Jesteś w: 2l.pl -> Mistrz i Małgorzata

Mistrz i Małgorzata

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

„Mistrz i Małgorzata” – streszczenie

Część pierwsza.
1. Nigdy nie rozmawiaj z nieznajomymi

Na Patriarszych Prudach rozmawiają o istnieniu Chrystusa dwaj mężczyźni – przewodniczący stowarzyszenia literackiego Massolit - Michał Aleksandrowicz Berlioz oraz poeta Iwan Bezdomny. Do rozmówców przysiada się dziwny obcokrajowiec – profesor. Uświad... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” – plan wydarzeń

1. Rozmowa Berlioza i Iwana Bezdomnego na Patriarszych Prudach.
2. Wtrącenie się do rozmowy nieznanego obcokrajowca.
3. Teza o istnieniu Boga.
4. Zapowiedź śmierci Berlioza.
5. Opowieść o Poncjuszu Piłacie.
• Przesłuchanie Jeszui Ha – Nocri.
• Wyrok śmierci na Jeszui Ha – Nocri.... wiecej



Geneza „Mistrza i Małgorzaty”

Praca nad „Mistrzem i Małgorzatą” trwała przez wiele lat. Pisarz zaczął ją tworzyć pod koniec 1928 roku i przez kolejne lata dodawał, zmieniał, poprawiał treść utworu. Ostateczna wersja powstawała na łożu śmierci, gdy schorowany pisarz dyktował fragmenty swej żonie. Szczególnej modyfikacji ulegał obraz moskiewskiego... wiecej



Czas i miejsce akcji w „Mistrzu i Małgorzacie”

Akcja utworu, mimo rozległości epickiej, trwa zaledwie cztery dni – od środy do soboty. Możemy przypuszczać, że rozgrywa się w latach trzydziestych dwudziestego wieku, o czym świadczy obraz ówczesnej Moskwy. Narrator wybiega jednak w przeszłość opowiadając o historii Mistrza i Małgorzaty. W zupełnie odmienny czas przenoszą na... wiecej



Problematyka „Mistrza i Małgorzaty”

Nie bez powodu powieść „Mistrz i Małgorzata” nazywa się arcydziełem światowej literatury. Porusza ona wiele zagadnień, rozgrywa się na kilku płaszczyznach, łączy w sobie wątki realistyczne i fantastyczne.

Jednym z ukazanych w utworze problemów jest zagadnienie totalitaryzmu. Bułhakow jako tło opowieści ukaz... wiecej



Główne wątki w „Mistrzu i Małgorzacie”

„Mistrz i Małgorzata” jest powieścią wielowątkową. Całość akcji, na którą składają się wydarzenia rozgrywające się w Moskwie w czasach totalitaryzmu oraz w I wieku naszej ery w Jeruszalaim spaja postać dwójki głównych bohaterów – mistrza i Małgorzaty.

Jednym z głównych wątków jest przybycie i... wiecej



Michaił Bułhakow – notatka szkolna

Michaił Afanasjewicz Bułhakow przyszedł na świat 3 maja 1891 roku w Kijowie. Jego ojciec był uczonym teologiem prawosławnym, profesorem Kijowskiej Akademii Duchownej. Jako najstarszy z siedmiorga rodzeństwa pomagał matce po śmierci ojca w 1907 roku. Po ukończeniu gimnazjum Bułhakow studiował medycynę, którą ukończył w 1916 roku z ... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” – kompozycja

Utwór „Mistrz i Małgorzata” składa się z trzydziestu dwóch rozdziałów i epilogu, które zostały podzielone na dwie części. Powieść jest klarowna, a wątek biblijny w opowieści o Poncjuszu Piłacie wplata się w narrację fantastyczno-realistyczną.

Rozdziały drugi – „Poncjusz Piłat”, szesn... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” – interpretacja tytułu

W tytule powieści Bułhakowa występuje dwoje głównych bohaterów. Autor, pisząc swój utwór przez wiele lat, wielokrotnie zmieniał jego tytuł, jednak ostatecznie zdecydował się na znany obecnie każdemu miłośnikowi klasyki literatury.

Mistrz to niespełniony pisarz, historyk, który postanowił spisać opowieść o Poncjus... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” – narracja

Narracja „Mistrza i Małgorzaty” prowadzona jest z pozycji świadka obserwującego zdarzenia rozgrywające się w Moskwie w ciągu kilku dni, innym razem nadawcą jest ktoś wtajemniczony w szczegóły procesu Jeszui, a także osoba, której dane było uczestniczyć w diabelskich spotkaniach budujących wątek fantastyczny” (D. P... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” jako powieść o moralności

Powieść „Mistrz i Małgorzata” możemy rozpatrywać w aspekcie etycznym. Zawiera ona uniwersalne i ponadczasowe przesłanie moralne. Przede wszystkim zawiera tezę o tym, że walka sił Dobra i Zła jest wieczna.

