2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Zbrodnia i kara

2l.pl / Streszczenie „Zbrodni i kary”

Autor: Redakcja 2l.pl     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Były student prawa, żyjący w biedzie i bez stałej pracy Rodion Romanowicz Raskolnikow od kilku tygodni skrupulatnie planował zabójstwo starej lichwiarki Alony Iwanownej. Uważał, że poprzez swój czyn poprawi los swojej rodziny oraz uwolni młodszą siostrę kobiety przed tyranizującą ją krewną. Poza tym boleśnie odczuwał niesprawiedliwość społeczną, która uniemożliwiała mu dostatnie życie.

W postanowieniu umocniło go spotkanie bezrobotnego pijaka Marmiełodowa, który podzielił się z nim gorzką opowieścią o chorej żonie, córce prostytutce, codziennym egzystowaniu w przechodnim pokoju pewnej kamienicy. Rodia czuł pełną solidarność ze skrzywdzonymi i wykluczonymi mieszkańcami ubogich dzielnic Petersburga.


Poczucie sytuacji bez wyjścia utwierdziły w nim listy od matki. Kobieta pisała o sporym zadłużeniu, o upokorzeniach córki Duni ze strony jej pracodawcy Swidrygajłowa oraz o nadchodzącym ślubie gotowej ratować finanse rodziny dziewczyny, ze znacznie starszym i antypatycznym radcą Łużynem.

Swoistą kropką na „i” przy podejmowaniu decyzji o zrealizowaniu morderczego planu był sen Rodiona o bestialskim zatłuczeniu starego, wychudłego konia przez brutalnego właściciela. Bohater był przekonany, że zabicie osoby zbijającej majątek na krzywdzie bliźnich będzie jego darem dla społeczeństwa, ponadto umożliwi jemu i jego rodzinie przyzwoite, bezpieczne życie, a także pomoże cierpiącym i poniżonym, zamieszkującym wynędzniałe ulice Petersburga.

strona:    1    2    3    4    5  



  Dowiedz się więcej
Zbrodnia i kara - geneza powieści
Uniwersalność przesłania lektury Zbrodnia i kara
Wątki społeczne, religijne oraz filozoficzne w powieści
Fascynacje światopoglądowe Raskolnikowa
Narodziny zbrodniczej idei
Zbrodnia i kara jako powieść...
Budowa powieści – innowacje strukturalne (Zbrodnia i kara jako powieść polifoniczna)
Miejsce i czas akcji – wizja Petersburga w powieści
Struktura Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego
Bohaterowie Zbrodni i kary
Zbrodnia i kara - streszczenie
Fiodor Dostojewski - biografia
„Zbrodnia i kara” – bibliografia
„Zbrodnia i kara” – najważniejsze cytaty
Chrześcijańska teoria ofiary - zmagania Soni Marmieładowej z egoistyczną naturą człowieka
Mowa obrończa Rodiona Raskolnikowa
Mowa oskarżycielska przeciwko Rodionowi Raskolnikowi
Filozofia w „Zbrodni i karze”
„Zbrodnia i kara” jako powieść polifoniczna
„Zbrodnia i kara” jako powieść społeczna
„Zbrodnia i kara” jako powieść sensacyjna (kryminalna)
„Zbrodnia i kara” jako powieść realistyczno-psychologiczna
Dylematy moralne Raskolnikowa
Problematyka „Zbrodni i kary”
W którym momencie Rodion zrozumiał, że za zbrodnie należy ponieść karę?
Rozważając sens zdania „Samo istnienie nigdy mu nie wystarczało, zawsze chciał czegoś więcej" oraz treść "Zbrodni i kary" oceń poglądy oraz czyny Rodiona Raskolnikowa
Przemiana wewnętrzna Rodiona Raskolnikowa
Rodion Raskolnikow - bohater na wskroś oryginalny
„Żaden cel, nawet najbardziej wzniosły nie może usprawiedliwiać zbrodni”. Udowodnij stwierdzenie na podstawie „Zbrodni i kary”
Artykuł Raskolnikowa i jego wizja społeczeństwa
Oceń postać Rodiona Raskolnikowa
Jakie warunki zadecydowały, że zbrodnia została popełniona?
Przedstaw historię zbrodni dokonanej przez Raskolnikowa
Dzieje Raskolnikowa
Rodion Raskolnikow – charakterystyka
„Zbrodnia i kara” - dramat człowieka "uwiedzionego" przez fałszywą ideę
Wpływ Soni na przemianę wewnętrzną Raskolnikowa
Wpływ Soni na przemianę wewnętrzną Raskolnikowa
Miłość Soni i Raskolnikowa
Losy Soni bohaterki „Zbrodni i kary”
Motyw rodziny w „Zbrodni i karze”
Wędrówka Raskolnikowa ulicami Petersburga
System sobowtórów w „Zbrodni i karze”
Idea „nadczłowieka” w „Zbrodni i karze”
Rola przypowieści o Łazarzu w „Zbrodni i karze”
Wymiar religijny „Zbrodni i kary”
Idea zmartwychwstania w „Zbrodni i karze”
Wartości, które decydują o sensie ludzkiego życia w oparciu o „Zbrodnię i karę”
Uniwersalizm i ponadczasowość „Zbrodni i kary”
Dlaczego Petersburg nazywany jest Sodomą i Gomorą?
„Zbrodnia i kara” jako powieść o zmaganiu sumienia
Jak bohaterowie „Zbrodni i kary" Fiodora Dostojewskiego rozumieją pojęcie sumienia?
Motyw zbrodni i kary w powieści Dostojewskiego
Obraz Petersburga w „Zbrodni i karze”
Rosja i Rosjanie w „Zbrodni i karze”
Obraz społeczeństwa rosyjskiego w „Zbrodni i karze”
Katarzyna Iwanowna - charakterystyka
Rodzina Marmieładowów w „Zbrodni i karze”
Marmieładow – charakterystyka
Dunia– charakterystyka
Razumichin – charakterystyka
Sonia – charakterystyka
Motyw dobra i zła w człowieku na przykładzie „Zbrodni i kary”
Motyw snu w „Zbrodni i karze”
Wpływ dokonanej zbrodni na dalsze życie Raskolnikowa
Jak rodzą się zbrodniarze? Omów temat odwołując się do „Zbrodni i kary” Dostojewskiego
„Zbrodnia i kara" – traktat o naturze człowieka
Przesłanie „Zbrodni i kary" Fiodora Dostojewskiego
Narracja „Zbrodni i kary”
Język „Zbrodni i kary”
Struktura i kompozycja „Zbrodni i kary”
Fiodor Dostojewski – notatka szkolna
Geneza „Zbrodni i kary”
„Zbrodnia i kara” – miejsce akcji
„Zbrodnia i kara” – czas akcji
„Zbrodnia i kara” – plan wydarzeń
Streszczenie „Zbrodni i kary”