Jesteś w: Syzyfowe prace

Szczegółowy plan wydarzeń Syzyfowych prac

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

1. Przywiezienie Marcinka Borowicza do szkoły wiejskiej w Owczarach – 4 stycznia [1872 r.]:
  • wyruszenie Marcinka wraz z ojcem i matką saniami z rodzinnych Gawronek,
  • zapoznanie się z nauczycielem Wiechowskim i jego rodziną,
  • targowanie się pani Borowiczowej i pani Marcjanny Wiechowskiej o cenę nauki Marcinka,
  • lament chłopca po odjeździe rodziców i pierwsza samotna noc w Owczarach.


2. Pierwsze miesiące nauki u pana Wiechowskiego:
  • wprowadzanie Marcinka w szkolne zasady przez ucznia, Piotrka Michcika,
  • odczytywanie listy obecności i śmieszne odpowiedzi dzieci, nie znających języka rosyjskiego,
  • zagubienie i konsternacja Marcinka podczas pierwszych lekcji rosyjskiego i odpowiadania innych uczniów przy tablicy,
  • kłopoty Marcina w nauce rosyjskiego i tęsknota za domem rodzinnym.


3. Wizytacja dyrektora Jaczmieniewa w Owczarach:
  • wielkie przygotowania uczniów, budynku szkoły i domu Wiechowskiego,
  • egzaminowanie dzieci przez dyrektora Jaczmieniewa,
  • krytyczne uwagi dyrektora i zagrożenie utratą pracy przez nauczyciela,
  • zaskakujący powrót Jaczmieniewa i przeprosiny za pomyłkę w ocenie pracy Wiechowskiego,
  • relacja pani Wiechowskiej z rozmowy wiejskich bab z dyrektorem – żale z powodu uczenia tylko po rosyjsku,
  • świętowanie w domu nauczyciela.


4. Starania pani Borowiczowej o przyjęcie syna do gimnazjum w Klerykowie:
  • niecierpliwe oczekiwania rodziców i kandydatów na termin egzaminu do szkoły,
  • dokuczliwe uwagi innych chłopców na temat wyglądu Marcinka,
  • rozmowa pani Borowiczowej z Żydem, proponującym korepetycje u samego egzaminatora,
  • zapisanie Marcina Borowicza na dodatkowe lekcje przygotowawcze u profesora Majewskiego,
  • zakwalifikowanie się Marcina i innych uczniów pana Majewskiego na listę klasy wstępnej klerykowskiego gimnazjum,
  • umieszczenie Marcinka na stancji u pani Przepiórkowskiej, dawnej znajomej matki chłopca.


5. Pierwsze kroki Marcina w nowej rzeczywistości szkolnej:
  • kłopoty z opanowaniem materiału po rosyjsku, mimo usilnych starań Marcina i nieustannej nauki w ulubionym miejscu w zaroślach,

  • częste sytuacje ośmieszania na lekcjach uczniów słabszych oraz niskiego pochodzenia takich jak Romcio Gumowicz „Czarny”.


6. Zielone Świątki w domu w Gawronkach:
  • przyjazd matki po małego Borowicza,
  • słuchanie opowieści o kradzieży i cudownym powrocie klaczy Borowiczów.


7. Opuszczenie się Marcina w nauce:
  • śmierć matki Marcina jeszcze tego samego lata,
  • powrót chłopca do klasy i nowe miejsce w ławce obok drugorocznego „Wilczka”,
  • chodzenie na wagary i nieodrabianie lekcji,
  • przypadkowe znalezienie się Marcina w kościele i zaobserwowanie sceny wyrzucenia inspektora gimnazjum przez księdza Wargulskiego,
  • poznawanie różnych typów nauczycieli przez Marcina i całą klasę:
    - historia pana Leima, nauczyciela łaciny,
    - specyficzna osobowość „Kałmuka”, nauczyciela rosyjskiego,
    - niedbałe lekcje polskiego u zastraszonego pana Sztettera,
    - dziwne sposoby rusyfikacji na matematyce prowadzonej przez pana Nogackiego.


8. Przygoda z pistoletem w połowie klasy trzeciej:
  • strzelanie z pistoletu wraz z kolegami ze stancji: Szwarcem i braćmi Daleszowskimi,
  • złapanie chłopców na gorącym uczynku przez policjanta,
  • ukaranie Marcina i Szwarca przez dyrekcję szkoły,
  • zawdzięczanie szczęśliwego zakończenia afery zmarłej pani Borowiczowej i poprawa zachowania Marcina.


9. Zapuszczanie się w odległe wsie podczas wakacyjnych polowań Marcina:
  • zainteresowanie się chłopca łowiectwem,
  • opowieści o sławnym bogatym chłopie Scubiole oraz biedaczynie Lejbie Koniecpolskim,
  • zakończona fiaskiem wyprawa Marcina na głuszce ze znakomitym myśliwym, Szymonem Nogą.


10. Początek klasy piątej i nowa sytuacja w szkole: