Jesteś w: 2l.pl -> Medaliony -> Dorośli i dzieci w Oświęcimiu – streszczenie

2l.pl / Dorośli i dzieci w Oświęcimiu – streszczenie

Autor: Redakcja 2l.pl     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim
Narratorka podsumowuje swe przemyślenia. Przeraża ją ogrom śmierci i miliony ofiar obozów zarówno tych najbardziej znanych, jak i niewielkich (w Tuszynku i Wiączynie, w Chełmnie), gdzie także ginęli ludzie na niespotykaną skalę. Wspomina o całym systemie związanym z działalnością obozów śmierci (oszukiwaniem Żydów, ograbianiem ich, mordowaniem w komorach gazowych, korzystaniem z ich pracy). Mówi o Himmlerze, u którego odnaleziono wielkie bogactwa.

Nałkowska uważa, że względy ekonomiczne miały usprawiedliwiać trwające wiele lat prowadzenie przedsiębiorstwa państwowego opartego na wyzysku, upodleniu ludzi i ich cierpieniu. System obozowy oprócz ekonomii służył celom politycznym – uwalniał pewne tereny, atrakcyjne dla Niemców od ich wcześniejszych mieszkańców. Ludzie byli zarówno katami, jak i ofiarami, „ludzie ludziom zgotowali ten los”.


Wśród byłych więźniów przesłuchiwanych przez Komisję Badania Zbrodni Niemieckich znaleźli się naukowcy i ludzie kultury. Nie liczyli na ocalenie. Część z nich, jak np. lekarze byli potrzebni Niemcom i wykorzystywali swą pozycję, by ratować innych np. doktor Grabczyński. Z wypowiedzi posła Mayera wyłania się obraz sadystycznych oprawców hitlerowskich. August Glass zabijał uderzając w nerki, inny miażdżył krtań, inny topił swe ofiary, najgorsi zabijali własnoręcznie kilkanaście osób dziennie. Narratorka zastanawia się nad źródłem zła. Wie, że początkowo do Hitlera przyłączali się ludzie z nizin (przestępcy, mordercy), a wychowanie ich podsycało złe instynkty.

strona:    1    2  



  Dowiedz się więcej
Medaliony – streszczenie
Język Medalionów
Medaliony - znaczenie tytułu i motta – artyzm i dokumentalność
Zofia Nałkowska - biografia
Medaliony - cytaty
„Medaliony” – bibliografia
„Medaliony” – najważniejsze cytaty
Postawy i zachowania ludzi w czasie wojny i okupacji w świetle „Medalionów”
„Medaliony” Nałkowskiej jako obraz ukazujący wojenne okrucieństwa
Tragizm ludzkich losów w „Medalionach”
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” - literatura obozowa wobec tragizmu ludzkiego losu
Człowiek wobec doświadczeń II wojny światowej na przykładzie „Medalionów”
„Medaliony” – oskarżenie Zofii Nałkowskiej
„Medaliony” Nałkowskiej jako dokument zbrodni hitlerowskich
Oskarżenie systemu totalitarnego w „Medalionach”
Udowodnij, że wojna deprawuje człowieka na podstawie „Medalionów”
Czy wojna jest złem? – rozważ na przykładzie „Medalionów”
Obraz lagrów w „Medalionach”
Wpływ wojny na psychikę człowieka na przykładzie „Medalionów”
Motyw dzieci w „Medalionach”
Motyw Żydów w „Medalionach”
Holocaust ukazany w „Medalionach”
„Czy człowiek jest mocny?” – rozprawka na przykładzie „Medalionów”
Zofia Nałkowska – notatka szkolna
Kompozycja „Medalionów”
„Medaliony” jako miniatury
„Medaliony” – język i styl
„Medaliony” – narracja
„Medaliony” – bohaterowie
Główne wątki „Medalionów”
„Medaliony” jako przykład literatury faktu
Motyw cierpienia w „Medalionach”
Motyw totalitaryzmu w „Medalionach”
Motyw śmierci w „Medalionach”
Psychika oprawców i ofiar w „Medalionach”
Wartości artystyczne „Medalionów”
Obraz okrucieństw wojny w „Medalionach”
Problematyka „Medalionów”
„Medaliony” – interpretacja tytułu
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” – wyjaśnienie motta
„Medaliony” – czas i miejsce akcji
„Medaliony” jako dokument
„Medaliony” – geneza
„Medaliony” – plan wydarzeń
Dorośli i dzieci w Oświęcimiu – streszczenie
Człowiek jest mocny – streszczenie
Wiza – streszczenie
Dwojra Zielona - streszczenie
Przy torze kolejowym – streszczenie
Kobieta cmentarna – streszczenie
Dno – streszczenie
Profesor Spanner - streszczenie
Streszczenie Medalionów