Jesteś w: Motyw utopii i antyutopii

Motyw utopii i antyutopii

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim


Motyw utopii i antyutopii - propozycje zakończenia


Najważniejszym elementem zakończenia są wnioski nawiązujące do postawionej tezy. Jest ono także podsumowaniem całej pracy.

A. Utopie i antyutopie – sposoby kreowania motywu w wybranych utworach literackich. Omów na wybranych przykładach.

Przykład zakończenia:

Utopie i antyutopie prezentują bardzo różnorodne wizje państwa, lecz wszystkie łączy absolutna kontrola władzy nad każdą dziedziną życia obywateli. Jest to przecież główna cecha państw totalitarnych. Idealne państwa Platona i Morusa zakładają szczęście ogółu, pomyślność całokształtu organizacji państwowej, a nie pojedynczego obywatela. Podobnie działały kraje w antyutopiach. W myśl zasady „gdy jednostka czuje, wspólnota szwankuje”, zwalczały, zazwyczaj przemocą, wszelkie przejawy indywidualności. Zasadniczą różnicą między utopiami i antyutopiami jest fakt, że te pierwsze pokazują jedynie jak ma wyglądać idealne państwo, a nie jakimi metodami można ten cel osiągnąć. Antyutopie zaprezentowały właśnie te metody: przymus państwowy, propagandę, terror i tortury, prowadzące do nieuniknionej degradacji własnej osobowości i suwerenności jednostki. A przecież wolność osobista jest nadrzędną wartością dla każdego człowieka. Jak pisał radziecki badacz fantastyki naukowej, I. Kagarlicki: „Bez wolności istoty ludzkie nie mogą osiągnąć pełni człowieczeństwa, że zatem wolność stanowi wartość największą i niezastąpioną.”

B. Motyw utopii w literaturze i jego funkcje w utworze. Omów zagadnienie na podstawie wybranych przykładów z różnych epok.

Przykład zakończenia:

Na podstawie przedstawionych argumentów można stwierdzić, że idea utopii jest piękna, zakłada zawsze szczęście jednostki w społeczeństwie, pragnie by wszyscy byli równi. Każdy z przedstawionych przeze mnie światów w poszczególnych utworach jest bardzo dokładnie uporządkowany, każda jednostka ma w nim swoje jedyne miejsce, którego nie może zmienić. Choć wizje utopii były idealistyczne, to jednak wyznaczały ideały do których powinni byli dążyć rządzący. Wizja idealnego społeczeństwa, idealnego świata – to właśnie jest utopia. Może być to wyspa, gdzie wszystko jest jasne, oczywiste i sprawdzone. Ludzie wiedzą znają swoją przeszłość i przyszłość, mają pewność stabilnego i opiekuńczego państwa. Żyją razem, nie kłócą się, nie biją, nie kradną tylko się kochają. Szkoda, że takie wyobrażenie nie może ziścić się w rzeczywistości.

Motyw utopii i antyutopii - literatura podmiotowa


Książka:

1. Aruet F. M. (Wolter), Kandyd, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2000.
2. Bacon F., Nowa Atlantyda, przeł. W. Kornatowski, J. Wikarjak, Wydawnictwo Alfa-Wero, Warszawa 1995.
3. Bradbury, Kroniki marsjańskie, Prószyński i S-k, Warszawa 1997.
4. Bradbury R., 451 stopni Farenheita, Wydawnictwo Solaris, Warszawa 2008.
5. Bułhakow M., Mistrz i Małgorzata; przeł. [z ros.] I. Lewandowska, W. Dąbrowski, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2002.

6. Golding W., Władca much, przeł. [z ang.] Wacław Niepokólczycki, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 2004.
7. Grochowiak S., Utopia [w:] tegoż, Wiersze wybrane, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1978.
8. Defoe D., Przypadki Robinsona Kruzoe, G&P Oficyna Wydawnicza, Kraków 2002.
9. Huxley A., Nowy Wspaniały Świat, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1988.
10. Kołakowski L., 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych oraz inne bajki, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002.

11. Konwicki T., Mała Apokalipsa, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1979.
12. Krasicki I., Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1953.
13. Lem S., Powrót z gwiazd, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1961.
14. Morus T., Utopia, Wydawnictwo Daimonion, Lublin 1993.
15. Orwell G., Rok 1984, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1989.

16. Orwell G., Folwark zwierzęcy, przeł. [z ang.] Bartłomiej Zborski, Wydawnictwo Da Capo,Warszawa 1997.
17. Platon, Państwo, Wydawnictwo Alfa, Warszawa 1994.
18. Rodziewiczówna M., Lato leśnych ludzi, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1984.
19. Swift J., Podróże Guliwera, Nasza Księgarnia, Warszawa 1967.
20. Szymborska W., Utopia, [w:] tejże, Wydawnictwo Czytelnik „Wielka Liczba”, Warszawa 1976, s. 41.

21. Wells H. G., Ludzie jak bogowie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1959.
22. Witkiewicz S. I., Pożegnanie jesieni, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1992.
23. Zajdel J, Limes inferior, Iskry, Warszawa 1982.
24. Zamiatin E., My, Wydawnictwo Alfa, Warszawa 1989.
25. Żeromski S., Przedwiośnie – cz. I. – Szklane domy, Wydawnictwo Puls, Warszawa 1995.

Film:

1. Mechaniczna pomarańcza (Clokwork orange), reż. Stanley Kubrick, Wielka Brytania 1971.
2. Łowca androidów (Blade Runner) 1982), reż. Ridley Scott, USA 1982.
3. O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji, reż. Piotr Szulkin, Polska 1984.
4. Matrix, reż. Andy Wachowski, Larry Wachowski, USA 1999.
5. Ghost in the Shell (Kokaku kidotai), reż. Mamoru Oshii, Japonia 2002.
6. Equilibrium (Cubic), reż. Kurt Wimmer, USA 2002.
7. Raport mniejszości (Minority report), reż. Steven Spielberg, USA 2002.
8. Impostor: test na człowieczeństwo (Impostor), reż. Gary Fleder, USA 2002.

Motyw utopii i antyutopii - literatura przedmiotowa


1. Biernacki M., G. Orwell „Rok 1984”, [w:] tegoż, Literatura wobec totalitaryzmu, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2002.
2. Drabarek B., Falkowski J., Rowińska I., Szkolny słownik motywów literackich, Wydawnictwo KRAM, Warszawa 1998, hasło: antyutopia, utopia.
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -