Jesteś w: 2l.pl -> Medaliony -> Dno – streszczenie

2l.pl / Dno – streszczenie

Autor: Redakcja 2l.pl     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim
Przedwcześnie posiwiała kobieta opowiada o losie swej rodziny. Jej syn nie powrócił z niewoli, piękna córka zginęła w tajemniczych okolicznościach, męża widziała ostatnio w obozie w Pruszkowie. Opowiada o swym pobycie w Ravensbrück, gdzie była poddawana medycznym eksperymentom. Wcześniej wraz z córką poddawana była przez dwa miesiące torturom na Pawiaku. Wspomina, że skatowane ciała były pożywką dla szczurów.

Pracowała także po 12 godzin w fabryce amunicji w Bunzig. Panowała tam surowa dyscyplina, a racje żywnościowe były głodowe (kawa z kromką chleba, zupa z liści). Za najdrobniejsze przewinienia odsyłane były do bunkrów. Cierpiały także z powodu mrozu. Pilnowały ich gestapówki – esesmanki. W bunkrach zdarzały się przypadki kanibalizmu. Mężczyźni pracowali w jeszcze gorszych warunkach.


Najgorzej kobieta wspomina podróż bydlęcymi wagonami do Ravensbrück. Więźniarki ścieśnione po sto w wagonie przez kilka dni jechały na stojąco. Gdy po siedmiu dniach na postoju jeden z wagonów otworzył niemiecki oficer – przeraził się. Wiele z kobiet popadło w obłęd. Mężczyzn w wagonach było więcej – część z nich udusiła się. Kobieta żałuje, że wielu imion i nazwisk nie pamięta.



  Dowiedz się więcej
Medaliony – streszczenie
Język Medalionów
Medaliony - znaczenie tytułu i motta – artyzm i dokumentalność
Zofia Nałkowska - biografia
Medaliony - cytaty
„Medaliony” – bibliografia
„Medaliony” – najważniejsze cytaty
Postawy i zachowania ludzi w czasie wojny i okupacji w świetle „Medalionów”
„Medaliony” Nałkowskiej jako obraz ukazujący wojenne okrucieństwa
Tragizm ludzkich losów w „Medalionach”
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” - literatura obozowa wobec tragizmu ludzkiego losu
Człowiek wobec doświadczeń II wojny światowej na przykładzie „Medalionów”
„Medaliony” – oskarżenie Zofii Nałkowskiej
„Medaliony” Nałkowskiej jako dokument zbrodni hitlerowskich
Oskarżenie systemu totalitarnego w „Medalionach”
Udowodnij, że wojna deprawuje człowieka na podstawie „Medalionów”
Czy wojna jest złem? – rozważ na przykładzie „Medalionów”
Obraz lagrów w „Medalionach”
Wpływ wojny na psychikę człowieka na przykładzie „Medalionów”
Motyw dzieci w „Medalionach”
Motyw Żydów w „Medalionach”
Holocaust ukazany w „Medalionach”
„Czy człowiek jest mocny?” – rozprawka na przykładzie „Medalionów”
Zofia Nałkowska – notatka szkolna
Kompozycja „Medalionów”
„Medaliony” jako miniatury
„Medaliony” – język i styl
„Medaliony” – narracja
„Medaliony” – bohaterowie
Główne wątki „Medalionów”
„Medaliony” jako przykład literatury faktu
Motyw cierpienia w „Medalionach”
Motyw totalitaryzmu w „Medalionach”
Motyw śmierci w „Medalionach”
Psychika oprawców i ofiar w „Medalionach”
Wartości artystyczne „Medalionów”
Obraz okrucieństw wojny w „Medalionach”
Problematyka „Medalionów”
„Medaliony” – interpretacja tytułu
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” – wyjaśnienie motta
„Medaliony” – czas i miejsce akcji
„Medaliony” jako dokument
„Medaliony” – geneza
„Medaliony” – plan wydarzeń
Dorośli i dzieci w Oświęcimiu – streszczenie
Człowiek jest mocny – streszczenie
Wiza – streszczenie
Dwojra Zielona - streszczenie
Przy torze kolejowym – streszczenie
Kobieta cmentarna – streszczenie
Dno – streszczenie
Profesor Spanner - streszczenie
Streszczenie Medalionów