Mimo iż w swej powieści Bułhakow odnosił się do rzeczywistości totalitarnej władzy w Moskwie w latach ... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” jako arcydzieło literatury światowej

Arcydziełem literatury nazwać można utwór, który niesie z sobą ponadczasowe i uniwersalne wartości, czytelne dla wielu ludzi wychowanych w tej samej kulturze, niezależnie od języka jakim się posługują. „Mistrz i Małgorzata” odnosząc się do biblijnych tradycji, a także całej spuścizny literackiej i kulturowej, wpisuje ... wiecej



Uniwersalizm powieści „Mistrz i Małgorzata”

Powieść Michała Bułhakowa „Mistrz i Małgorzata” dzięki poruszanej tematyce, nowatorskiej konstrukcji, a także bogatej i oryginalnej fabule ma wymowę ponadczasową. Na uniwersalizację tekstu złożył się także sposób łączenia poszczególnych planów, przenikanie się świata fantastycznego i realnego, a także szczególne... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” – charakterystyka bohaterów

Mistrz - historyk, który władał biegle kilkoma językami, pracował w muzeum. Kiedyś na loterii wygrał pokaźną sumę, dzięki której mógł wynająć mieszkanie. Wtedy zdecydował poświęcić się pisaniu powieści o Poncjuszu Piłacie. Po opublikowaniu utworu krytyka zmiażdżyła utwór. Mistrz załamał się i rozchorował. Pods... wiecej



Mistrz – charakterystyka

Mistrz jest historykiem władającym biegle kilkoma językami, który niegdyś pracował w muzeum. Gdy wygrał na loterii pokaźną sumę wynajął niewielkie mieszkanie w pobliżu Arbatu. Wtedy zdecydował poświęcić się pisaniu powieści o Poncjuszu Piłacie.

Biblijna historia o męczeństwie Jeszui i klęsce tchórzliwego Poncj... wiecej



Małgorzata – charakterystyka

Tytułowa bohaterka powieści „Mistrz i Małgorzata” Bułhakowa miała w sobie coś nieziemskiego i diabolicznego, w jej oczach jarzyły się „niepojęte ogniki”. Bułhakow nazywał ją żartobliwie „leciutko zezującą wiedźmą”. Postać Małgorzaty została przedstawiona, jako niespełniona, trzydziestoletnia... wiecej



Piłat z Pontu – charakterystyka

Jego postać wprowadzone zostaje do utworu za sprawą opowieści Wolanda, a o kolejnych jej losach dowiadujemy się z powieści mistrza. Poncjusza Piłata poznajemy, gdy ma wydać skazujący wyrok na oskarżonego o podburzanie ludu do buntu i obrazę cesarskiego majestatu Jeszuę Ha – Nocri. Piąty procurator Judei nie znajduje jednak w nim ... wiecej



Jeszua Ha-Nocri – charakterystyka

Historyczne istnienie Jeszui potwierdza w swej wypowiedzi Woland, który zapewnia, że był uczestnikiem procesu, jak i śmierci głoszącego dobro filozofa. Jeszua to Galilejczyk pochodzący z miasta Gamala, nie pamiętał swoich rodziców. Nigdzie nie mieszkał na stałe, przenosił się z miejsca na miejsce. Wędrował od miasta do miasta. Nie ... wiecej



Woland i jego świta w „Mistrzu i Małgorzacie”

Woland wraz ze swoją piekielną trupą przybywa do Moskwy by wydać coroczny bal, a także rozliczyć się z mieszkańcami miasta, za ich niecne uczynki. Szatanowi towarzyszy kot, który posiada wszystkie ludzkie cechy i zachowania, chodzi na tylnych łapach, jada przy stole, grywa w karty, itp. Jego nieodłącznym kompanem jest osobliwie wyglą... wiecej



Charakterystyka literatów i artystów w „Mistrzu i Małgorzacie”

Michał Bułhakow scharakteryzował w „Mistrzu i Małgorzacie” warstwę społeczną, do której zaliczali się ludzie pióra, artyści. Środowisko to doskonale znał autor z autopsji. Ukazana moskiewska inteligencja daleko ma jednak do ideału.

