Jesteś w: Tango

Bohaterowie - „stereotypy” w „Tangu” Mrożka

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

W „Tangu” Mrożka, podobnie jak w „Emigrantach” przeciwstawione są sobie dwa typy bohatera: inteligent i prostak, którego przez delikatność nazywa się prostym człowiekiem. W „Tangu” taką

parę tworzą przede wszystkim Artur i Edek. Występuje tu jednak cała grupa inteligentów, też łączących się w pary. Są to związki pokoleniowe. Styl życia określa pokolenie średnie – Stomil i Eleonora. Starsze pokolenie – Eugeniusz i Eugenia podporządkowuje się temu. Młode, czyli Artur próbuje z tym walczyć. Swojej partnerki młody człowiek szuka w osobie rówieśniczki Ali.

Grupa inteligencka nie jest zintegrowana. Jedno pokolenie nie potrafi przekazać drugiemu własnych wartości. Arturowi bliżsi wydają się dziadkowie niż rodzice ze swoim awangardowym mitem całkowitej swobody. Dziadkowie jednak też wypadli z właściwej roli – Eugeniusz chodzi w krótkich spodenkach a Eugenia zdziwaczała i zachowuje się jak dorastająca dziewczyna. Doprowadził do tego pozbawiony zasad styl życia Stomila i Eleonory. W sumie jednak wszyscy są typowymi inteligentami. Buntuje się ten najmłodszy i najlepiej wykształcony.

W grupie inteligenckiej problemem spornym, chociaż nie ujawnianym ostentacyjnie jest Edek. Eugeniusz nie znosi Edka. Kobiety kokietują go i dopatrują się w nim zalet. Eugenii służy do gry w karty a Eleonorze do małżeńskich zdrad . Ala idzie w ślady Eleonory. Stomil najchętniej usunąłby Edka z domu ale nie pozwalają mu na to wyznawane przez niego zasady. W Arturze Edek budzi uczucie agresji. Namawia Stomila, by zabił Edka / w domu jest nawet rewolwer /. Stomil w naiwny sposób wykręca się od tego pomysłu. W tej sytuacji Artur dochodzi do wniosku, że tego prostaka w jakiś sposób można wykorzystać. Ten niezdecydowany stosunek wobec Edka powoduje, że jego pozycja w domu jest właściwie nienaruszalna. Usuwa się on domownikom z oczu, gdy czuje zagrożenie, by za chwilę znowu pojawić się.

Edek działa zgodnie z instynktem samozachowawczym prostego człowieka. Gdy potrzeba, potrafi być usłużny lub odejść. Stara się jednak we wszystkim uczestniczyć, wszystkich sprawdzać i kontrolować sytuację. Nie ma w tym co robi żadnej skomplikowanej filozofii. Jest natomiast tłumiona agresja, której siła ujawnia się przy starciu z Arturem. W efekcie to Edek staje się zabójcą Arturta i przejmuje władzę po jego śmierci. Siłą podporządkowuje sobie grupę inteligencką, która nie potrafi przeciwstawić się tej przemocy. Kulturalny Eugeniusz z grzeczną obłudą zgadza się na odtańczenie z nim tanga.



  Dowiedz się więcej