2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Wesele

2l.pl / Symbole w „Weselu”

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Symbolika „Wesela” jest bardzo bogata. Symbole w utworze można podzielić na trzy główne grupy. Pierwszą z nich stanowią rekwizyty i elementy scenografii. Pierwszym z nich jest sama chata, w której odbywa się tytułowe wesele. Symbolizuje ona całą Polskę, pełniąc podobną rolę do Soplicowa w „Panu Tadeuszu” Mickiewicza, o czym w „Plotce o weselu” pisał Tadeusz Boy-Żeleński: „Można by podejrzewać, iż Wyspiański, biorąc pióro do ręki, zamierzał tu napisać złośliwy pamflecik na swoich znajomych; w trakcie pisania geniusz poezji porwał go za włosy i ściany Bronowickiego dworku rozszerzyły się – niby nowe Soplicowo – w symbol współczesnej Polski”. Symbolicznym rekwizytem jest bez wątpienia czapka z pawim piórem, która ucieleśnia pogoń polskiego chłopa za bogactwem i zamiłowanie do strojenia się. To właśnie przez czapkę Jasiek zgubił złoty róg. Ten ostatni miał z kolei symbolizować pobudkę narodu Polskiego z marazmu i zniewolenia. Ponadto w utworze znajdziemy także złotką podkowę (symbol szczęścia), sznur (symbol niewoli), Dzwon Zygmunta (symbol dawnej potęgi Polski) oraz Kaduceusz (symbol ogłupienia narodu). Warto także zwrócić na inny element scenografii, a mianowicie przykryty słomą krzak róży, który oddaje doskonale sytuację narodu polskiego, który znajduje się w podobnym uśpieniu, ale wkrótce może zakwitnąć.


Drugą warstwą symbolizmu „Wesela” stanowią osoby dramatu, czyli nadprzyrodzone postaci, które pojawiają się w dramacie w drugim akcie. Pierwszą z nich jest chochoł, który oznacza marazm i zimowe uśpienie. Widmo ukazujące się Marysi to nic innego jak symbol romantycznej miłości oraz niespełnionych marzeń o pięknym i dostatnim życiu. Stańczyk, który nawiedza Dziennikarza, do dziś uchodzi za symbol troski o losy państwa oraz politycznej mądrości. Rycerz ucieleśnia sobą wszelkie cnoty i atrybuty, z jakimi kojarzony jest od czasów średniowiecza, czyli waleczność, męstwo, bohaterstwo. Fakt, iż rycerzem jest Zawisza Czarny czyni go ponadto symbolem świetności Polski czasów Jagiellonów. Hetman pełni rolę symbolu interesowności i pychy, jakie cechowały część magnaterii polskiej. Upiór, czyli duch Jakuba Szeli, jest ucieleśnieniem wielkiej i brutalnej siły drzemiącej w polskim chłopie, która może się w każdej chwili obrócić przeciwko szlachcie. Ostatnią osobą dramatu jest Wernyhora – symbol zgody, porozumienia i wspólnego działania na rzecz większego dobra.




Trzecią grupę symboli w „Weselu” odnajdziemy w poszczególnych scenach i zachowaniu gości. I tak na przykład chocholi taniec oddaje marazm oraz otumanienie, w jakim znajdowała się w owym czasie Polska. Kiedy z kolei widzimy bohaterów, którzy wsłuchują się przybycia Wernyhory można przyrównać do bezczynnego oczekiwania na cud, tak charakterystycznego dla naszego narodu.



  Dowiedz się więcej
Narodowe mity i ich krytyka w „Weselu”
Realizm i fantastyka w „Weselu”
Polska i Polacy w „Weselu”
Rola didaskaliów w „Weselu” Wyspiańskiego
Poglądy Nosa jako typowego dekadenta i stosunek do niego innych bohaterów
Charakterystyka fantastycznych osób dramatu
Panna Młoda – charakterystyka
Pan Młody – charakterystyka
Gospodarz – charakterystyka
Artyzm „Wesela” Wyspiańskiego
Motyw tańca w „Weselu” Wyspiańskiego
„Wesele” jako dramat fantastyczny
„Wesele” Wyspiańskiego jako dramat neoromantyczny
„Wesele” jako dramat narodowy
Kompozycja „Wesela”
Problematyka narodowowyzwoleńcza „Wesela”
Problematyka „Wesela”
Wygląd wiejskiej chaty na przykładzie „Wesela”
Chocholi taniec w „Weselu” – symbolika
Wymowa „Wesela”
Ludomania na przykładzie „Wesela”
Motyw wsi w „Weselu”
„Wesele” – interpretacja tytułu
Mitologizacja polskiej wsi w „Weselu” Wyspiańskiego
Stosunek i wyobrażenia inteligencji na temat wsi i jej mieszkańców na przykładzie „Wesela”
Jak przeszłość kształtuje relacje między inteligencją i chłopami w "Weselu" Stanisława Wyspiańskiego
Charakterystyka inteligencji w „Weselu”
Charakterystyka chłopów w „Weselu”
Stylizacja językowa w „Weselu”
Symbole w „Weselu”
Wydarzenia historyczne poruszone w „Weselu”
„Wesele” według Andrzeja Wajdy
„Plotka o weselu” Tadeusza Boya-Żeleńskiego
„Wesele” – czas i miejsce akcji
Pierwowzory duchów i zjaw w „Weselu”
Pierwowzory postaci dramatu w „Weselu”
Stanisław Wyspiański – notatka szkolna
Geneza „Wesela”
Bibliografia do „Wesela” Wyspiańskiego
„Wesele” – najważniejsze cytaty
„Wesele” – plan wydarzeń
Wesele - streszczenie