Jesteś w:
Motyw młodości
• „Buszujący w zbożu”, David Jerome Salinger - główny bohater Holden Caufield ma siedemnaście lat i chodzi do Pencey w Agerstown, renomowanej prywatnej szkoły średniej. Ma bogatych rodziców, ojciec pracuje jako adwokat. Ucieka ze szkoły, a jego ucieczka staje się swoistą podróżą inicjacyjną. Holden nie pozwala sobie narzucić schematów. Jest buntownikiem. Holden nie kieruje się opinią innych, nie kieruje się nawet zdrowym rozsądkiem. Bierze pod uwagę tylko własne uczucia, skojarzenia, ideały. Wreszcie wypowiada prywatną wojnę światu, próbując go stworzyć po swojemu i od podstaw. Trasa, jaką wybiera, uciekając, wtajemnicza go w nieoficjalne, nocne życie Nowego Jorku. Doświadczony przyjaciel próbował go przekonać, że bunt jest aktem powszechnym i nieszkodliwym, dopóki człowiek sam nie zacznie sobie z tego powodu rujnować życia. Według niego Holden zmierza do upadku, gdyż poszukuje rzeczy, które nie mają racji bytu. Wypowiada również ważne zdanie: Dla człowieka niedojrzałego znamienne jest, że pragnie on wzniośle umrzeć za jakąś sprawę, dla dojrzałego zaś, że pragnie skromnie dla niej żyć. Caufield to typowy idealista, bohater-marzyciel. Na kształtowanie cech jego charakteru miały wpływ przede wszystkim okoliczności, w jakich się znalazł. Częściowo rządził nim przypadek, ale też wrodzone cechy, takie jak wrażliwość i ciekawość świata. Jego droga jest pełna niespodziewanych przygód, gdyż to typ bohatera poszukującego. Nie narzucony, a własny autorytet był tym, czego naprawdę szukał Holden Caufield.
• „Ta nasza młodość”, Tadeusz Śliwiak - poeta w metaforyczny sposób przedstawia główne cechy młodości. Porównuje ją do rwącego strumyka, do kwiatu we włosach, pierwszego octu w jabłkach. Określa młodość jako czas zdobywania doświadczeń, buntu, pierwszych rozczarowań i ogromnych możliwości. Ceni młodość, rozumie jej potrzebę zabawy, rozrywki, jej dynamizm i ciekawość. Kreśli w wierszu przyjemny, łagodny i pozytywny portret młodości. O możliwościach tkwiących w młodych świadczy refren:
„Ta nasza młodość, ten szczęsny czas
Ta para skrzydeł zwiniętych w nas…”
• „Dziewczynka w czerwonym płaszczyku”, Roma Ligocka - autorka pisze o szukaniu własnego miejsca na ziemi. Podczas wojny była malutką, nieświadomą dziewczynką. Wojna zostawiła trwały ślad w jej psychice. Po zakończeniu wojny wyrosła na piękną, młodą i silną kobietę, której trudno było odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Nastoletnia Roma nie miała własnego zdania, myślała tak, jak kazano wtedy myśleć ludziom żyjącym w epoce narzuconego socjalizmu. Podczas wojny matka była jej przyjaciółką, ochroną, autorytetem. Gdy Roma dorosła, straciła z nią kontakt. Roma długo szukała swojego miejsca na ziemi: często wyjeżdżała za granicę, przeżyła dwa nieudane małżeństwa. Z pozoru była silną kobietą - tego w końcu nauczyła ją wojna, jednak wciąż marzyła o prawdziwej miłości. Wiara i młodzieńczy zapał sprawiły, iż Roma pokonała piętno wojny, które nosiła w sobie.
• „Szklany klosz”, Sylwia Plath - dziewiętnastoletnia Eshter Greenwood przebywa na wyjeździe w Nowym Jorku dzięki wygranej w konkursie organizowanym przez czasopismo dla młodych kobiet. Razem z jedenastoma dziewczętami w swoim wieku mieszka w luksusowym hotelu. Wszyscy twierdzą, że Eshter powinna być szczęśliwa, jednak nikt nie wziął pod uwagę trudnej sytuacji dziewczyny, na którą wpłynęła nagła zmiana stylu życia, gdy z prowincji została rzucona do wielkiego miasta. Bohaterka u progu dorosłości zadaje sobie wiele pytań dotyczących własnego życia. Prowadzi wnikliwy, nasycony różnymi emocjami monolog, dzięki któremu poznajemy kolejne fakty z jej życia. Bohaterka widzi w swoim życiu wiele szans, jednak nie potrafi podjąć decyzji, którą z nich wybrać. Po pewnym czasie ogarnia ją swego rodzaju znieczulica. Wszystko obojętnieje. Nie potrafi kochać ani nienawidzić. Psychiatrzy twierdzą, że to najgorszy stan, jest bowiem nieuleczalny. Bohaterka próbuje popełnić samobójstwo, ale konfrontacja ze śmiercią sprawia, że zaczyna się z nią oswajać.