Autor ukazuje przede wszystkim zniewolenie pisarzy, literatów i dziennikarzy... wiecej



Totalitaryzm w „Mistrzu i Małgorzacie”

W groteskowej międzywojennej Moskwie działa... diabeł, by uzdrowić chorą komunistyczną rzeczywistość, w której królują kłamstwo, cenzura, łapówki, panuje bieda wśród zwykłych obywateli, podczas gdy w luksusie żyją prominenci. Powieść Bułhakowa obnaża patologie systemu i żyjącego w nim społeczeństwa. Skorumpowani urzędni... wiecej



Motyw miasta w „Mistrzu i Małgorzacie”

W „Mistrzu i Małgorzacie” Michaiła Bułhakowa poznajemy Moskwę lat 30. ubiegłego wieku, miasto rządzone przez komunistów. Moskwa jest stolicą państwa totalitarnego, kraju w którym społeczeństwo jest zniewolone przez dyktatorskie rządy. Miasto i życie jego mieszkańców są ze sobą ściśle powiązane. Budynki z różnych ... wiecej



Motyw miłości w „Mistrzu i Małgorzacie”

Utworem podejmującym motyw miłości jest dzieło Michaiła Bułhakowa „Mistrz i Małgorzata”, uznane za arcydzieło literatury światowej. W powieści spotykamy się z sytuacją, gdy miłość ocala bohaterów. Już sam autor nam to uświadamia rozpoczynając jeden z rozdziałów słowami: „Za mną czytelniku! Któż to powiedz... wiecej



Motyw dobra i zła w „Mistrzu i Małgorzacie”

Michaił Bułhakow w powieści „Mistrz i Małgorzata” porusza problem zła i jego natury. Najtrafniej problematyka ta została ujęta w jednej z wypowiedzi Wolanda skierowanej do Mateusza Lewity: „Bądź tak uprzejmy i spróbuj przemyśleć następujący problem – na co by się zdało twoje dobro, gdyby nie istniało zło, ... wiecej



Funkcje świata fantastycznego w „Mistrzu i Małgorzacie”

Świat fantastyczny występuje w „Mistrzu i Małgorzacie” równolegle do świata rzeczywistego. Wiąże się przede wszystkim z przybyciem do Moskwy w latach trzydziestych szatana – Wolanda oraz jego świty. Burzą oni znany mieszkańcom miasta porządek, demaskując absurdy panującego systemu.

Wszystkie złe moce u... wiecej



Motyw kobiety w „Mistrzu i Małgorzacie”

Tytułowa bohaterka powieści Michaiła Bułhakowa jest brunetką o wyjątkowej urodzie. Staje się jeszcze piękniejsza po użyciu kremu od Asasella. Małgorzata kreowana jest na kobietę idealną. Mądra, inteligentna, odważna, a także czarująca. Aby uwolnić Mistrza zaprzedała duszę diabłu - miłość była dla niej wartością bezcenną.... wiecej



Demaskowanie totalitarnej rzeczywistości w „Mistrzu i Małgorzacie” Michaiła Bułhakowa

„Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa przeciwstawia się systemowi totalitarnemu. Akcja utworu skupia się wokół przybycia do Moskwy Szatana Wolanda z całą świtą: Korowiowem, Asasellem, Hellą i kotem Behemotem, w celu urządzenia corocznego balu na cześć diabła. Przy tej okazji przedstawione zostaje życie obywateli Mos... wiecej



Motyw szatana w „Mistrzu i Małgorzacie”

W „Mistrzu i Małgorzacie” obecność Boga zaznaczona jest wyłącznie przez istnienie szatana - interpretatora i wykonawcę wyroków Pańskich. Szatan utożsamiany powszechnie z niszczycielską siłą i złymi zamiarami, tutaj zdaje się być bardziej ludzki niż sam człowiek.

Najważniejszy w szatańskiej grupie jest W... wiecej



Groteska i humor w „Mistrzu i Małgorzacie”

Groteska i humor w „Mistrzu i Małgorzacie” przejawiają się na wielu płaszczyznach. Groteskowy, a wręcz absurdalny jest obraz totalitarnej rzeczywistości w Moskwie w latach trzydziestych. Poszczególne nakazy i zakazy władz doprowadzają niektóre sytuacje do śmieszności, choć zazwyczaj jest to śmiech przez łzy. Zanik zasad ... wiecej



Realizm i fantastyka w powieści „Mistrz i Małgorzata”

Na warstwę realistyczną powieści Bułhakowa „Mistrz i Małgorzata” składa się przede wszystkim obraz panujących w latach trzydziestych stosunków w Moskwie. Dodatkowo wzmaga poczucie realności szczegółowe przedstawienie topografii rosyjskiego miasta.

