Jesteś w: Tango

Obraz stosunków międzyludzkich w „Tangu” Sławomira Mrożka

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

Bohaterami dramatu Sławomira Mrożka „Tango” są ludzie połączeni ze sobą więzami rodzinnymi.

Do osób z zewnątrz należy Edek oraz Ala, dalsza kuzynka. Jest to rodzina, w której nastąpił rozpad tradycyjnych form – pomimo że łączy ona trzy pokolenia. Utwór nawiązuje do mieszczańskiej komedii rodzinnej.

Związki międzyludzkie w tej rodzinie stają się niemal absurdem. Para małżeńska, Stomil i Eleonora przypomina raczej znajomych, niż męża i żonę. Doprowadziło do tego bezwzględne dążenie do wolności. Realizowany przez nich awangardowy mit zrywania krępujących człowieka więzów spowodował chaos, amoralność i rozkład wszystkiego. Ich syn, Artur męczy się w takiej rzeczywistości. W pewnym momencie stwierdza: „Bo ja wchodzę w życie. W jakie życie mam wejść? Ja muszę najpierw je stworzyć, żebym miał w co wejść. / Artur, akt I /.

Stosunek rodziców do Artura też jest nieco dziwny. Ma on charakter życzliwej obojętności. Najlepiej wyraża to Eleonora mówiąc synowi, że ona i Stomil lubią go i dlatego chcą mu pomóc. Niewiele mają jednak do zaproponowania, ponieważ sami pogrążyli się w chaosie całkowitej wolności. Nie potrafią nawet zapanować nad starszym pokoleniem i pozwalają mu na dziwactwa.

Ich syn, Artur ma charakter romantycznego buntownika. Walczy z otaczającym go światem i z samym sobą. Próbuje wprowadzić w tym wszystkim jakiś ład. Przychodzi mu do głowy, że da się to zrobić przez powrót do starych, sprawdzonych form. Szuka wsparcia u Eugeniusza, który jest człowiekiem starej daty. Eugeniusz gotów jest mu pomóc, ponieważ czuje się zepchnięty w tym domu na margines. Artur by osiągnąć swój cel terroryzuje rodzinę. Eleonora i Stomil pozwalają mu na to, ponieważ przestrzegają zasady wolności.

Ala nie może w tym wszystkim rozeznać się. Chciałaby wiedzieć czy Artur rzeczywiście ją kocha, czy też chce się ożenić tylko dla zasady? Usiłuje sprowokować go do zachowań erotycznych ale jej kuzyn sprowadza wszystko do wygłaszania różnych teorii.

W tym wszystkim funkcjonuje jeszcze Edek – podejrzany typ, niewykształcony prostak. Jest to postać, która pozwala przełożyć relacje rodzinne na ogólnospołeczne. Edek jest każdemu przydatny do innego celu i zawsze stara się stanąć na wysokości zadania. Gdy przychodzi moment przywrócenia starych form, Edek zmienia się w lokaja. Na koniec to właśnie on przejmuje władzę.
Nie trudno domyślić się, że nie będzie ona miała nic wspólnego z wolnością. Edek potrafi narzucić innym swoje zdanie i wybraną przez siebie formę. Stosunki między bohaterami „Tanga” są karykaturalnym wyobrażeniem relacji społecznych.



  Dowiedz się więcej