2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Chłopcy z Placu Broni

2l.pl / Konteksty polityczne utworu „Chłopcy z Placu Broni”

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Trudno nie zauważyć, że Molnar pisząc „Chłopców z Placu Broni” pisał tą książkę w kontekście politycznym. Cała akcja, jaka się rozgrywa w Budapeszcie w 1899 roku, ma odniesienie do sytuacji, jaką można było zaobserwować w tym okresie w cesarstwie Austro-Węgier.

Można obserwować, jak grupa chłopców, której barwami są kolory czerwono – zielone bawią się na Placu Broni, na który ochotę mają chłopcy z Ogrodu Botanicznego, ubrani w czerwone koszule. Sytuacja ta wywołuje wojnę. Jest to wojna dzieci, ale zawsze wojna, na zasadach panujących podczas wojen dorosłych. Chłopcy zamieniają się w prawdziwe wojsko, ich przywódcy w generałów, wydających rozkazy. Można zauważyć również element zdrady, który również ma odniesienie do prawdziwej wojny. Nawet kolory jakich użył Molnar dla odróżnienia obu grup chłopców mają odbicie w polityce. Kolory czerwono – zielone, których używali chłopcy z Placu Broni, to kolory jakich używał Lajos Kossuth, wódz węgierskiej wiosny ludów. Natomiast czerwone koszule, to miał być hołd oddany bojownikom o wolność Włoch pod wodzą Garibaldiego.


Molnar pokazał w książce obraz nastrojów politycznych jakie były w ówczesnych Węgrzech, które wchodziły w skład potężnego cesarstwa Austro-Węgier. W tym kraju zaczęły się ponownie pojawiać nastroje niepodległościowe. Hasła o tej treści szczególnie popularne były pośród młodzieży, inteligencji. Trzeba pamiętać o niezadowoleniu z panowania cesarza Austro–Węgier oraz polityki władz wobec narodów tworzących monarchię. Symboliczna jest nie tylko walka o Plac Broni, który dla chłopców jest jak mała ojczyzna, o której wolność i niepodległość trzeba walczyć. Symboliczne staje się również rozwiązanie Związku Kitowców przez nauczyciela profesora Raca. Molnar pokazał tu bojaźń monarchii przed wszystkimi nieformalnymi związkami, które miały zakaz działania.

Całości powieści Molnara dopełniają słowa Nemeczka wykrzyczane w przedśmiertelnym uniesieniu: „Plac to nasz kraj, to nasze całe państwo! Nie możecie zrozumieć, czym jest ten Plac, bo nigdy nie walczyliście o Ojczyznę”.




Powieść Molnara jest uważana potocznie za książkę dla dzieci o dzieciach i ich problemach o ich przyjaźniach, swarach, męstwie i zdradzie. Jednak problemy jakie porusza, dotykają szerszego kontekstu marzeń o niepodległości nie tylko autora, ale również pozostałych Węgrów.



  Dowiedz się więcej
„Chłopcy z Placu Broni” – najważniejsze cytaty
Z którym z bohaterów utworu „Chłopcy z Placu Broni” chciałbyś się zaprzyjaźnić?
Bohaterskie czyny Nemeczka
Postawa Nemeczka
Opis flagi i pieczęci w „Chłopcach z Placu Broni”
Wizyta w Ogrodzie Botanicznym („Chłopcy z Placu Broni”) – opis
Zabawy chłopców w „Chłopcach z Placu Broni”
Ekranizacje i adaptacje „Chłopców z Placu Broni”
Bracia Pastorowie – charakterystyka
Deżo Gereb – charakterystyka
Feri Acz – charakterystyka
Janosz Boka – charakterystyka
Erno Nemeczek – charakterystyka
Uniwersalizm „Chłopców z Placu Broni”
Bitwa na Placu Broni – opis
Konteksty polityczne utworu „Chłopcy z Placu Broni”
Śmierć Nemeczka i jej wymowa
Obraz szkoły w „Chłopcach z Placu Broni”
Feri Acz i Janosz Boka jako wodzowie – ocena
„Chłopcy z Placu Broni” - wątki główne i poboczne
Plac Broni – opis miejsca
Problematyka „Chłopców z Placu Broni”
Czym kierowali się bohaterowie utworu „Chłopcy z Placu Broni”
Chłopcy z Placu Broni – wartości etyczne
Plan wydarzeń „Chłopców z Placu Broni”
Ferenc Molnar – notatka szkolna.
Geneza „Chłopców z Placu Broni”
Czas i miejsce wydarzeń „Chłopców z Placu Broni”
„Chłopcy z Placu Broni” - streszczenie