Ustrój komunistyczny, który obywatelom miał przynieść pows... wiecej



Język „Mistrza i Małgorzaty”

Na artyzm „Mistrza i Małgorzaty” składa się między innymi język, jaki zastosował w powieści autor. Jest on przede wszystkim przejrzysty i bez trudu pozwala na śledzenie losów tytułowych bohaterów, a także szatańskiej świty. Autor zastosował różnorodną stylistykę, która waha się od liryzmu we fragmentach opisującyc... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” jako powieść o roli artysty i literatury w społeczeństwie

Jednym z pobocznych wątków „Mistrza i Małgorzaty” jest rola artysty oraz tworzonych przez niego dzieł. Motyw ten obserwujemy głównie na przykładzie mistrza i powieści jego życia o losach Poncjusza Piłata i Jeszui Ha - Nocri.

W ukazanym przez Bułhakowa świecie zdominowanym przez totalitarną władzę nie ma mie... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” jako parabola

Powieść „Mistrz i Małgorzata” można interpretować na wiele sposobów, dlatego także jej paraboliczność analizować można na kilku płaszczyznach.

W utworze obraz Moskwy z lat trzydziestych dwudziestego wieku jest parabolą sytuacji, jak miała miejsce w całym Związku Radzieckim po przejęciu władzy przez komun... wiecej



Relacja władza-artysta w „Mistrzu i Małgorzacie”

W „Mistrzu i Małgorzacie” możemy obserwować dwojaki stosunek władzy wobec artystów. Z jednej strony jest to hołubienie twórców, którzy podporządkowali się odgórnym nakazom, z drugiej eliminowanie osób, które stać na niezależność myślenia i tworzenie oryginalnych, niesztampowych dzieł.

Dla artystów, kt... wiecej



Wielogatunkowość „Mistrza i Małgorzaty”

W powieści „Mistrz i Małgorzata” dopatrzyć możemy się wielu gatunków, z których dorobku czerpał autor. Przede wszystkim to powieść realistyczno-fantastyczna dotykająca ważnych spraw społecznych, moralnych, religijnych i filozoficznych.

Autor odwołuje się i czerpie z mitów – to głównie postać i cech... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” jako powieść o wolności

Jednym z możliwych kluczy do odczytania „Mistrza i Małgorzaty” Bułhakowa jest motyw wolności. Chociaż problem ten nie został wyrażony wprost, przenika główne wątki realizując się wielowymiarowo.

Powieść rosyjskiego pisarza ukazuje niuanse totalitarnego systemu, który panuje w Moskwie w latach trzydziestych X... wiecej



Historia Poncjusza Piłata w „Mistrzu i Małgorzacie”

Poncjusz Piłat, piaty procurator Judei, pojawia się w powieści za sprawą opowiadania Wolanda, a następnie o jego losach dowiadujemy się z fragmentów powieści mistrza. Bohater zmuszony jest do wyboru pomiędzy sprawiedliwością, a zachowaniem osobistych przywilejów.

Poncjusza Piłata poznajemy, gdy ma wydać skazujący wyrok ... wiecej



Losy mistrza i Małgorzaty

Mistrz pracował jako historyk w muzeum, aż do pewnego dnia, gdy wygrał większą sumę pieniędzy na loterii. Wynajął wówczas mieszkanie w suterenie, w zaułku Arbatu i poświęcił się pisaniu powieści o Poncjuszu Piłacie. Z kolei Małgorzata w wieku dziewiętnastu lat wyszła za dobrze zarabiającego mężczyznę, jednak go nie kochała... wiecej



Magiczny wymiar miłości Mistrza i Małgorzaty w powieści Michaiła Bułhakowa

W powieści Michaiła Bułhakowa „Mistrz i Małgorzata” spotykamy się z sytuacją, gdy miłość ma wymiar magiczny. Autor uświadamia siłę miłości, rozpoczynając jeden z rozdziałów słowami: „Za mną czytelniku! Któż to powiedział ci, że nie ma już na świecie prawdziwej, wiernej i wiecznej miłości? A niechże wyr... wiecej



„On nie zasługuje na światłość...” – „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa powieścią o artyście i jego stosunku do własnej twórczości

Powieść Michaiła Bułhakowa obok takich tematów, jak współistnienie dobra i zła, rola prawdy i miłosierdzia, siła miłości porusza problem egzystowania artysty w totalitarnym świecie i jego stosunku do własnej twórczości.

