Jesteś w: 2l.pl -> Medaliony -> Człowiek jest mocny – streszczenie

2l.pl / Człowiek jest mocny – streszczenie

Autor: Redakcja 2l.pl     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim
Komisja Badania Zbrodni Hitlerowskich wizytuje las Żuchowski, gdzie znajduje się wiele masowych grobów. W miejscach krematoriów pojawiają się ludzkie szczątki. Jeden ze świadków Michał P. – opowiada o okrucieństwach, jakie miały miejsce w pałacu w Chełmie. Pałac z napisem Zakład Kąpielowy był jedynie dekoracją. Ludzie po przyjeździe otrzymywali kawałek mydła i byli zapędzani do wielkiego auta gazowego. Ginęli w jego wnętrzu uduszeni spalinami. Następnie wóz odjeżdżał w stronę lasu.


Michał P. to młody, dobrze zbudowany Żyd. Wcześniej pracował dla Niemców w Ugaju, skąd przywieziono go wraz z innymi do Chełmna. Zaprowadził do samochodu gazowego wielu członków swej rodziny – nie pozwolono mu zginąć z nimi. W ciągu dnia sortował rzeczy więźniów, inni w lesie zakopywali uduszonych. Zgłosił się do tej pracy licząc na ucieczkę. Pracował przy masowych grobach (po tysiąc ofiar). Nieboszczycy przed pochówkiem byli szczegółowo przeszukiwani, wyrywano im zęby (zajmowali się tym Ukraińcy). Wóz przeszukiwało z kolei dwóch Żydów. Transportów w ciągu dnia było 13, w każdy 90 ciał.

Do Chełmna trafili także Żydzi z łódzkiego getta. Część z nich pracowała przy pochówkach. Pewnego dnia Michał P. wśród zagazowanych dostrzegł swą żonę i dwójki dzieci. Pragnął by Niemcy go zastrzelili, na co usłyszał odpowiedź: „Człowiek jest mocny, może jeszcze dobrze popracować.” Po tym fakcie pragnął popełnić samobójstwo, jednak w końcu zdecydował się na ucieczkę. Udało mu się uniknąć pościgu. Przeżył.



  Dowiedz się więcej
Medaliony – streszczenie
Język Medalionów
Medaliony - znaczenie tytułu i motta – artyzm i dokumentalność
Zofia Nałkowska - biografia
Medaliony - cytaty
„Medaliony” – bibliografia
„Medaliony” – najważniejsze cytaty
Postawy i zachowania ludzi w czasie wojny i okupacji w świetle „Medalionów”
„Medaliony” Nałkowskiej jako obraz ukazujący wojenne okrucieństwa
Tragizm ludzkich losów w „Medalionach”
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” - literatura obozowa wobec tragizmu ludzkiego losu
Człowiek wobec doświadczeń II wojny światowej na przykładzie „Medalionów”
„Medaliony” – oskarżenie Zofii Nałkowskiej
„Medaliony” Nałkowskiej jako dokument zbrodni hitlerowskich
Oskarżenie systemu totalitarnego w „Medalionach”
Udowodnij, że wojna deprawuje człowieka na podstawie „Medalionów”
Czy wojna jest złem? – rozważ na przykładzie „Medalionów”
Obraz lagrów w „Medalionach”
Wpływ wojny na psychikę człowieka na przykładzie „Medalionów”
Motyw dzieci w „Medalionach”
Motyw Żydów w „Medalionach”
Holocaust ukazany w „Medalionach”
„Czy człowiek jest mocny?” – rozprawka na przykładzie „Medalionów”
Zofia Nałkowska – notatka szkolna
Kompozycja „Medalionów”
„Medaliony” jako miniatury
„Medaliony” – język i styl
„Medaliony” – narracja
„Medaliony” – bohaterowie
Główne wątki „Medalionów”
„Medaliony” jako przykład literatury faktu
Motyw cierpienia w „Medalionach”
Motyw totalitaryzmu w „Medalionach”
Motyw śmierci w „Medalionach”
Psychika oprawców i ofiar w „Medalionach”
Wartości artystyczne „Medalionów”
Obraz okrucieństw wojny w „Medalionach”
Problematyka „Medalionów”
„Medaliony” – interpretacja tytułu
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” – wyjaśnienie motta
„Medaliony” – czas i miejsce akcji
„Medaliony” jako dokument
„Medaliony” – geneza
„Medaliony” – plan wydarzeń
Dorośli i dzieci w Oświęcimiu – streszczenie
Człowiek jest mocny – streszczenie
Wiza – streszczenie
Dwojra Zielona - streszczenie
Przy torze kolejowym – streszczenie
Kobieta cmentarna – streszczenie
Dno – streszczenie
Profesor Spanner - streszczenie
Streszczenie Medalionów