Jesteś w: Motyw przemiany

Motyw przemiany w literaturze

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim



„Legenda o św. Aleksym” - z utworu dowiadujemy się, że św. Aleksy był synem zamożnego patrycjusza rzymskiego, żyło mu się w dostatku ucząc się sztuk filozoficznych. Gdy dorósł osiągając 24 lata ożenił się, lecz postanowił opuścić wybrankę, gdyż chciał zachować czystość i udać się w daleką podróż w poszukiwaniu sensu życia oraz Boga. Aleksy opuścił żonę, rozdał szaty i majątek ubogim. Aleksy trwał w modlitwach, słudzy domowi często go wyśmiewali. Przez 17 lat Aleksy mieszkał u ojca. Był w pełni ascetą. Wyrzekł się wszystkich przyjemności i dóbr materialnych. Zrobił to po to, aby osiągnąć doskonałość, czyli zbawienie. Żył on w zapomnieniu, był bierny w stosunku do otoczenia. Aleksy rozdał cały swój majątek biednym i kościołowi. Kochał bardzo Boga i jemu też podporządkował swoje całe życie. Św. Aleksy w przeciwieństwie do św. Franciszka wybrał cierpienie i ubóstwo, które nikomu nie było potrzebne. Zrezygnował z życia osobistego, ponieważ chciał żyć w czystości. Zmarł na schodach domu swojego ojca.

„Dzieje Tristana i Izoldy” - tytułowi bohaterowie doznają przemiany za sprawą napoju miłosnego, który został przygotowany przez matkę Izoldy dla niej i król Marka. Po jego wypiciu dozgonna miłość związała przyszła królową i młodego wasala. W ostateczności doprowadza to do zdrady króla przez poddanego Tristana oraz jego żonę Izoldę Jasnowłosą.
• „Treny” Jan Kochanowski - w cyklu trenów Kochanowski dokonuje rozrachunku z filozofia życiową oparta na filozofii stoickiej. W filozofii stoickiej jedyną i najważniejszym dobrem moralnym była cnota, rozumiana jako rozpoznanie dobra. Z jego utworów wypływa postulat życia z umiarem i rozsądkiem, tak zwana idea "złotego środka". Śmierć ukochanej córki jest zdarzeniem zbyt okrutnym, by móc je przyjąć w spokoju, by nie poddać się rozpaczy i zwątpieniu. Jan z Czarnolasu ukazuje swój kryzys światopoglądowy, załamanie się idei stoickiego znoszenia ciosów. Z „Trenów” Kochanowskiego możemy wysnuć wniosek, który odnosi się do natury ludzkiej, która jest złożona i nie poddaje się logicznemu rozumowaniu. Śmierć ukochanej córki jest zdarzeniem zbyt okrutnym, by móc je przyjąć w spokoju, by nie poddać się rozpaczy i zwątpieniu. W trenach zostaje ukazany kryzys światopoglądowy, załamanie się idei stoickiego znoszenia ciosów. Rozum i serce to nieodłączne składowe ludzkiej natury, nie można być człowiekiem i wyeliminować jedną z nich.
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 - 



  Dowiedz się więcej