Jesteś w: Makbet

„Makbet” - motyw winy i kary

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

Motyw winy i kary w dramacie Szekspira „Makbet” jest jednym z głównych motywów tego dramatu. Tragedia Szekspira przypomina średniowieczne moralitety. Pojawiają się tutaj w postaci symbolicznej siły dobra i zła / czarownice, Hekate /. Jest też uzależnienie dalszych losów bohatera od jego wyborów.

Do przedstawienia takiego problemu przymusza też autora gatunek dramatyczny jaki wybrał czyli tragedia. Jej tematem jest konflikt jednostki z siłami wyższymi. Może to być los, fatum ale też prawa moralne czy społeczne. Konflikt tragiczny polega na przeciwstawieniu sobie dwóch równowartościowych racji. Mający dokonać między nimi wyboru musi ponieść klęskę. U Szekspira pokazana jest sytuacja skomplikowana pod względem psychologicznym. Bohater popada w konflikt z prawem moralnym ale dzieje się to na skutek niewłaściwego wyboru.

Makbet przegrywa walkę z pokusą na jaką wystawiły go czarownice. Żądza władzy jest silniejsza niż zasady moralne. Do przełamania wewnętrznych oporów podchodzi bardzo emocjonalnie. Jego racją jest przeznaczenie, los, który przeznaczył go na króla Szkocji. Jest to pozycja społeczna, jaka bardzo odpowiada mu. Nie próbuje on jednak racjonalizować swoich negatywnych odczuć związanych z planowanym zabójstwem króla.

Problemem Makbeta w momencie podejmowania fatalnej decyzji jest przełamanie tabu. Tabu jest to głęboki i podstawowy zakaz kulturowy. Jego złamanie powoduje spontaniczny protest ze strony ogółu przedstawicieli danej kultury. Złamanie tabu odbierane jest jako zamach na cały system tej kultury i stanowi zagrożenie dla dalszego istnienia społeczeństwa związanego z daną kulturą. Istnienie tabu gwarantuje biologiczne trwanie grupy. Najpowszechniejszym tabu w różnych kulturach jest tabu zabijania innych ludzi. Legalność zabijania przeważnie ogranicza się do okresów /wojna/ lub obszarów /pole walki/ , kiedy ogólne normy nie obowiązują.
strona:   - 1 -  - 2 - 



  Dowiedz się więcej