2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Medaliony

2l.pl / Profesor Spanner - streszczenie

Autor: Redakcja 2l.pl     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Pewnego majowego dnia grupa osób w towarzystwie dwóch starszych mężczyzn – medyków i współpracowników profesora Spannera przemierza dziedziniec Instytutu Anatomicznego. Kierują się do niepozornego budynku, gdzie z ciemnością piwnicy kontrastują biało kremowe ludzkie zwłoki bez głów. Spoczywają w długich basenach jako świadectwo hitlerowskiego systemu zbrodni. Jeden z nich to marynarz, w sumie w budynku spoczywa trzysta pięćdziesiąt ciał.

Zebrani przyglądają się kolejnym kadziom – w jednych są bezwłose głowy, w innych rozczłonkowane ciała odarte ze skóry. Nieliczne są zwłoki kobiece. Niektóre kadzie – puste – wciąż czekają na zapełnienie. W pobliskim domku znajduje się wielka kadź z ciemną cieszą, w której pływa ludzki tors. Obok znajdują się szafy z wygotowanymi częściami ludzkiego ciała, płatami ludzkiej skóry i piec do spalania kości. Na stole leżą kawałki mydła, zaś na strychu przechowywane są wygotowane czaszki i kości.


Przed komisją zeznaje człowiek pochodzący z Gdańska, który podczas wojny pracował w Instytucie u profesora Spannera jako preparator trupów. Zastępcą Spannera był profesor Wohlmann. Rozmówcy znajdują się w dawnej palarni. Do Instytutu sprowadzono maszyny do oddzielania mięsa i tłuszczu od kości. Pracowali tu też studenci – przyszli medycy. Odpadki spalano nocą, by nie przeszkadzać okolicznym mieszkańcom. Tłuszcz ludzki pod nieobecność studentów przerabiano na mydło według specjalnej receptury. Część zwłok przerabiana była na eksponaty – kościotrupy.

strona:    1    2  



  Dowiedz się więcej
Medaliony – streszczenie
Język Medalionów
Medaliony - znaczenie tytułu i motta – artyzm i dokumentalność
Zofia Nałkowska - biografia
Medaliony - cytaty
„Medaliony” – bibliografia
„Medaliony” – najważniejsze cytaty
Postawy i zachowania ludzi w czasie wojny i okupacji w świetle „Medalionów”
„Medaliony” Nałkowskiej jako obraz ukazujący wojenne okrucieństwa
Tragizm ludzkich losów w „Medalionach”
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” - literatura obozowa wobec tragizmu ludzkiego losu
Człowiek wobec doświadczeń II wojny światowej na przykładzie „Medalionów”
„Medaliony” – oskarżenie Zofii Nałkowskiej
„Medaliony” Nałkowskiej jako dokument zbrodni hitlerowskich
Oskarżenie systemu totalitarnego w „Medalionach”
Udowodnij, że wojna deprawuje człowieka na podstawie „Medalionów”
Czy wojna jest złem? – rozważ na przykładzie „Medalionów”
Obraz lagrów w „Medalionach”
Wpływ wojny na psychikę człowieka na przykładzie „Medalionów”
Motyw dzieci w „Medalionach”
Motyw Żydów w „Medalionach”
Holocaust ukazany w „Medalionach”
„Czy człowiek jest mocny?” – rozprawka na przykładzie „Medalionów”
Zofia Nałkowska – notatka szkolna
Kompozycja „Medalionów”
„Medaliony” jako miniatury
„Medaliony” – język i styl
„Medaliony” – narracja
„Medaliony” – bohaterowie
Główne wątki „Medalionów”
„Medaliony” jako przykład literatury faktu
Motyw cierpienia w „Medalionach”
Motyw totalitaryzmu w „Medalionach”
Motyw śmierci w „Medalionach”
Psychika oprawców i ofiar w „Medalionach”
Wartości artystyczne „Medalionów”
Obraz okrucieństw wojny w „Medalionach”
Problematyka „Medalionów”
„Medaliony” – interpretacja tytułu
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” – wyjaśnienie motta
„Medaliony” – czas i miejsce akcji
„Medaliony” jako dokument
„Medaliony” – geneza
„Medaliony” – plan wydarzeń
Dorośli i dzieci w Oświęcimiu – streszczenie
Człowiek jest mocny – streszczenie
Wiza – streszczenie
Dwojra Zielona - streszczenie
Przy torze kolejowym – streszczenie
Kobieta cmentarna – streszczenie
Dno – streszczenie
Profesor Spanner - streszczenie
Streszczenie Medalionów