2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Tango

2l.pl / „Tango” Sławomira Mrożka – streszczenie

Autor: Redakcja 2l.pl     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Rzecz dzieje się w domu Stomila i Eleonory. Jest to małżeństwo w średnim wieku. Mają syna Artura, studenta trzech fakultetów. W domu jest jeszcze Babcia Eugenia, jej brat Eugeniusz, do którego mówi się Wuj i kuzynka Ala. Osobą obcą w tym towarzystwie jest Edek – podejrzany typ,

W mieszkaniu Stomila i Eleonory panuje anarchia. Przypomina ono rekwizytornię – po śmierci dziadka został katafalk, zachowały się również: dziecinny wózek Artura, klatka dla ptaków, bryczesy i stara suknia ślubna.


AKT I
W dużym pokoju, w bałaganie Eugeniusz, Babcia i Edek grają w karty. Wszyscy są dziwacznie ubrani. Babcia ma na sobie jaskrawą suknię, na głowie czapkę a na nogach trampki. Eugeniusz w staromodnym stroju, eleganckim od góry, od dołu ma krótkie szorty, długie skarpetki w szkocką kratę i stare lakierki. Edek jest nieogolony i w proletariacki sposób niechlujny.

Podczas gry wszyscy dodają komentarz do wykładanej karty: „Cztery pili skurczybyki”, „Ciach w piach”, „ryp w pip”. Babcia i Edek dobrze sobie z tym radzą. Wujowi brakuje pomysłów na komentarz.

Do domu wraca Artur. Rozpędza grające w karty towarzystwo. Usiłuje wyrzucić Edka. Wujowi zakłada na głowę klatkę dla ptaków a Babci każe położyć się na katafalku i zapalić świece. Ma być to kara za złamanie zakazu gry w karty. Artur nie może żyć w świecie, w którym nie obowiązują żadne zasady.

Pojawia się matka Artura, Eleonora. Jest ona osobą eksponującą swoją kobiecość. Idzie do kuchni zrobić synowi śniadanie. Eugeniusz, tymczasem zdradza w sekrecie Arturowi różne sprawy związane z Edkiem. Okazuje się, że Eleonora niekiedy sypia z Edkiem. Eugeniusz namawia młodego człowieka, by pozbył się tego mężczyzny.

strona:    1    2    3    4    5    6  



  Dowiedz się więcej
Najważniejsze cytaty z „Tanga”
„Tango” Sławomira Mrożka w teatrze
„Tango” jako parabola polityczna
Budowa i język dramatu „Tango”
Bohaterowie - „stereotypy” w „Tangu” Mrożka
„Tango” jako obraz współczesnego świata
„Tango” Mrożka w odniesieniu do Witkacego i Gombrowicza
„Tango” Mrożka wobec „Wesela” Wyspiańskiego
Artur i bohaterowie romantyczni
Mrożek a teatr absurdu
Problematyka „Tanga” Sławomira Mrożka
Konteksty literackie „Tanga” Sławomira Mrożka
Narodziny totalitaryzmu na przykładzie „Tanga”
Komizm w „Tangu” Sławomira Mrożka
Interpretacja tytułu i zakończenia dramatu „Tango”
„Tango” jako groteska o wolności
Groteskowa absurdalność świata w „Tangu” Mrożka
Obraz stosunków międzyludzkich w „Tangu” Sławomira Mrożka
„Tango” - czas i miejsce akcji
„Tango” Sławomira Mrożka – plan zdarzeń
Awangardowy mit swobody w „Tangu” Mrożka
Kalendarz twórczości Sławomira Mrożka
Sławomir Mrożek – notatka szkolna
Geneza dramatu Sławomira Mrożka „Tango”
Konflikt pokoleń pokazany w „Tangu” Sławomira Mrożka
„Tango” Sławomira Mrożka – postacie dramatu
„Tango” Sławomira Mrożka – streszczenie