2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Wesele

2l.pl / Jak przeszłość kształtuje relacje między inteligencją i chłopami w "Weselu" Stanisława Wyspiańskiego

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Wydarzenia z przeszłości mają bardzo widoczny wpływ na relacje pomiędzy inteligencją a chłopami. Wspomniane wydarzenia mają przede wszystkim wydźwięk negatywny, jednak przez obydwie grupy odbierane są w inny sposób, co często jest przyczyną niezgody. Chociaż nie dochodzi do otwartego konfliktu pomiędzy chłopami a szlachcicami, to atmosfera panująca w izbie weselnej jest napięta i niejednokrotnie iskrzy między bohaterami.

Zasadniczą kością niezgody są wydarzenia z lutego i marca 1846 roku, które do historii przeszły jako rabacja galicyjska. Krwawe mordy, jakich chłopi dopuszczali się głównie na szlachcicach, ale także urzędnikach i księżach, pochłonęły blisko trzy tysiące ofiar. Tym, co najbardziej utkwiło inteligentom w pamięci było niespotykane okrucieństwo buntowników. Dość powiedzieć, że ulubionym narzędziem zbrodni, jakich dopuszczali się chłopi, była piła. Niespełna pięćdziesiąt lat po rabacji, jej wspomnienie wciąż jest żywe. Chociaż obydwie strony udają, że puścili ją w niepamięć, ta wciąż powraca w ich rozmowach. Nawet Pan Młody, który w utworze odgrywa rolę największego chłopomana, w rozmowie z Gospodarzem wspomina: „Myśmy wszystko zapomnieli; / mego dziadka piłą rżnęli…”. Symbolicznym przywódcą rabacji był Jakub Szela, którego Upiór ukazuje się Dziadowi, który jako jeden z nielicznych weselników pamięta czasy krwawych zamieszek, i co więcej wspomina je z rozrzewnieniem. Wspomnienie rzezi galicyjskiej pełni w utworze z jednej strony rolę przestrogi, a z drugiej strony dowód na siłę chłopów.


W „Weselu” przewijają się także inne wydarzenia historyczne, które mają znacznie bardziej pozytywny wydźwięk. Przed szereg wybija się pod tym względem wspomnienie insurekcji kościuszkowskiej, jako przykładu szeroko rozumianej współpracy pomiędzy obydwoma stanami. Było to wydarzenie, które w chłopach budziło dumę ze swojego pochodzenia, a w inteligencji wzbudzało najczystsze odczucia patriotyczne.



  Dowiedz się więcej
Narodowe mity i ich krytyka w „Weselu”
Realizm i fantastyka w „Weselu”
Polska i Polacy w „Weselu”
Rola didaskaliów w „Weselu” Wyspiańskiego
Poglądy Nosa jako typowego dekadenta i stosunek do niego innych bohaterów
Charakterystyka fantastycznych osób dramatu
Panna Młoda – charakterystyka
Pan Młody – charakterystyka
Gospodarz – charakterystyka
Artyzm „Wesela” Wyspiańskiego
Motyw tańca w „Weselu” Wyspiańskiego
„Wesele” jako dramat fantastyczny
„Wesele” Wyspiańskiego jako dramat neoromantyczny
„Wesele” jako dramat narodowy
Kompozycja „Wesela”
Problematyka narodowowyzwoleńcza „Wesela”
Problematyka „Wesela”
Wygląd wiejskiej chaty na przykładzie „Wesela”
Chocholi taniec w „Weselu” – symbolika
Wymowa „Wesela”
Ludomania na przykładzie „Wesela”
Motyw wsi w „Weselu”
„Wesele” – interpretacja tytułu
Mitologizacja polskiej wsi w „Weselu” Wyspiańskiego
Stosunek i wyobrażenia inteligencji na temat wsi i jej mieszkańców na przykładzie „Wesela”
Jak przeszłość kształtuje relacje między inteligencją i chłopami w "Weselu" Stanisława Wyspiańskiego
Charakterystyka inteligencji w „Weselu”
Charakterystyka chłopów w „Weselu”
Stylizacja językowa w „Weselu”
Symbole w „Weselu”
Wydarzenia historyczne poruszone w „Weselu”
„Wesele” według Andrzeja Wajdy
„Plotka o weselu” Tadeusza Boya-Żeleńskiego
„Wesele” – czas i miejsce akcji
Pierwowzory duchów i zjaw w „Weselu”
Pierwowzory postaci dramatu w „Weselu”
Stanisław Wyspiański – notatka szkolna
Geneza „Wesela”
Bibliografia do „Wesela” Wyspiańskiego
„Wesele” – najważniejsze cytaty
„Wesele” – plan wydarzeń
Wesele - streszczenie