2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Syzyfowe prace

2l.pl / „Przyjaźń przez współczucie i współudział łagodzi nieszczęście” – uzasadnij stwierdzenie na podstawie „Syzyfowych prac”

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

„Przyjaźń przez współczucie i współudział łagodzi nieszczęście” – uzasadnij stwierdzenie na podstawie „Syzyfowych prac”
Sytuacja młodzieży polskiej ukazana przez Żeromskiego w „Syzyfowych pracach” często była tragiczna. Ze wszystkich stron atakowała ich rosyjska propaganda, podlegali także ciągłej rusyfikacji. Tępiono w nich samodzielne myślenie, zaś „nieprawomyślnych” skazywano na izolację, odmawiano im prawa do nauki. Nieliczni uczniowie, którzy pragnęli zachować swoją tożsamość narodową nie mogli liczyć na pomoc. Oddaleni byli od swych domów rodzinnych, zaś społeczeństwo pozostawało bierne i niechętne jakimkolwiek patriotycznym manifestacjom, pamiętając represje po powstaniu styczniowym.


W takiej atmosferze młodzież skazana był na siebie. Wielką wartość miały ich wzajemne relacje, które podtrzymywały na duchu i niepowalany się poddać i ulec rusyfikatorom. Dobrym przykładem na danie dowodu prawości i koleżeństwa była postawa Borowicza. Gdy szykanowany i wyśmiewany ze względu na pochodzenie i wygląd Andrzej Radek nie wytrzymał i dotkliwie pobił kolegę Tymkiewicza, dyrekcja gimnazjum postanowiła go wydalić ze szkoły. Jedną z osób, które się za nim wstawiły był Marcin Borowicz. Nie znał Radka, jednak jego wrażliwość na krzywdę i niesprawiedliwość spowodowała, że wstawił się za nim u inspektora Zabielskiego, dzięki czemu chłopak dostał jeszcze jedną szansę. Tak zaczęła się ich przyjaźń. W innym jednak momencie głównemu bohaterowi zabrakło cywilnej odwagi. Gdy Tomasz Walecki zaprotestował w imieniu całej klasy przeciwko szkalowaniu zakonnic katolickich przez historyka, Borowicz wyparł się go. Przyznał, że opowiadane przez Kostriulewa historyjki, są pożyteczne. Tym samym naraził się na nienawistne spojrzenie kolegi.

Odważną i odpowiedzialną postawę wykazuje Bernard Zygier. Dzięki recytowanej przez niego „Reducie Ordona” uczniom klerykowskiego gimnazjum otwierają się oczy. Zaczynają dostrzegać pułapki rusyfikacji i zdają sobie sprawę z tożsamości narodowej. Nowy kolega przybliża im prawdziwą historię Polski, zachęca do lektur polskich romantyków. Dzięki wspólnej sprawie – oporowi wobec rusyfikacji – chłopcy zbliżają się do siebie. Patrioci spotykają się „na górce” u Gontali, gdzie rozprawiają o problemach narodowych. Nie ma wśród nich zdrajców ani donosicieli, mogą sobie ufać i wspierać się wzajemnie w zachowaniu polskiej tożsamości.




Najbardziej wymowną sceną, świadczącą o bliskich relacjach bohaterów jest ostatnia scena powieści. Borowicz, załamany po wiadomości o wyjeździe Anny Biruty, pełen wątpliwości w sens egzystencji w świecie, gdzie wszyscy pragną podstawiać innym nogi, są obłudni i zakłamani, otrzymuje wsparcie przyjaciela. Pomocną dłoń wyciąga do niego Andrzej Radek, który pyta: „- Cóż ci to, Borowicz, cóż ci to?”. Wówczas „Marcin nie był w stanie rzec słowa, nie mógł patrzeć, wyciągnął tylko rękę i wspomógł się na siłach, czując uściśnienie kościstej, a jakby z żelaza urobionej prawicy Radkowej”. Gest ten świadczy o wielkiej przyjaźni między chłopcami i możliwości liczenia na drugiego w szczególnie trudnych chwilach załamania.



