Jesteś w:
Balladyna
W tragedii Słowackiego „Balladyna” kilku głównych bohaterów staje w pewnym momencie wobec konfliktu moralnego. Już w pierwszych scenach sztuki dowiadujemy się o problemie Pustelnika, który jest zdetronizowanym królem Popielem III. Wydaje się on pogodzony ze swoim losem ale problem stanowi insygnium królewskie, które zachował. Powinno ono należeć do władcy zasiadającego na tronie. Jednak Popiel IV, który rządzi jest krwawym tyranem i uzurpatorem.
Tytułowa bohaterka dramatu, Balladyna przeżywa ustawiczny konflikt moralny od momentu zbrodni popełnionej na siostrze. Odrzuca propozycję Goplany, by wszystko co zdarzyło się zmienić w sen, z którego można się obudzić. Wiąże się z tym bowiem zniknięcie szlachetnie urodzonego i bogatego kandydata na męża. W tej sytuacji woli pozostać zabójczynią.
Po ślubie z Kirkorem Balladyna przenosi się na zamek i zabiera ze sobą matkę. Matka jednak okazuje się osobą kompromitującą córkę. Jej sposób bycia świadczy o chłopskim pochodzeniu ich obu, co Balladyna chce ukryć. Pani zamku najpierw próbuje zmusić matkę do przebywania w wieży, ale ta ciągle upomina się o swoje prawa. Gdy pojawia się podczas uczty, rozgniewana Balladyna decyduje się wyrzucić ją z zamku.
Kolejna zbrodnia popełniona przez Balladynę na Grabcu, wprawia ją w panikę. Zapomina po co to zrobiła. Koronę Lecha musi odnaleźć Kostryn. W momencie, gdy trafia ona w jego ręce, przeżywa chwilę wahania. Mógłby w tym momencie pozbyć się Balladyny i zachować koronę dla siebie. Odrzuca jednak tę myśl.
Wobec poważnego konfliktu moralnego Balladyna postawiona zostaje w chwili, gdy przed koronacją musi publiczne wydać sprawiedliwe wyroki sądowe. Wszystkie trzy oskarżenia dotyczą
zbrodni, które popełniła ona sama. W podobnym położeniu jest jej matka. Miłość macierzyńska nie pozwala starej kobiecie ujawnić imienia wyrodnej córki. Stając przed sądem, liczyła pewnie na jakąś rekompensatę za poniesione krzywdy a nie na ukaranie winnej. Dla obu kobiet kończy się to źle.
Nawet szlachetny Kirkor postawiony zostaje w sytuacji, gdy musi podjąć decyzję – kto ma zostać królem po usunięciu z tronu Popiela IV? Lud obwołał królem zwycięskiego wodza. Kirkor czysty w swoich intencjach, jednak ani przez moment nie wątpi, że tron należy się Popielowi III. Niestety, jego szlachetne zamiary przekreśla Balladyna swoimi intrygami.
Pustelnik - zdetronizowany król w Gnieźnie, Popiel III. Mieszka w lesie na odludziu, zajmuje się leczeniem ziołami. Przechowuje insygnium królewskie – koronę Lecha.
Kirkor – rycerz, pan zamku w pobliżu jeziora Gopło. Ceni prostotę, uczciwość. Jest szlachetny w swoich zamiarach. Bierze za żonę dziewczynę z ludu – Balladynę.
Wdowa – prosta wiejska kobieta, matka dwóch córek – Balladyny i Aliny. Swoje ambicje lokuje w dzieciach.
Balladyna – córka Wdowy, piękna, młoda dziewczyna o czarnych oczach. Sprawia wrażenie osoby tajemniczej. Kryje się za tym jednak zły charakter – pycha, egoizm, wygórowane ambicje, skłonność do oszustw i intryganctwo. Zmuszona do rywalizacji ze swoją siostrą, woli zabić ją, niż przyznać jej prawo do nagrody, jaką ma być małżeństwo z Kirkorem.
Alina – druga, młodsza córka Wdowy. Jest wysmukłą blondynką o niebieskich oczach. Łagodna z usposobienia, szczera, pracowita, zwinna i szybka. Kocha matkę, jest jej posłuszna. Ustępliwa wobec starszej siostry. Ginie zabita przez Balladynę.
Filon – płaczliwy, sentymentalny pasterz poszukujący idealnej kochanki. Swój ideał odnajduje w martwej Alinie.
