Jesteś w:
Potop
Historia i jej koncepcja to dominanty w ideowej budowie „Potopu”. Sienkiewicz patrzył na historię jako na działanie trzech sił: działań wybitnych jednostek (królowie polski i szwedzki, dowódcy, heroiczni rycerze, ksiądz Kordecki) dążeń całego społeczeństwa polskiego oraz działania opatrzności Bożej. Wyraża także optymizm i wiarę w możliwości kształtowania przez człowieka własnych losów, przeciwstawia się pozytywistycznym teoriom determinacji i dominacji praw przyrodniczych, geografii i struktury społecznej. Uznaje naród za podmiot historycznych procesów.
Autor „Trylogii” połączył fikcyjny watek romansowo-przygodowy z dramatycznym przebiegiem wydarzeń historycznych podczas „potopu szwedzkiego (1655-1656). Choć nawiązuje do wojny moskiewskiej, która „rozpaliła się wówczas wzdłuż całej wschodniej ściany Rzeczpospolitej”, wspomina postać Chowańskiego, to jednak także ze względu na cenzurę skupia się na konflikcie ze Szwedami. Z jednej strony rzetelnie odnosił się do szczegółów obyczajowych i historycznych, z drugiej w wymiarze dydaktycznym wprowadził dynamiczną akcję, pełną niespodziewanych wydarzeń, pogoni, ucieczek, włączając też wątek romansowy.
Nawiązuje do wzorca homeryckiego („Iliada”, „Odyseja”) poprzez heroizację bohaterów i wprowadzenie homeryckich porównań, a także wprowadza elementy baśni, legendy o czym świadczy występowanie elementów cudowności, czy schematycznych kreacji bohaterów.
strona: - 1 - - 2 -
„Potop” a prawda historyczna
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskimHistoria i jej koncepcja to dominanty w ideowej budowie „Potopu”. Sienkiewicz patrzył na historię jako na działanie trzech sił: działań wybitnych jednostek (królowie polski i szwedzki, dowódcy, heroiczni rycerze, ksiądz Kordecki) dążeń całego społeczeństwa polskiego oraz działania opatrzności Bożej. Wyraża także optymizm i wiarę w możliwości kształtowania przez człowieka własnych losów, przeciwstawia się pozytywistycznym teoriom determinacji i dominacji praw przyrodniczych, geografii i struktury społecznej. Uznaje naród za podmiot historycznych procesów.
Autor „Trylogii” połączył fikcyjny watek romansowo-przygodowy z dramatycznym przebiegiem wydarzeń historycznych podczas „potopu szwedzkiego (1655-1656). Choć nawiązuje do wojny moskiewskiej, która „rozpaliła się wówczas wzdłuż całej wschodniej ściany Rzeczpospolitej”, wspomina postać Chowańskiego, to jednak także ze względu na cenzurę skupia się na konflikcie ze Szwedami. Z jednej strony rzetelnie odnosił się do szczegółów obyczajowych i historycznych, z drugiej w wymiarze dydaktycznym wprowadził dynamiczną akcję, pełną niespodziewanych wydarzeń, pogoni, ucieczek, włączając też wątek romansowy.
Nawiązuje do wzorca homeryckiego („Iliada”, „Odyseja”) poprzez heroizację bohaterów i wprowadzenie homeryckich porównań, a także wprowadza elementy baśni, legendy o czym świadczy występowanie elementów cudowności, czy schematycznych kreacji bohaterów.
strona: - 1 - - 2 -