2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Syzyfowe prace

2l.pl / Losy Marcina Borowicza

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Marcina Borowicza poznajemy, gdy ma osiem lat i przyjeżdża do szkoły w Owczarach. Bohater jak na swój wiek był duży i tęgi. Miał miłą twarz, czarne oczy, gęste brwi, a na jego głowie spoczywała barankowa czapka. Ubrany był w ciepłą bekeszę z futrzanym kołnierzem. Chłopak jest bardzo przestraszony, tęskni za domem rodzinnym, a najbardziej za matką, którą bardzo kocha. Nie mówi po rosyjsku, dlatego lekcje w szkole prowadzonej przez Wiechowskich wydają mu się nudne.

Matka postanawia, że jej syn będzie kontynuował naukę w gimnazjum w Klerykowie. Miło słabej znajomości rosyjskiego (w domu mówi się po polsku) udało mu się dostać do klasy wstępnej gimnazjum, dzięki płatnej protekcji u nauczyciela Majewskiego. Chłopak wciąż miał problemy, przede wszystkim ze względu na małą znajomość wykładowego języka rosyjskiego. Zamieszkała na stancji u pani Przepiórowskiej, dawnej znajomej matki wraz z sześcioma innymi chłopcami.


Przed wstąpieniem do pierwszej klasy Marcinowi zmarła matka. Nie umiał pogodzić się z tą stratą. Opuścił się w nauce, zaczął wagarować. Gdy pewnego dnia zaszedł do kościoła na nabożeństwo postanowił wstąpić do kościelnego chóru. Religia sprawiła, że poprawił wyniki w nauce. Wraz z kolegami ze stancji wybierał się do pobliskiego parku postrzelać z pistoletu. Przyłapany omal nie wyleciał ze szkoły. Odbył karę kozy o chlebie i wodzie.

Po zakończeniu czwartej klasy Borowicz wyjechał na wakacje do domu, do Gawronek. Zastał zaniedbane i zapuszczone obejście. Ojciec ofiarował mu dubeltówkę i odtąd chłopak wyprawiał się często na polowania. W lesie wybudował także altankę, która stała się jego azylem. Zaprzyjaźnił się także z Szymonem Nogą – najlepszym myśliwym w okolicy. Po powrocie do szkoły okazało się, że zmienili się nauczyciele i dyrekcja. Wśród kadry dominowali Rosjanie, którzy przystąpili do bezwzględnej rusyfikacji. Kiedy pewnego dnia Marcin z kolegami był na rosyjskiej sztuce w teatrze został zauważony przez inspektora. Ten zaprosił go do domu i przyjął bardzo życzliwie, widząc w nim dobry materiał na zruszczonego Polaka.




W szóstej klasie, dzięki wpływowi inspektora Zabielskiego Borowicz zakłada stronnictwo ugodowych literatów. Wraz z kolegami pochodzenia żydowskiego i Rosjanami dyskutuje o literaturze – czyta wyłącznie w języku rosyjskim. Młodzi krytykują Polskę, wychwalając za to ustrój i osiągnięcia rosyjskie. Marcin przenosi się także na stancję do „czarnej pani”, którą dzieli z zamożniejszymi kolegami ze starszych klas. Pod wpływem lektur zostaje ateistą. W siódmej klasie rusyfikacja Marcina postępuje. Nie reaguje na bezpodstawne oskarżenia nauczycieli, którzy szykanują katolickie siostry zakonne.

Przemiana Marcina rozpoczyna się, gdy wysłuchuje recytacji „Reduty Ordona” wygłoszonej przez Bernarda Zygiera. W ósmej klasie uczestniczy w tajnych spotkaniach u Mańka Gontali. Dzięki poznaniu historii Polski, a przede wszystkim lekturom dzieł Mickiewicza i innych patriotów zmienia się jego świadomość narodowa. Wykazuję odwagę, gdy atakuje błotnymi kulami inspektora Majewskiego, który szuka miejsca spotkań chłopców. Udaje mu się ostrzec kolegów, dzięki czemu rewizja u „Mańka” nie przynosi skutku.




Przed egzaminami Marcin zakochuje się w Annie Stogowskiej, dziewczynie negatywnie nastawionej do Rosjan. Udaje mu się zbliżyć do dziewczyny, jednak w pewnym momencie jego ukochana znika. Borowicz zdaje szczęśliwie egzamin dojrzałości i postanawia kontynuować naukę na uniwersytecie w Warszawie. Wakacje spędza u ojca w Gawronkach, pomagając mu przy żniwach. We wrześniu dowiaduje się, że jego ukochana wraz z rodziną wyjechała w głąb Rosji. Załamanemu pomocna dłoń podaje Andrzej Radek.