Grabiec – wieśniak, syn zakrystiana, ceniący dobre trunki i suto zastawiony stół, zalotnik Balladyny. Adoracją otacza go Goplana, która ulokowała w nim swoje uczucia.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 -
Balladyna - problematyka, opracowanie
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskim
Spis treści
- Konflikty moralne w „Balladynie”
- „Balladyna” - bohaterowie
- Symbolika w „Balladynie”
- „Balladyna” - wątek polityczny
- „Balladyna” - komizm i ironia w tragedii
- „Balladyna” - budowa dramatu
- Problematyka władzy w „Balladynie”
- Ironiczny obraz historii w „Balladynie”
- Elementy powieści gotyckiej w „Balladynie”
- „Balladyna” jako antybaśń i antydramat
- „Balladyna” dramatem namiętności i zbrodni
- Świat rzeczywisty i świat fantastyczny w „Balladynie”
- Związek „Balladyny” z dramatem szekspirowskim
- Elementy baśniowe w „Balladynie”
Konflikty moralne w „Balladynie”
W tragedii Słowackiego „Balladyna” kilku głównych bohaterów staje w pewnym momencie wobec konfliktu moralnego. Już w pierwszych scenach sztuki dowiadujemy się o problemie Pustelnika, który jest zdetronizowanym królem Popielem III. Wydaje się on pogodzony ze swoim losem ale problem stanowi insygnium królewskie, które zachował. Powinno ono należeć do władcy zasiadającego na tronie. Jednak Popiel IV, który rządzi jest krwawym tyranem i uzurpatorem.
Tytułowa bohaterka dramatu, Balladyna przeżywa ustawiczny konflikt moralny od momentu zbrodni popełnionej na siostrze. Odrzuca propozycję Goplany, by wszystko co zdarzyło się zmienić w sen, z którego można się obudzić. Wiąże się z tym bowiem zniknięcie szlachetnie urodzonego i bogatego kandydata na męża. W tej sytuacji woli pozostać zabójczynią.
Po ślubie z Kirkorem Balladyna przenosi się na zamek i zabiera ze sobą matkę. Matka jednak okazuje się osobą kompromitującą córkę. Jej sposób bycia świadczy o chłopskim pochodzeniu ich obu, co Balladyna chce ukryć. Pani zamku najpierw próbuje zmusić matkę do przebywania w wieży, ale ta ciągle upomina się o swoje prawa. Gdy pojawia się podczas uczty, rozgniewana Balladyna decyduje się wyrzucić ją z zamku.
Kolejna zbrodnia popełniona przez Balladynę na Grabcu, wprawia ją w panikę. Zapomina po co to zrobiła. Koronę Lecha musi odnaleźć Kostryn. W momencie, gdy trafia ona w jego ręce, przeżywa chwilę wahania. Mógłby w tym momencie pozbyć się Balladyny i zachować koronę dla siebie. Odrzuca jednak tę myśl.
Wobec poważnego konfliktu moralnego Balladyna postawiona zostaje w chwili, gdy przed koronacją musi publiczne wydać sprawiedliwe wyroki sądowe. Wszystkie trzy oskarżenia dotyczą
zbrodni, które popełniła ona sama. W podobnym położeniu jest jej matka. Miłość macierzyńska nie pozwala starej kobiecie ujawnić imienia wyrodnej córki. Stając przed sądem, liczyła pewnie na jakąś rekompensatę za poniesione krzywdy a nie na ukaranie winnej. Dla obu kobiet kończy się to źle.
Nawet szlachetny Kirkor postawiony zostaje w sytuacji, gdy musi podjąć decyzję – kto ma zostać królem po usunięciu z tronu Popiela IV? Lud obwołał królem zwycięskiego wodza. Kirkor czysty w swoich intencjach, jednak ani przez moment nie wątpi, że tron należy się Popielowi III. Niestety, jego szlachetne zamiary przekreśla Balladyna swoimi intrygami.
„Balladyna” - bohaterowie
Pustelnik - zdetronizowany król w Gnieźnie, Popiel III. Mieszka w lesie na odludziu, zajmuje się leczeniem ziołami. Przechowuje insygnium królewskie – koronę Lecha.
Kirkor – rycerz, pan zamku w pobliżu jeziora Gopło. Ceni prostotę, uczciwość. Jest szlachetny w swoich zamiarach. Bierze za żonę dziewczynę z ludu – Balladynę.
Wdowa – prosta wiejska kobieta, matka dwóch córek – Balladyny i Aliny. Swoje ambicje lokuje w dzieciach.
Balladyna – córka Wdowy, piękna, młoda dziewczyna o czarnych oczach. Sprawia wrażenie osoby tajemniczej. Kryje się za tym jednak zły charakter – pycha, egoizm, wygórowane ambicje, skłonność do oszustw i intryganctwo. Zmuszona do rywalizacji ze swoją siostrą, woli zabić ją, niż przyznać jej prawo do nagrody, jaką ma być małżeństwo z Kirkorem.
Alina – druga, młodsza córka Wdowy. Jest wysmukłą blondynką o niebieskich oczach. Łagodna z usposobienia, szczera, pracowita, zwinna i szybka. Kocha matkę, jest jej posłuszna. Ustępliwa wobec starszej siostry. Ginie zabita przez Balladynę.
Filon – płaczliwy, sentymentalny pasterz poszukujący idealnej kochanki. Swój ideał odnajduje w martwej Alinie.
Grabiec – wieśniak, syn zakrystiana, ceniący dobre trunki i suto zastawiony stół, zalotnik Balladyny. Adoracją otacza go Goplana, która ulokowała w nim swoje uczucia.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 -