  Dowiedz się więcej
Syzyfowe prace - streszczenie
Syzyfowe prace - plan wydarzeń
Syzyfowe prace - znaczenie tytułu
Problematyka Syzyfowych prac Stefana Żeromskiego
Marcin Borowicz - charakterystyka
Elementy autobiograficzne w powieści
Wartość dokumentalna Syzyfowych prac Stefana Żeromskiego
Metody rusyfikacji polskiej młodzieży na podstawie "Syzyfowych prac”
Kompozycja i język Syzyfowych prac
Ekranizacja powieści Syzyfowe prace
Syzyfowe prace - ciekawostki
Syzyfowe prace - wiadomości wstępne, czas i miejsce akcji
Stefan Żeromski - biografia
Szczegółowy plan wydarzeń Syzyfowych prac
Marcin Borowicz - charakterystyka
Andrzej Radek - charakterystyka
Pozostali bohaterowie Syzyfowych prac
Czas i miejsce akcji Syzyfowych prac
Syzyfowe prace jako dokument epoki
Syzyfowe prace - znaczenie tytułu powieści
„Syzyfowe prace” – bibliografia
„Syzyfowe prace” – opis plakatu filmowego
„Syzyfowe prace” – najważniejsze cytaty
Motyw Rosjan w „Syzyfowych pracach”
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Syzyfowych prac”
Antoni Paluszkiewicz - charakterystyka
Profesor Sztetter - charakterystyka
Ferdynand Wiechowski - charakterystyka
Anna Stogowska i jej rodzina
Tło historyczne „Syzyfowych prac”
„Masz, psie, masz, draniu! Masz - za teatr, masz za inspektorskie zebranie, masz za literaturę! Tyś mnie chciał do siebie podobnym... - Masz, renegacie, szpiegu, masz, szpiegu!” Jakie przeżycia podyktowały Marcinowi te gorzk
Z którym z bohaterów „Syzyfowych prac” chciałbyś się zaprzyjaźnić i dlaczego?
„Syzyfowe prace” - utwór Stefana Żeromskiego jako powieść o dojrzewaniu, dorastaniu, pierwszych ważnych doświadczeniach młodych ludzi. Uzasadnij stwierdzenie, podając odpowiednie argumenty
Czy działania rusyfikatorów można nazwać „syzyfową pracą”?
„Syzyfowe prace” – recenzja powieści
Czy „Syzyfowe prace” można nazwać radosnym hymnem życia na przekór wszystkiemu?
Czy Andrzej Radek może służyć za dobry przykład przezwyciężania trudności życiowych?
„Przyjaźń przez współczucie i współudział łagodzi nieszczęście” – uzasadnij stwierdzenie na podstawie „Syzyfowych prac”
Życie młodzieży polskiej w latach 70 i 80 XIX wieku na podstawie lektury „Syzyfowe prace”
Droga Marcina Borowicza do patriotyzmu
Gimnazjum klerykowskie różni się od współczesnego – rozprawka
„Ojczyzna to nie tylko miły sercu krajobraz, ale i ciągłe wobec niej obowiązki do spełnienia” – kiedy bohaterowie „Syzyfowych prac” zrozumieli słuszność tego stwierdzenia?
Przeżycia wewnętrzne Marcina Borowicza podczas recytacji „Reduty Ordona”
Przebieg i wpływ lekcji języka polskiego na młodzież w klerykowskim gimnazjum
Charakterystyka porównawcza Andrzeja Radka i Marcina Borowicza
Motyw miłości w „Syzyfowych pracach”
Obraz zaboru rosyjskiego na przykładzie „Syzyfowych prac”
Motyw nauczyciela w „Syzyfowych pracach”
Obraz rusyfikacji w „Syzyfowych pracach”
Losy Andrzeja Radka
Losy Marcina Borowicza
Autobiografizm w „Syzyfowych pracach”
Rusyfikacja w zaborze rosyjskim jako tło „Syzyfowych prac”
Obraz polskiego społeczeństwa w „Syzyfowych pracach”
„Syzyfowe prace” jako dokument epoki
Stefan Żeromski – notatka szkolna
Metody rusyfikacji w „Syzyfowych pracach”
Walka polskiej młodzieży z rusyfikacją w „Syzyfowych pracach”
„Syzyfowe prace” – recenzja filmu
„Syzyfowe prace” na tle prądów epoki
Czy „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego to powieść mająca wartości dla współczesnych? – rozprawka
Motyw szkoły w „Syzyfowych pracach”
Tragizm młodzieży polskiej w zaborze rosyjskim w świetle powieści Stefana Żeromskiego „Syzyfowe prace”
Główne wątki „Syzyfowych prac”
Charakterystyka Bernarda Zygiera
Charakterystyka Andrzeja Radka
Charakterystyka Marcina Borowicza
Czas i miejsce akcji „Syzyfowych prac”
Język i stylistyka „Syzyfowych prac”
Kompozycja „Syzyfowych prac”
Artyzm „Syzyfowych prac”
„Syzyfowe prace” – interpretacja tytułu
„Syzyfowe prace” jako powieść o dorastaniu
„Syzyfowe prace” - plan wydarzeń
Geneza „Syzyfowych prac”
Syzyfowe prace – streszczenie