Jesteś w: Motyw wsi

Motyw wsi w malarstwie

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

„Babie lato” Józef Chełmoński – realistyczny obraz skupia się na scenie, pochodzącej z ukraińskiej wsi. Główna postacią obrazu jest leżąca na ziemi bosa chłopka, która próbuje złapać nici babiego lata. Leżąc na gołej ziemi poddaje się słodkiemu lenistwu, ciepłej aurze i prostej zabawie. Za dziewczyną widzimy psa, który obserwuje grupę ludzi na dalszym planie. Zapewne jest to grupa pracujących na polu chłopów, od których odłączyła się dziewczyna.

„Bociany” Józef Chełmoński - autor ukazuje wieś jako azyl spokoju. Na obrazie widzimy ojca odpoczywającego po pracy, spożywającego posiłek przyniesiony przez syna. Obaj wpatrzeni są w lecące bociany. Nastrój obrazu jest melancholijny, spokojny, emanuje pięknem późnego wiejskiego lata.

„Orka” Józef Chełmoński - na pierwszym planie obrazu widzimy bosego chłopa kierującego parą bydła, zaprzęgniętą do pługu. Mimo dość wczesnej pory – na dalszym planie widzimy, że dopiero świta - część ziemi jest już przeorana. Oznacza to, że chłop musiał wstać wcześnie rano. Obraz jest typową sceną rodzajową ukazującą pracę na wsi. Mimo utrzymania obrazu w konwencji realizmu światło i barwa tworzą swoistą nastrojowość ukazującą sielankę wsi polskiej.

„Oberek” Józef Chełmoński – autor zwrócił uwagę na piękno ludowego tańca i kultury chłopskiej Na obrazie uwiecznił piękno tańca, jego dynamikę i różnorodność barw w niezwykłych strojach wiejskich tancerzy.
strona:   - 1 -  - 2 - 



  Dowiedz się więcej