotyzmu w „Kamieniach na szaniec”
Dlaczego Alek, Rudy i Zośka potrafili „pięknie żyć i pięknie umierać” – rozprawka
Moralność i etyka w „Kamieniach na szaniec”
Tragizm pokolenia Alka, Zośki i Rudego
Rzeczywistość okupowanej Warszawy na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Sposoby i cele walki z okupantem na przykładzie „Kamieni na szaniec”
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Kamieni na szaniec”
Miejsce akcji w „Kamieniach na szaniec”
Czas akcji w „Kamieniach na szaniec”
Kompozycja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako opowieść o bohaterstwie Polaków
„Kamienie na szaniec” – przynależność gatunkowa
Narracja „Kamieni na szaniec”
„Kamienie na szaniec” jako powieść uniwersalna
„Kamienie na szaniec” jako dokument
Portret hitlerowskich oprawców w „Kamieniach na szaniec”
Motyw dojrzewania w „Kamieniach na szaniec”
Motyw przyjaźni w „Kamieniach na szaniec”
Motyw szkoły w „Kamieniach na szaniec”
Motyw rodziny w „Kamieniach na szaniec”
Zośka – Tadeusz Zawadzki – charakterystyka
Rudy – Jan Bytnar – charakterystyka
Alek – Aleksy Dawidowski – charakterystyka
Charakterystyka harcerzy w „Kamieniach na szaniec”
Problematyka „Kamieni na szaniec”
Udział warszawskich harcerzy w II wojnie światowej
„Kamienie na szaniec” – interpretacja tytułu
Geneza „Kamieni na szaniec”
Aleksander Kamiński – notatka szkolna
Plan wydarzeń „Kamieni na szaniec”
Akcja w Celestynowie – streszczenie
Akcja pod Arsenałem – streszczenie
Akcje „małego sabotażu” – streszczenie
Organizacje podziemne w „Kamieniach na szaniec”
Kamienie na szaniec streszczenie