  Dowiedz się więcej
Syzyfowe prace - streszczenie
Syzyfowe prace - plan wydarzeń
Syzyfowe prace - znaczenie tytułu
Problematyka Syzyfowych prac Stefana Żeromskiego
Marcin Borowicz - charakterystyka
Elementy autobiograficzne w powieści
Wartość dokumentalna Syzyfowych prac Stefana Żeromskiego
Metody rusyfikacji polskiej młodzieży na podstawie "Syzyfowych prac”
Kompozycja i język Syzyfowych prac
Ekranizacja powieści Syzyfowe prace
Syzyfowe prace - ciekawostki
Syzyfowe prace - wiadomości wstępne, czas i miejsce akcji
Stefan Żeromski - biografia
Szczegółowy plan wydarzeń Syzyfowych prac
Marcin Borowicz - charakterystyka
Andrzej Radek - charakterystyka
Pozostali bohaterowie Syzyfowych prac
Czas i miejsce akcji Syzyfowych prac
Syzyfowe prace jako dokument epoki
Syzyfowe prace - znaczenie tytułu powieści
„Syzyfowe prace” – bibliografia
„Syzyfowe prace” – opis plakatu filmowego
„Syzyfowe prace” – najważniejsze cytaty
Motyw Rosjan w „Syzyfowych pracach”
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Syzyfowych prac”
Antoni Paluszkiewicz - charakterystyka
Profesor Sztetter - charakterystyka
Ferdynand Wiechowski - charakterystyka
Anna Stogowska i jej rodzina
Tło historyczne „Syzyfowych prac”
„Masz, psie, masz, draniu! Masz - za teatr, masz za inspektorskie zebranie, masz za literaturę! Tyś mnie chciał do siebie podobnym... - Masz, renegacie, szpiegu, masz, szpiegu!” Jakie przeżycia podyktowały Marcinowi te gorzk
Z którym z bohaterów „Syzyfowych prac” chciałbyś się zaprzyjaźnić i dlaczego?
„Syzyfowe prace” - utwór Stefana Żeromskiego jako powieść o dojrzewaniu, dorastaniu, pierwszych ważnych doświadczeniach młodych ludzi. Uzasadnij stwierdzenie, podając odpowiednie argumenty
Czy działania rusyfikatorów można nazwać „syzyfową pracą”?
„Syzyfowe prace” – recenzja powieści
Czy „Syzyfowe prace” można nazwać radosnym hymnem życia na przekór wszystkiemu?
Czy Andrzej Radek może służyć za dobry przykład przezwyciężania trudności życiowych?
„Przyjaźń przez współczucie i współudział łagodzi nieszczęście” – uzasadnij stwierdzenie na podstawie „Syzyfowych prac”
Życie młodzieży polskiej w latach 70 i 80 XIX wieku na podstawie lektury „Syzyfowe prace”
Droga Marcina Borowicza do patriotyzmu
Gimnazjum klerykowskie różni się od współczesnego – rozprawka
„Ojczyzna to nie tylko miły sercu krajobraz, ale i ciągłe wobec niej obowiązki do spełnienia” – kiedy bohaterowie „Syzyfowych prac” zrozumieli słuszność tego stwierdzenia?
Przeżycia wewnętrzne Marcina Borowicza podczas recytacji „Reduty Ordona”
Przebieg i wpływ lekcji języka polskiego na młodzież w klerykowskim gimnazjum
Charakterystyka porównawcza Andrzeja Radka i Marcina Borowicza
Motyw miłości w „Syzyfowych pracach”
Obraz zaboru rosyjskiego na przykładzie „Syzyfowych prac”
Motyw nauczyciela w „Syzyfowych pracach”
Obraz rusyfikacji w „Syzyfowych pracach”
Losy Andrzeja Radka
Losy Marcina Borowicza
Autobiografizm w „Syzyfowych pracach”
Rusyfikacja w zaborze rosyjskim jako tło „Syzyfowych prac”
Obraz polskiego społeczeństwa w „Syzyfowych pracach”
„Syzyfowe prace” jako dokument epoki
Stefan Żeromski – notatka szkolna
Metody rusyfikacji w „Syzyfowych pracach”
Walka polskiej młodzieży z rusyfikacją w „Syzyfowych pracach”
„Syzyfowe prace” – recenzja filmu
„Syzyfowe prace” na tle prądów epoki
Czy „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego to powieść mająca wartości dla współczesnych? – rozprawka
Motyw szkoły w „Syzyfowych pracach”
Tragizm młodzieży polskiej w zaborze rosyjskim w świetle powieści Stefana Żeromskiego „Syzyfowe prace”
Główne wątki „Syzyfowych prac”
Charakterystyka Bernarda Zygiera
Charakterystyka Andrzeja Radka
Charakterystyka Marcina Borowicza
Czas i miejsce akcji „Syzyfowych prac”
Język i stylistyka „Syzyfowych prac”
Kompozycja „Syzyfowych prac”
Artyzm „Syzyfowych prac”
„Syzyfowe prace” – interpretacja tytułu
„Syzyfowe prace” jako powieść o dorastaniu
„Syzyfowe prace” - plan wydarzeń
Geneza „Syzyfowych prac”
Syzyfowe prace – streszczenie