• „Panna Nikt”, Tomek Tryzna - autor opisał historię Marysi -15-latki z Wałbrzycha. Opowieść o dojrzewaniu, szukaniu własnego „ja”, o przyjaźni, metamorfozie. Marysia, która miała problemy (ojciec pił, brat chorował) nie mogła znaleźć zrozumienia wśród rówieśników. Zaprzyjaźniła się z Kasią Bogdańską. Drugą przyjaciółką zostaje Ewa Bogdaj. Obie dziewczyny mają zły wpływ na nastolatkę i każda pokazuje jej inny świat. Kasia – świat pewności siebie, kłamstwa, zaniedbywania obowiązków, bluźnierczych czynów. Ewa – świat pieniądza, seksu, drogich ciuchów i samochodów. Według niej „jeśli się sprzedać, to jak najdrożej”. Dziewczyny doskonale manipulują Marysią, rozkazują jej. Marysia, która pragnie tak niewiele, bo tylko prawdziwej przyjaźni i szczypty zainteresowania, całkowicie zaślepiona, bez sprzeciwu podąża w ten ich brudny świat. Dziewczyna staje się Panną Nikt, która zatraciła własna osobowość. Przegrała, ponieważ była zapatrzona w swoje marzenia, ogarnięta potrzebą bycia kochaną.
• „Cześć Tereska”, reż. Robert Gliński – film to historia utraty niewinności. W okresie dojrzewania młoda dziewczyna, chcąc zyskać akceptację nowego środowiska, doświadcza pierwszego pocałunku, seksu, alkoholu i papierosów. Wszystkie te nowe doświadczenia nie zastępują jednak marzenia o wielkiej miłości. Różnica między tym, czego pragnie a tym, co spotyka ją w życiu prowadzi do tragedii.
• „Władca much”, reż. Harry Hook – grupa młodych chłopców z akademii wojskowej rozbija się na bezludnej wyspie. Odcięci od cywilizacji i dorosłych zaczynają żyć według własnych prymitywnych praw i instynktów. Szybko stają się brutalni i bezwzględni.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 -
Motyw młodości
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskim• „Buszujący w zbożu”, David Jerome Salinger - główny bohater Holden Caufield ma siedemnaście lat i chodzi do Pencey w Agerstown, renomowanej prywatnej szkoły średniej. Ma bogatych rodziców, ojciec pracuje jako adwokat. Ucieka ze szkoły, a jego ucieczka staje się swoistą podróżą inicjacyjną. Holden nie pozwala sobie narzucić schematów. Jest buntownikiem. Holden nie kieruje się opinią innych, nie kieruje się nawet zdrowym rozsądkiem. Bierze pod uwagę tylko własne uczucia, skojarzenia, ideały. Wreszcie wypowiada prywatną wojnę światu, próbując go stworzyć po swojemu i od podstaw. Trasa, jaką wybiera, uciekając, wtajemnicza go w nieoficjalne, nocne życie Nowego Jorku. Doświadczony przyjaciel próbował go przekonać, że bunt jest aktem powszechnym i nieszkodliwym, dopóki człowiek sam nie zacznie sobie z tego powodu rujnować życia. Według niego Holden zmierza do upadku, gdyż poszukuje rzeczy, które nie mają racji bytu. Wypowiada również ważne zdanie: Dla człowieka niedojrzałego znamienne jest, że pragnie on wzniośle umrzeć za jakąś sprawę, dla dojrzałego zaś, że pragnie skromnie dla niej żyć. Caufield to typowy idealista, bohater-marzyciel. Na kształtowanie cech jego charakteru miały wpływ przede wszystkim okoliczności, w jakich się znalazł. Częściowo rządził nim przypadek, ale też wrodzone cechy, takie jak wrażliwość i ciekawość świata. Jego droga jest pełna niespodziewanych przygód, gdyż to typ bohatera poszukującego. Nie narzucony, a własny autorytet był tym, czego naprawdę szukał Holden Caufield.