W Moskwie w latach trzydziestych, podczas rozgrywania się akcji utworu, panuje system totalitarny. ... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa - jednym z najwybitniejszych dzieł w kanonie światowej literatury

Literatura rosyjska wydała kilku pisarzy, których utwory weszły do kanonu światowej literatury. Obok takich pisarzy, jak Puszkin, Czechow, Gogol, Dostojewski poczytne miejsce zajmuje Michaił Bułhakow.

Dziełem życia tego twórcy była powieść „Mistrz i Małgorzata”. Autor pracował nad nią od 1928 roku do swojej ... wiecej



Motyw szpitala psychiatrycznego w „Mistrzu i Małgorzacie”

Szpitale w ZSRR nie były placówkami zdrowotnymi, lecz politycznymi. Trafiały do nich nie ludzie chorzy, lecz niewygodni dla systemu. Samo miejsce w książce kontrastuje z resztą miasta: „Miał powody, by nazywać go kuchnią – laboratorium. Stały tu szafy i przeszklone szafki pełne błyszczących niklowych narzędzi, fotele o ni... wiecej



Motywy biblijne w „Mistrzu i Małgorzacie”

Dowód na aktualność i ponadczasowość motywów biblijnych odnajdziemy w utworze „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa. W utworze mamy do czynienia z powieścią w powieści. Dzieło mistrza, które przytoczone zostaje w utworze przenosi nas do czasów panowania Cezara Tyberiusza i rządów jego namiestnika w Jeruszalaim ̵... wiecej



Motyw balu w „Mistrzu i Małgorzacie”

W powieści Michaiła Bułhakowa „Mistrz i Małgorzata”, Szatan – Woland, wraz ze swoją świtą przybywa do Moskwy, aby w Wielki Piątek zorganizować Bal Pełni Księżyca. Małgorzata Nikołajewna, nieszczęśliwa małżonka bogatego mężczyzny, zgadza się pełnić rolę szatańskiej gospodyni, przewidując, że w zamian zos... wiecej



Motyw kuszenia w „Mistrzu i Małgorzacie” – przedstawienie w teatrze Varietes

W XII rozdziale „Mistrza i Małgorzaty” Michaiła Bułhakowa miejscem akcji jest Teatr Varietes. Woland oraz jego trzej pomocnicy Behemot, Azazello i Korowiow - Fagot – wszyscy rodem z piekła wykonują pokaz czarnej magii. Widzowie, po wcześniejszych objaśnieniach konferansjera, przyglądają się pokazowi, przekonani, że są... wiecej



Motyw miłosierdzia w „Mistrzu i Małgorzacie”

Diabły Bułhakowa są zeświecczone i uczłowieczone, paradoksalnie czynią wiele dobrego: wymierzają Moskwie sprawiedliwość, pomagają Mistrzowi i Małgorzacie, pokazują prawdę o człowieku. Diabeł nie stwarza nowego, złego świata, ale tylko odpowiednio kieruje światem moskiewskim, aby wyszły z niego jego ciemne strony. Podstawową kat... wiecej



Interpretacja motta „Mistrza i Małgorzaty”

Utwór „Mistrz i Małgorzata” rozpoczyna motto zaczerpnięte z dzieła Johanna Wolfganga Goethego pt. „Faust”:
„... Więc kimże w końcu jesteś?
- Jam częścią tej siły,
Która wiecznie zła pragnąc,
wiecznie czyni dobro.”

Słowa motta wypowiada diabeł - Mefistofeles... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” – najważniejsze cytaty

„Tak, człowiek jest śmiertelny, ale to jeszcze pół biedy. Najgorsze, że to, iż jest śmiertelny, okazuje się niespodziewanie, w tym właśnie sęk!” - Woland w rozmowie z Berliozem i Iwanem

„O ile ten drugi, człowiek najwyraźniej niespełna rozumu, winien jest wygłaszania głupich mów w samym Jeruszalaim ... wiecej



„Mistrz i Małgorzata” – bibliografia

1. Chołojczyk Ewa, Misterium Bułhakowa: „Mistrz i Małgorzata”, w: „Polonistyka” 1996, nr 7, s. 451-456.
2. Drawicz Andrzej, Wstęp, w: M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków 1990, s. V- LXXXVIII, ISBN: 83-04-03112-4.
3. Drawicz Andrzej, Mistrz i Diabe... wiecej