Jesteś w: Motyw młodości

Motyw młodości

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim


„Młodzi gniewni”, reż. John N. Smith – absolwentka szkoły oficerskiej korpusu Marines, spełnia swe największe morzenie i rozpoczyna pracę jako nauczycielka angielskiego w szkole średniej. Jej klasa to sami „twardziele” z gett etnicznych, całkowicie ignorujący wysiłki młodej belferki. Stopniowo nauczycielka budzi zainteresowanie, a w efekcie zyskuje zaufanie i sympatię swojej klasy. W świecie przemocy i ubóstwa daje im nadzieję.

„My, dzieci z dworca ZOO”, reż. Uli Edel – film opowiada o pewnej narkomance z Berlina Zachodniego - Christiane F., która jako dwunastoletnia dziewczynka zaczęła palić haszysz, rok później sięgnęła po heroinę. W panice, próbując skombinować pieniądze na następną działkę, zostaje prostytutką.

„Yesterday”, reż. Radosław Piwowarski – dziewiętnastoletni młodzieńcy, którzy mają wszystko, chcą jeszcze więcej. Są przemytnikami pracującymi dla „Czarnego” - szefa szczecińskiego gangu przemytników. Niespodziewanie niejaki Chmielewski, najbogatszy człowiek w Szczecinie, rezygnuje z nielegalnych interesów. Kończą się dobre „układy” z celnikami. Chłopcy decydują się, że dalej będą sobie radzić sami. Aby nadal prowadzić nielegalne interesy, muszą jednak zatrudnić kogoś dotychczas służbom nieznanego. Wybór pada na Roberta - klasowego prymusa.

• „Ostatni dzwonek”, reż. Magdalena Łazarkiewicz – do klasy maturalnej, postrachu grona nauczycielskiego prowincjonalnej szkoły średniej, przychodzi nowy uczeń Krzysztof Buka. Chłopak został wyrzucony z jednego z gdańskich liceów za roznoszenie ulotek. Początkowo nieakceptowany, wkrótce zaskarbia jednak przyjaźń klasy. Dzięki poparciu wychowawczyni, klasa wyjeżdża na wycieczkę. Wspólny wypad za miasto integruje klasę. Podczas wycieczki rodzi się pomysł zorganizowania w szkole teatru. Władze szkoły stawiają silny opór. Zostają zakwalifikowani na festiwalu i odnoszą ogromny sukces, otrzymują Grand Prix. W czasie pisemnego egzaminu na maturze bardzo wrażliwy uczeń z czwartej klasy, Świr, zamyka się w dyżurce i odkręca gaz. Dzwonek obwieszczający koniec egzaminu powoduje eksplozję i śmierć Świra. Na ustnym egzaminie Jakubowski złośliwie, nie zważając na protesty komisji egzaminacyjnej, „obcina” Nowego. Meluzyna na znak protestu zwalnia się ze szkoły.

• „Stowarzyszenie umarłych poetów”, reż. Peter Weir – ekscentryczny profesor John Keating wnosi w szacowne mury ekskluzywnej uczelni ducha poezji, miłości życia i samodzielnego myślenia. Zainspirowani przez niego chłopcy odnawiają Stowarzyszenie Umarłych Poetów - sekretny związek, w którym odkrywają piękno zapomnianych utworów, a także prawo do marzeń, wolności i buntu.

Motyw młodości - tematy wypracowań


Temat młodości można potraktować wieloaspektowo. Przy jego uściśleniu należy zastanowić się nad jedną z możliwych form jego realizacji. Tematy mogą zostać sformułowane bardzo ogólnikowo:

• Różne ujęcia motywu młodości w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
• Motyw młodości w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie wybranych przykładów.
• Doświadczenia młodości. Omów zagadnienie na przykładach literackich.

Powyższe propozycje pozwalają na dowolny dobór lektur pod kątem określonego problemu prezentacji. Mogą być wykorzystane przez uczniów, którzy nie do końca pewnie czują się na lekcjach języka polskiego, ponieważ pozwalają na wybór podstawowych, najbardziej znanych lektur. Należy pamiętać, że odwołanie się do zbyt wielu źródeł, bez ich pogłębionej analizy, może uczynić pracę płytką. Lepiej, określając problem, skupić się na jakimś aspekcie tematu.

Innym sposobem ujęcia motywu młodości jest ukazanie jego oblicza w literaturze oraz innych tekstach kultury. Poniższe tematy należą do drugiej grupy, zakładającej związek literatury z innymi dziedzinami sztuki:

• Młodość jako motyw i temat w literaturze i filmie. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych utworów.

W tak sformułowanych tematach trzeba oprócz przykładów książkowych odnaleźć i zaprezentować motywy związane z młodością występujące w sztukach plastycznych (malarstwo, rzeźba, plakat, itp.), filmie czy muzyce.

Kolejnym popularnym nawiązaniem do omawianego tematu jest możliwość ukazania sylwetek młodych bohaterów. Temat można sformułować następująco:

• Literackie portrety młodych. Scharakteryzuj je, odwołując się do analizy wybranych utworów literackich.
• Młodzi gniewni w literaturze. Przedstaw sylwetki wybranych bohaterów.

Pośród tematów dla ambitniejszych maturzystów spotkać można:

• Poszukiwanie autorytetów przez młode pokolenia. Przedstaw, odnosząc się do wybranych lektur.
• Kraj lat dzieciństwa i młodości w literaturze. Omów na wybranych przykładach.

We wszystkich wymienionych tematach prezentacji uwagę zwrócić należy na to, co sugeruje jego sformułowanie. Może pojawić się wymóg sięgnięcia do różnych lub wybranych epok, a także okresów.

Określenie problemu – teza

Po wyborze tematu i przejrzeniu dostępnej literatury podmiotowej i przedmiotowej najważniejsze będzie określenie problemu. Odpowiednia forma znacząco wpłynie na realizację wybranego tematu. Trzeba pamiętać, by teza znalazła swoje odzwierciedlenie w zakończeniu.

Najpopularniejsze, ale przez to mało konkretne są ogólnikowe ujęcia problemu. Pozwalają one na szerokie wykorzystanie literatury, jednak poprzez brak określonych celów mogą sprawić, że praca będzie sztampowa i „przegadana”:

• Literatura zawsze przedstawiała młodość w pozytywnych barwach.
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -