Jesteś w:
Świętoszek
Intryga w dramacie – jest to zbieg okoliczności lub umyślne działanie postaci wywołujące konflikt i zmianę kierunku akcji. Poza dramatem intrygą określa się: podstęp, knowania, machinacje, matactwo.
W „Świętoszku” intrygantem i oszustem jest Tartuffe, który podstępem wdziera się w łaski Orgona i czerpie z tego korzyści materialne. Uwodzi mu przy tym żonę, wyłudza zapisy majątkowe oraz zamierza skompromitować go w oczach władcy, zdradzając tajemnicę powierzonych mu
dokumentów. Jego intencje są złe.
W tych okolicznościach intrygantką staje się również Elmira. Postanawia ona wciągnąć Tartuffe'a w kompromitującą sytuację i udowodnić wszystkim jakim jest oszustem. Do intrygi przymierza się również pokojówka Doryna ale autor nie pozwolił jej działać.
Para intrygantów, Tartuffe i Elmira, w komedii Moliera posuwają do przodu akcję sztuki do jej punkt kulminacyjnego. Jest nim kompromitacja Tartuffe'a. Od tego momentu motorem działania staje się sam Tartuffe – przysyła egzekutora, który ma zająć dom Orgona, przekazuje władcy powierzone sobie dokumenty i sprowadza żołnierzy, by zatrzymali Orgona. Zrządzenie losu powoduje, że jego działania obracają się przeciwko niemu. Tartuffe za swoją podłość zostaje ukarany.
Jak widać, komedia Moliera „Świętoszek” nie jest komedią, w której sieć zawiłych intryg przyciąga uwagę widza. Jest to przede wszystkim komedia ścierających się ze sobą charakterów. Pisząc swoją sztukę w ten sposób Molier przekształcił szablonowe postacie farsy starofrancuskiej w postacie żywych ludzi. Tego wymagała jego sztuka, ponieważ przy tak wątłej intrydze nie mogłaby ona wywołać odpowiedniej reakcji publiczności.
Rola intrygi w „Świętoszku” Moliera
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskimIntryga w dramacie – jest to zbieg okoliczności lub umyślne działanie postaci wywołujące konflikt i zmianę kierunku akcji. Poza dramatem intrygą określa się: podstęp, knowania, machinacje, matactwo.
W „Świętoszku” intrygantem i oszustem jest Tartuffe, który podstępem wdziera się w łaski Orgona i czerpie z tego korzyści materialne. Uwodzi mu przy tym żonę, wyłudza zapisy majątkowe oraz zamierza skompromitować go w oczach władcy, zdradzając tajemnicę powierzonych mu
dokumentów. Jego intencje są złe.
W tych okolicznościach intrygantką staje się również Elmira. Postanawia ona wciągnąć Tartuffe'a w kompromitującą sytuację i udowodnić wszystkim jakim jest oszustem. Do intrygi przymierza się również pokojówka Doryna ale autor nie pozwolił jej działać.
Para intrygantów, Tartuffe i Elmira, w komedii Moliera posuwają do przodu akcję sztuki do jej punkt kulminacyjnego. Jest nim kompromitacja Tartuffe'a. Od tego momentu motorem działania staje się sam Tartuffe – przysyła egzekutora, który ma zająć dom Orgona, przekazuje władcy powierzone sobie dokumenty i sprowadza żołnierzy, by zatrzymali Orgona. Zrządzenie losu powoduje, że jego działania obracają się przeciwko niemu. Tartuffe za swoją podłość zostaje ukarany.
Jak widać, komedia Moliera „Świętoszek” nie jest komedią, w której sieć zawiłych intryg przyciąga uwagę widza. Jest to przede wszystkim komedia ścierających się ze sobą charakterów. Pisząc swoją sztukę w ten sposób Molier przekształcił szablonowe postacie farsy starofrancuskiej w postacie żywych ludzi. Tego wymagała jego sztuka, ponieważ przy tak wątłej intrydze nie mogłaby ona wywołać odpowiedniej reakcji publiczności.
Dowiedz się więcej | |