Jesteś w: Świętoszek

Współczesny odbiór „Świętoszka”

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

Sztuka Moliera „Świętoszek” jest w powojennej Polsce komedią dość często wystawianą. Już w 1945 roku miało miejsce jej pierwsze powojenne wystawienie / Teatr Wojska Polskiego – Łódź /. Sztukę zrealizował Aleksander Zelwerowicz.

W latach 40-tych, 50-tych i 60-tych grywano ją w teatrach całej Polski. Jej popularność osłabła w latach 70-tych, co nie znaczy, że w ogóle zniknęła ze scen teatralnych. W 1971 roku zrealizowała tę komedię Telewizja Polska. Jest to spektakl w reżyserii Zygmunta Hubnera, po dziś dzień chętnie oglądany.

Znakomity polski tłumacz dzieł Moliera, Tadeusz Boy-Żeleński pisząc w okresie międzywojennym o „Świętoszku” bardzo celnie określił znaczenie tej komedii:
„Artyzm Moliera sprawia, iż dzisiaj, gdy tło jego komedii stało się na pozór tak mało aktualne, sztuka ta pozostała jedną z najbardziej teatralnych, jedną z najbardziej ulubionych. Nie zestarzała się ani trochę, mimo że zestarzał się jej temat. Ale czy ten temat naprawdę się zestarzał? Nie sądzę.
Wprawdzie nacisk spraw religijnych na życie społeczne i indywidualne nie jest dziś taki, jaki był wtedy, ale cóż stąd? Czyż mało jest innych terenów, na których grasuje Świętoszek? Dobro nieba zmieniło się dziś może na dobro kraju, dobro ludu, dobro społeczeństwa, ale istota rzeczy jest ta sama: jest nią nadużywanie szanownych i świętych haseł dla osobistych celów. A Sztuka, a ideały jakiego bądź rodzaju, czyż to nie żer dla Tartufów. Trzeba tylko umieć patrzeć, a odkryje się TARTUFA częściej, niż się myśli: jest on nieśmiertelny. Jeżeli nie całego – bo to jest genialna synteza, skrót – to ułamki jego spostrzega się raz po raz: świat jest pełen Tartufów i Orgonów we
strona:   - 1 -  - 2 - 



  Dowiedz się więcej