2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Balladyna

2l.pl / Balladyna – motyw śmierci

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Przez cały dramat Juliusza Słowackiego „Balladyna” przewija się motyw śmierci. Nie ma tam śmierci naturalnej. Rycerze giną w bitwach a inni bohaterowie z ręki zabójcy. Na ogól śmierć traktowana jest jako brutalny sposób usunięcia niewygodnej osoby. Tego sposobu uporczywie trzyma się Balladyna.

W świecie fantastycznym śmierć nie istnieje. Goplana proponuje Balladynie, że zmieni jej zbrodnię w zły sen. Balladyna odrzuca tę propozycję, ponieważ musiałaby powrócić do sytuacji jaka istniała przed przybyciem Kirkora – szlachetnie urodzony narzeczony również okazałby się zjawą ze snu.


Do kwestii śmierci autor podchodzi również w sposób ironiczny. Przykładem tego jest Filon. Sentymentalny i płaczliwy pasterz poszukuje ideału kobiety. Odnajduje go w martwym ciele Aliny. Jego naiwna wiara, że dziewczynę można wskrzesić okazuje się złudą. Ma teraz już konkretny powód do rozpaczy – śmierć ukochanej.

Śmierć jest również karą za popełnione zbrodnie. Sąd ma prawo wydać taki wyrok na winowajcę, któremu udowodniono popełnienie przestępstwa. W „Balladynie”, jak na ironię losu, sędzią jest winowajczyni. Nie spodziewa się ona jednak, by kiedykolwiek udowodniono jej winę i dlatego nie waha się przed wydaniem wyroku śmierci. Egzekucja zostaje wykonana natychmiast, chociaż nie ręką człowieka.

Świat fantastyczny w postaci Goplany, Skierki i Chochlika przerażony śmiercią opuszcza miejsce, gdzie rozegrała się tragedia. Wszyscy bohaterowie dramatu giną. Tron, o który toczono walkę pozostaje pusty. Można jednak wnioskować, że jest to sytuacja przejściowa. Świadczy o tym chociażby pojawienie się dziejopisa Wawela. Dziejopis traktuje opowiedzianą historię jako fragment dłuższego procesu historycznego.



  Dowiedz się więcej
„Balladyna” - najważniejsze cytaty
„Balladyna” dramatem namiętności i zbrodni
„Balladyna” jako antybaśń i antydramat
Najważniejsze inscenizacje „Balladyny”
Artyzm „Balladyny”
„Balladyna” jako tragedia o władzy, etyce i ludzkiej naturze
Elementy powieści gotyckiej w „Balladynie”
Motyw sądu w „Balladynie”
Motywy literackie i nawiązania w „Balladynie”
Motyw cierpienia w „Balladynie”
Motyw fantastyki w „Balladynie”
Język „Balladyny”
Ironiczny obraz historii w „Balladynie”
Problematyka władzy w „Balladynie”
„Balladyna” - budowa dramatu
Motyw miłości w „Balladynie”
Balladyna – motyw śmierci
„Balladyna” - komizm i ironia w tragedii
Co łączy Balladynę z Lady Makbet?
Interpretacja zakończenia „Balladyny”
Charakterystyka Balladyny jako postaci dramatu
„Balladyna” - wątek polityczny
Symbolika w „Balladynie”
„Balladyna” - charakterystyka postaci dramatu
Konflikty moralne w „Balladynie”
Elementy baśniowe w „Balladynie”
Motyw władzy w „Balladynie”
Motyw zbrodni w „Balladynie”
Motyw matki w „Balladynie”
Związek „Balladyny” z dramatem szekspirowskim
Charakterystyka postaci fantastycznych w „Balladynie” – Goplana, Skierka i Chochlik
Alina i Balladyna – charakterystyka porównawcza
Świat rzeczywisty i świat fantastyczny w „Balladynie”
„Balladyna” - znaczenie tytułu
„Balladyna” - czas i geneza powstania utworu
Budowa dramatu romantycznego na przykładzie „Balladyny”
Juliusz Słowacki – ogólne uwagi o twórczości
Juliusz Słowacki – notatka szkolna
Czas i miejsce akcji „Balladyny”
„Balladyna” - plan wydarzeń
Balladyna – postacie dramatu
Balladyna – streszczenie