Jesteś w: Balladyna

„Balladyna” - budowa dramatu

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

Dramat Słowackiego „Balladyna” jest tragedią. Zbudowany został z V aktów, które poprzedza Prolog w postaci listu dedykacyjnego do Zygmunta Krasińskiego, kończy zaś Epilog.

Akty dzielą się na sceny. Wiele scen posiada didaskalia. Są to uwagi odautorskie dotyczące dekoracji, zachowania i wyglądu postaci lub innych rzeczy, które w danej scenie należy uwzględnić.

Jak w każdym dramacie, akcja ma swoje fazy. Jest więc: ekspozycja, zawiązanie akcji, rozwój akcji, punkt kulminacyjny i rozwiązanie akcji. Jeśli jednak dokładnie przyjrzymy się dramatowi Słowackiego „Balladyna”, stwierdzimy, że autor naruszył tradycyjne zasady.

Ekspozycja – zapoznaje odbiorcę z głównymi problemami utworu. Po spotkaniu Kirkora z Pustelnikiem i po pojawieniu się Filona możemy zakładać, że będzie chodziło o panowanie na tronie w Gnieźnie, małżeństwo Kirkora i jakieś problemy miłosne.

Zawiązanie akcji – Goplana uwodzi Grabca a Kirkor przybywa do chaty wdowy.

Rozwój akcji – Grabiec zostaje zmieniony w wierzbę płaczącą; dziewczęta idą do lasu na maliny.

Punkt kulminacyjny, w którym napięcie przeciwstawnych dążeń osiąga najwyższy stopień – jest to zabójstwo Aliny.

Od punktu kulminacyjnego akcja powinna zmierzać ku rozwiązaniu. U Słowackiego dzieje się jednak inaczej – mnożą się od tego momentu komplikacje. Akcja wydłuża się. Następuje kolejna dramatyczna scena związana z wyrzuceniem matki z zamku. Później mamy następne zabójstwa. Ostateczny punkt kulminacyjny połączony z rozwiązaniem akcji stanowi końcowa scena sądu, wydania wyroków i nagłej śmierci Balladyny.
strona:   - 1 -  - 2 - 



  Dowiedz się więcej