2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Ania z Zielonego Wzgórza

2l.pl / Motyw szkoły w „Ani z Zielonego Wzgórza”

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Szkoła w Avonlea mieściła się w małym, białym budynku. Wewnątrz znajdowała się tylko jedna sala lekcyjna. W związku z tym, że uczęszczało na lekcje niewiele uczniów zajęcia odbywały się wspólnie. Najmłodsze dzieci uczyły się dopiero pisać, starsze, jak jedenastoletnia Ania i czternastoletni Gilbert (który zaniedbał naukę przez pewien okres ze względu na chorobę ojca) realizowali program klasy czwartej, zaś Diana i jej koleżanki – program klasy piątej. Prymuska nauczyciela – szesnastoletnia Pirssy Andrews przygotowywała się do egzaminów do Akademii Królewskiej. Sprawiało to, że podczas jednych zajęć nauka odbywała się na kilku poziomach i była dostosowana do umiejętności uczniów.

Ławki w szkole miały otwierane pulpity. Wewnątrz można było przechowywać podręczniki i przybory szkolne. W szkole w Avonlea uczniowie pisali rysikami na tabliczkach (taką tabliczką na głowie Gilberta rozbiła Ania). Po rozpoczęciu nauki w czwartej klasie Ania uczyła się czytania, ortografii, geografii, historii Kanady i arytmetyki. W piątej klasie pisano już w zeszytach, a dodatkowymi przedmiotami były: geometria, łacina, język francuski i algebra. Oprócz zwykłych zajęć nauczycielka, panna Stacy prowadziła kurs przygotowawczy dla kandydatów do seminarium nauczycielskiego.


Zajęcia w szkole trwały niemal przez cały dzień. W południe odbywała się przerwa na odpoczynek. W ciepłe dni uczniowie spędzali ją na zewnątrz – na łące lub w lesie. Dziewczynki przyniesione na drugie śniadanie smakołyki wykładały na jedno miejsce i po równo dzieliły między siebie. W ramach zajęć szkolnych czytano literaturę, śpiewano i recytowano wiersze. Najlepszą do tego okazją były koncerty przygotowane przez uczniów. Dzięki nim rozbłyskały recytatorskie talenty, takie jak talent Ani Shirley.

Poziom i jakość nauczania zależała przede wszystkim od nauczyciela. Pierwszy nauczyciel Ani – pan Phillips – był nieudolnym pedagogiem. Zakochany w jednej z uczennic faworyzował ją. Ani nigdy nie doceniał, wymierzał jej surowe, poniżające kary, m. in. jak ta po rozbiciu przez dziewczynkę tabliczki na głowie Gilberta. Zupełnie inaczej zajęcia wyglądały, gdy do szkoły przyszła panna Stacy. Pozwalała ona uczniom na zadawanie pytań, nie karciła ich bezmyślnie, rozbudzała ich pragnienie wiedzy. Szanowała opinię uczniów.




Trudno porównać szkołę w Avonlea ze szkołą współczesną. Zmieniły się warunki i okoliczności. To co pozostało niezmienne to entuzjazm uczniów, ich zabawy, rywalizacja, przekomarzanie się i różny stosunek do nauki. Myślę, że także obraz nauczyciela można odnieść do dzisiejszej szkoły – sprawiedliwi i wyrozumiali pedagodzy cieszą się większym szacunkiem niż stronniczy i niepozwalający uczniom na posiadanie własnego zdania.



  Dowiedz się więcej
„Ania z Zielonego Wzgórza” – najważniejsze cytaty
Rola ubioru w życiu Ani Shirley
Ekranizacja „Ani z Zielonego Wzgórza”
Recenzja „Ani z Zielonego Wzgórza”
Losy Ani Shirley
Motyw przyjaźni w „Ani z Zielonego Wzgórza”
Motyw szkoły w „Ani z Zielonego Wzgórza”
Motyw natury w „Ani z Zielonego Wzgórza”
Sentymentalizm kontra prawdziwe emocje w „Ani z Zielonego Wzgórza”
Konflikt między wyobraźnią a oczekiwaniami społecznymi w „Ani z Zielonego Wzgórza”
Rola wyobraźni i marzeń w „Ani z Zielonego Wzgórza”
Lucy Maud Montgomery – notatka szkolna
Maryla Cuthbert – charakterystyka
Mateusz Cuthbert - charakterystyka
Charakterystyka Diany Barry
Charakterystyka Gilberta Blythe
Charakterystyka Ani Shirley
„Ania z Zielonego Wzgórza” – bohaterowie
Główne wątki w „Ani z Zielonego Wzgórza”
Problematyka „Ani z Zielonego Wzgórza”
Geneza „Ani z Zielonego Wzgórza”
Czas i miejsce akcji „Ani z Zielonego Wzgórza”
Plan wydarzeń „Ani z Zielonego Wzgórza”
„Ania z Zielonego Wzgórza” – streszczenie