• „Ta nasza młodość”, Tadeusz Śliwiak - poeta w metaforyczny sposób przedstawia główne cechy młodości. Porównuje ją do rwącego strumyka, do kwiatu we włosach, pierwszego octu w jabłkach. Określa młodość jako czas zdobywania doświadczeń, buntu, pierwszych rozczarowań i ogromnych możliwości. Ceni młodość, rozumie jej potrzebę zabawy, rozrywki, jej dynamizm i ciekawość. Kreśli w wierszu przyjemny, łagodny i pozytywny portret młodości. O możliwościach tkwiących w młodych świadczy refren:
„Ta nasza młodość, ten szczęsny czas
Ta para skrzydeł zwiniętych w nas…”
• „Dziewczynka w czerwonym płaszczyku”, Roma Ligocka - autorka pisze o szukaniu własnego miejsca na ziemi. Podczas wojny była malutką, nieświadomą dziewczynką. Wojna zostawiła trwały ślad w jej psychice. Po zakończeniu wojny wyrosła na piękną, młodą i silną kobietę, której trudno było odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Nastoletnia Roma nie miała własnego zdania, myślała tak, jak kazano wtedy myśleć ludziom żyjącym w epoce narzuconego socjalizmu. Podczas wojny matka była jej przyjaciółką, ochroną, autorytetem. Gdy Roma dorosła, straciła z nią kontakt. Roma długo szukała swojego miejsca na ziemi: często wyjeżdżała za granicę, przeżyła dwa nieudane małżeństwa. Z pozoru była silną kobietą - tego w końcu nauczyła ją wojna, jednak wciąż marzyła o prawdziwej miłości. Wiara i młodzieńczy zapał sprawiły, iż Roma pokonała piętno wojny, które nosiła w sobie.
• „Szklany klosz”, Sylwia Plath - dziewiętnastoletnia Eshter Greenwood przebywa na wyjeździe w Nowym Jorku dzięki wygranej w konkursie organizowanym przez czasopismo dla młodych kobiet. Razem z jedenastoma dziewczętami w swoim wieku mieszka w luksusowym hotelu. Wszyscy twierdzą, że Eshter powinna być szczęśliwa, jednak nikt nie wziął pod uwagę trudnej sytuacji dziewczyny, na którą wpłynęła nagła zmiana stylu życia, gdy z prowincji została rzucona do wielkiego miasta. Bohaterka u progu dorosłości zadaje sobie wiele pytań dotyczących własnego życia. Prowadzi wnikliwy, nasycony różnymi emocjami monolog, dzięki któremu poznajemy kolejne fakty z jej życia. Bohaterka widzi w swoim życiu wiele szans, jednak nie potrafi podjąć decyzji, którą z nich wybrać. Po pewnym czasie ogarnia ją swego rodzaju znieczulica. Wszystko obojętnieje. Nie potrafi kochać ani nienawidzić. Psychiatrzy twierdzą, że to najgorszy stan, jest bowiem nieuleczalny. Bohaterka próbuje popełnić samobójstwo, ale konfrontacja ze śmiercią sprawia, że zaczyna się z nią oswajać.
• „Panna Nikt”, Tomek Tryzna - autor opisał historię Marysi -15-latki z Wałbrzycha. Opowieść o dojrzewaniu, szukaniu własnego „ja”, o przyjaźni, metamorfozie. Marysia, która miała problemy (ojciec pił, brat chorował) nie mogła znaleźć zrozumienia wśród rówieśników. Zaprzyjaźniła się z Kasią Bogdańską. Drugą przyjaciółką zostaje Ewa Bogdaj. Obie dziewczyny mają zły wpływ na nastolatkę i każda pokazuje jej inny świat. Kasia – świat pewności siebie, kłamstwa, zaniedbywania obowiązków, bluźnierczych czynów. Ewa – świat pieniądza, seksu, drogich ciuchów i samochodów. Według niej „jeśli się sprzedać, to jak najdrożej”. Dziewczyny doskonale manipulują Marysią, rozkazują jej. Marysia, która pragnie tak niewiele, bo tylko prawdziwej przyjaźni i szczypty zainteresowania, całkowicie zaślepiona, bez sprzeciwu podąża w ten ich brudny świat. Dziewczyna staje się Panną Nikt, która zatraciła własna osobowość. Przegrała, ponieważ była zapatrzona w swoje marzenia, ogarnięta potrzebą bycia kochaną.
Motyw młodości w filmie
• „Cześć Tereska”, reż. Robert Gliński – film to historia utraty niewinności. W okresie dojrzewania młoda dziewczyna, chcąc zyskać akceptację nowego środowiska, doświadcza pierwszego pocałunku, seksu, alkoholu i papierosów. Wszystkie te nowe doświadczenia nie zastępują jednak marzenia o wielkiej miłości. Różnica między tym, czego pragnie a tym, co spotyka ją w życiu prowadzi do tragedii.
• „Władca much”, reż. Harry Hook – grupa młodych chłopców z akademii wojskowej rozbija się na bezludnej wyspie. Odcięci od cywilizacji i dorosłych zaczynają żyć według własnych prymitywnych praw i instynktów. Szybko stają się brutalni i bezwzględni.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 -