2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Nie-Boska komedia

2l.pl / Hrabia Henryk – charakterystyka

Autor: Jakub Ciczkowski     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Hrabia Henryk jest głównym bohaterem dramatu Zygmunta Krasińskiego „Nie-Boska komedia”. Należy on do arystokracji. Oprócz tego jest poetą głęboko przekonanym o swojej niezwykłej indywidualności i zapatrzonym w siebie. Ta cecha decyduje o sposobie jego funkcjonowania.

Poznajemy go w momencie, gdy bierze ślub z Marią. Ma być to początek jego szczęśliwego życia rodzinnego. W utworze jest wówczas nazywany Mężem. Jednak już pierwszej nocy po ślubie pozostawia żonę, by podążać za romantyczną zjawą Dziewicy, która wciąga go w poetycki świat złudzeń / Sława, Eden /. Żona przekonuje się, że Mąż gotów jest porzucić ją dla poezji.


Hrabia Henryk jest ofiarą romantycznych wyobrażeń o roli poety jako wieszcza, którego Bóg obdarzając talentem wybrał spośród innych śmiertelników. Z tego powodu rodzinne życie u boku normalnej kobiety wydaje mu się zbyt zwyczajne. Nie dostrzega, że zjawa Dziewicy jest trupem kobiety. Na skutek tych wyobrażeń unieszczęśliwia żonę i syna – nie jest przy nich nawet w dniu chrztu dziecka. W efekcie ponosi klęskę jako ojciec i mąż – jego żona umiera w szpitalu dla obłąkanych a syn traci wzrok i pogrąża się w poetyckich złudzeniach.

Hrabia Henryk jako arystokrata staje na czele tego obozu, by walczyć z szerzącą się rewolucją. Jest on człowiekiem dumnym, o konserwatywnych poglądach. W przemiany rewolucyjne nie wierzy. Ideologię rewolucji traktuje jako utopijne mrzonki. Widzi w niej jedynie krwawy odwet ludu za doznane krzywdy i sposób na odwrócenie ról społecznych. Jest przekonany, że przywódcy rewolucji przekształcą się w nową arystokrację.




Główny bohater dramatu Krasińskiego staje w obronie starych wartości. Gardzi motłochem, który rozpętał rewolucję. Nie znajduje jednak odpowiedniego wsparcia w swoim środowisku. Arystokraci są zastraszeni, chcą układów z rewolucjonistami i myślą jedynie o ocaleniu swojego życia - ustępują wobec determinacji rewolucjonistów.

Hrabia Henryk walczy do końca. Dopiero w obliczu całkowitej klęski rzuca się z murów i popełnia samobójstwo. Sława, za którą podążał również okazała się złudną marą. Hrabia ginie przeklinając romantyczną poezję i siebie. Dowódca rewolucjonistów, Pankracy wyraża swój podziw dla jego wierności wobec własnych ideałów.



  Dowiedz się więcej
Inscenizacje „Nie-Boskiej komedii” w teatrze polskim
Stylistyka i artyzm „Nie-Boskiej komedii”
Motyw rewolucji i porewolucyjnej przyszłości w „Nie-Boskiej komedii”
Dramatyzm bohaterów „Nie-Boskiej komedii”
Symbolika „Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego
„Nie-Boska komedia” - plan zdarzeń
„Nie-Boska komedia” - najważniejsze cytaty
Motywy literackie w „Nie-Boskiej komedii”
„Nie-Boska komedia” jako dramat romantyczny i metafizyczny
Historia i historiozofia w „Nie-Boskiej komedii”
„Nie-Boska komedia” jako dramat społeczny. Polemika Pankracego z hrabią Henrykiem.
Realizm i fantastyka w „Nie-Boskiej komedii”
„Nie-Boska komedia” - tło historyczne
„Nie-Boska komedia” - budowa dramatu
„Nie-Boska komedia” - postacie dramatu
„Nie-Boska komedia” jako dramat rodzinny
Motyw szaleństwa w „Nie-Boskiej komedii”
Interpretacja zakończenia „Ni-Boskiej komedii”
Rola poety i poezji w „Nie-Boskiej komedii”
Rewolucja i walka klas w „Nie-Boskiej komedii”
Leonard – charakterystyka
Pankracy – charakterystyka
Maria – charakterystyka
Orcio – charakterystyka postaci
Hrabia Henryk – charakterystyka
Charakterystyka dwóch obozów w „Nie-Boskiej komedii”
Zygmunt Krasiński – najważniejsze dzieła
Zygmunt Krasiński – notatka szkolna
Interpretacja tytułu „Nie-Boska komedia”
Okoliczności powstania „Nie-Boskiej komedii”
Interpretacja motta „Nie-Boskiej komedii”
„Nie-Boska komedia” - streszczenie