Jesteś w: 2l.pl -> Medaliony -> Medaliony – streszczenie

2l.pl / Medaliony – streszczenie

Autor: Redakcja 2l.pl     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim
Profesor Spanner

1


W majowy, pogodny, ale i chłodnawy dzień, kilka osób odwiedza Instytut Anatomiczny pod Gdańskiem. Narrator i inni członkowie Komisji , w towarzystwie dwóch profesorów niemieckich, schodzą do piwnic. Tu znajduje się składnica ludzkich ciał. Leżą w cementowych, długich basenach. Ludzkie głowy zrzucone są do oddzielnych kadzi. Trupy przypominają kamienne posągi, pocięte równo i czysto. Obserwujący zatrzymują się przy zwłokach marynarza, z wytatuowanym napisem Bóg z nami. Potem widzą głowę tego młodego mężczyzny. Ma otwarte, spuszczone oczy, dziwny wyraz twarzy. Wszystkich ciał jest trzysta pięćdziesiąt. Są jeszcze i puste baseny. W kilku kotłach niedawno gotowały się trupy obdarte ze skóry. Ktoś wyciąga pogrzebaczem ociekający korpus. Są także skrzynie z poukładanymi, spreparowanymi skórami ludzkimi. Na półkach, za szkłem, ułożono wygotowane ludzkie czaszki i kości. Na końcu, za piecami do spalania odpadków, stoi stół, na którym znajdują się kostki mydła. Grupa zwiedzających wychodzi na dziedziniec. Stąd widać, że budynki Instytutu były parokrotnie podpalane. Dwaj naukowcy niemieccy zostają odprowadzeni w inną część gmachu. Komisja opuszcza teren uniwersytetu.


2

Przesłuchanie więźnia. Komisja bada cele i przebieg działalności profesora Spannera, głównego szefa Instytutu Anatomicznego w czasie wojny. Zeznaje młody gdańszczanin. Zanim został najbliższym pomocnikiem profesora, pracował w fabryce amunicji, wcześniej na ulicy przy odśnieżaniu. Był jeńcem wojennym – walczył jako ochotnik, harcerz – ale uciekł. Kiedy jego ojca zabrano do obozu, przyjaciel matki, Niemiec, dał mu pracę u profesora Spannera. Profesor pisał książkę, prowadził kurs preparatorski dla studentów, miał kilku zaufanych pomocników w Instytucie: zastępcę, profesora Wohlmanna, starszego preparatora von Bergena, asystentkę techniczną Koitek, młodego gdańszczanina oraz dwóch robotników, Niemców. W 1943 r. oddano wykończony budynek do użytku Palarni. Spanner szybko sprowadził maszyny do oddzielania mięsa i tłuszczu od kości. Studenci zajmowali się oddzielaniem i preparowaniem skór. Tłuszcz zabierano do osobnego, tajnego pomieszczenia i pod nieobecność studentów wyrabiano z niego mydło. Instytut odwiedzali w czasie wojny inni niemieccy naukowcy i lekarze. Każdy mógł wejść do pomieszczeń tajnej fabryki mydła. W widocznym miejscu wisiał recept – przepis na mydło. Dbano o czystość, rzetelność pracy wszystkich. Profesor troszczył się o dostawy odpowiednich ciał – niezniszczonych, niezepsutych (świeżych).

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14  



  Dowiedz się więcej
Medaliony – streszczenie
Język Medalionów
Medaliony - znaczenie tytułu i motta – artyzm i dokumentalność
Zofia Nałkowska - biografia
Medaliony - cytaty
„Medaliony” – bibliografia
„Medaliony” – najważniejsze cytaty
Postawy i zachowania ludzi w czasie wojny i okupacji w świetle „Medalionów”
„Medaliony” Nałkowskiej jako obraz ukazujący wojenne okrucieństwa
Tragizm ludzkich losów w „Medalionach”
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” - literatura obozowa wobec tragizmu ludzkiego losu
Człowiek wobec doświadczeń II wojny światowej na przykładzie „Medalionów”
„Medaliony” – oskarżenie Zofii Nałkowskiej
„Medaliony” Nałkowskiej jako dokument zbrodni hitlerowskich
Oskarżenie systemu totalitarnego w „Medalionach”
Udowodnij, że wojna deprawuje człowieka na podstawie „Medalionów”
Czy wojna jest złem? – rozważ na przykładzie „Medalionów”
Obraz lagrów w „Medalionach”
Wpływ wojny na psychikę człowieka na przykładzie „Medalionów”
Motyw dzieci w „Medalionach”
Motyw Żydów w „Medalionach”
Holocaust ukazany w „Medalionach”
„Czy człowiek jest mocny?” – rozprawka na przykładzie „Medalionów”
Zofia Nałkowska – notatka szkolna
Kompozycja „Medalionów”
„Medaliony” jako miniatury
„Medaliony” – język i styl
„Medaliony” – narracja
„Medaliony” – bohaterowie
Główne wątki „Medalionów”
„Medaliony” jako przykład literatury faktu
Motyw cierpienia w „Medalionach”
Motyw totalitaryzmu w „Medalionach”
Motyw śmierci w „Medalionach”
Psychika oprawców i ofiar w „Medalionach”
Wartości artystyczne „Medalionów”
Obraz okrucieństw wojny w „Medalionach”
Problematyka „Medalionów”
„Medaliony” – interpretacja tytułu
„Ludzie ludziom zgotowali ten los” – wyjaśnienie motta
„Medaliony” – czas i miejsce akcji
„Medaliony” jako dokument
„Medaliony” – geneza
„Medaliony” – plan wydarzeń
Dorośli i dzieci w Oświęcimiu – streszczenie
Człowiek jest mocny – streszczenie
Wiza – streszczenie
Dwojra Zielona - streszczenie
Przy torze kolejowym – streszczenie
Kobieta cmentarna – streszczenie
Dno – streszczenie
Profesor Spanner - streszczenie
Streszczenie Medalionów