Jesteś w: Tango

Interpretacja tytułu i zakończenia dramatu „Tango”

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

Sławomir Mrożek nadał swojemu dramatowi tytuł „Tango” z myślą o finałowej scenie sztuki. Jednak wzmianka o tangu pojawia się już wcześniej. Wuj Eugeniusz wspomina, że za czasów jego młodości przyzwoita kobieta nie ośmieliłaby się zatańczyć tanga.

Taniec ten powstał w Argentynie i początkowo upowszechnił się wśród najniższych warstw społecznych. W wielu krajach był zakazany, ponieważ uważano go za wyuzdany i obsceniczny. Podkreślał on dominującą rolę mężczyzny. Wykonywany jest w miarowym, jednostajnym rytmie na dwie czwarte lub cztery czwarte, a więc w rytmie marszowym. Klasyczne figury tanga cechują się powtarzalnością. W Europie taniec upowszechnił się na początku XX wieku. Charakterystyczny dla kultury masowej zawiera w sobie łatwy w przekazie spory ładunek emocjonalny.

Nic więc dziwnego, że nieokrzesany Edek w ten sposób wyraża swój triumf i tańczy tango nad trupem Artura i w jego przyciasnej marynarce. Jest to triumf prostej siły. Kulturalny i z dobrymi manierami wuj Eugeniusz biernie pozwala prowadzić się w tym tańcu.

Mrożek w swoim utworze / napisany w 1963 roku a drukowany w 1964 / przestrzega społeczeństwo przed rządami niewykształconych warstw społecznych. Ludzie pokroju Edka nie wnoszą żadnych wartości i pozbawieni są predyspozycji do rządzenia. Ich argumentami są: brutalna siła, chamstwo i cwaniactwo. Prowadzi to do rządów totalitarnych.

Scena ta wskazuje również na marazm polskiej inteligencji zastraszonej przez klasę proletariacką. Zachwyty nad „prostotą i prawdziwością” robotników kamuflują całkowity brak zrozumienia między tymi grupami społecznymi. Trzeba pamiętać, że Mrożek tak postrzegał Polskę w okresie rządów Gomułki. Jego diagnozę potwierdziły kolejne wydarzenia w Polsce. Dopiero rok 1980 zmienił ten układ.

Tango staje się w tej sztuce symbolem rewolucji. W tym przypadku jest to rewolucja prowadząca do tego, z czym Artur chciał walczyć – do upadku moralnego, wyuzdania, ekspansji prostactwa i zdominowania sztuki przez kulturę masową.



  Dowiedz się więcej