2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Mały Książę

2l.pl / „Mały Książę” – streszczenie

Autor: Redakcja 2l.pl     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

I
Utwór rozpoczyna dedykacja dla Leona Wortha, przyjaciela autora, który „cierpi zimno i głód”. Następnie narrator wspomina, że gdy miał sześć lat zafascynował go obrazek węża boa połykającego swą ofiarę. Narysował swój rysunek, jednak dorośli widzieli na nim kapelusz, a nie połkniętego przez węża słonia i kazali dziecku zająć się poważniejszymi zajęciami. Nauczył się więc pilotażu i wiele podróżował po świecie. Gdy spotykał poważnych ludzi pokazywał im rysunek „kapelusza” i jeśli rozmówcy widzieli jedynie kapelusz rozmawiał z nimi wyłącznie o poważnych rzeczach.


II
Sześć lat wcześniej narrator miał awarię samolotu na Saharze. Rano obudził go dziecięcy głos proszący o narysowanie owieczki. Był to mały chłopczyk. Ponowił swą prośbę. Po kilku nieudanych próbach narrator narysował skrzynię i oznajmił, że owieczka, o jakiej marzy Mały Książę jest w środku. Chłopczyk był bardzo zadowolony.

III
Mały Książę zadawał pilotowi wiele pytań, sam jednak niewiele o sobie mówił. W końcu okazało się, że przybył z innej planety. Zapewnił mężczyznę, że jego owieczka nie zgubi się na planecie skąd przybył ponieważ jest tam bardzo mało miejsca i „idąc prosto przed siebie nie zajdzie się zbyt daleko”.

IV
Pilot dowiedział się więc, że planeta chłopca jest niewiele większa niż dom. Stwierdził, że może to być asteroid B 612, którą przed wielu laty spostrzegł turecki astronom, jednak nikt mu nie uwierzył z powodu jego dziwnego stroju. Po paru latach przybył ponownie na kongres astronomów w europejskim ubraniu i wszyscy mu uwierzyli. Narrator sugeruje, że dorośli nie mają wyobraźni i zawsze potrzebują konkretów. Stwierdził, że dowodem na istnienie Małego Księcia było to, że był przeuroczy, że się śmiał i poprosił o owieczkę, jednak dorosłym trzeba powiedzieć, że pochodził z asteroidy B 612 i wówczas uwierzą. Dodał, że nie lubi, gdy się nie dość poważnie traktuje lekturę jego książki. Wspomniał też, że opisał swego przyjaciela – Małego Księcia – po sześciu latach od spotkania, by o nim nie zapomnieć.

strona:    1    2    3    4    5    6    7  



  Dowiedz się więcej
„Mały Książę” – bibliografia
„Mały Książę” – najważniejsze cytaty
Czy zgadzasz się z opinią Małego Księcia o dorosłych?
„Idąc prosto przed siebie, nie można zajść daleko” - Mały Książę symbolem każdego z nas uczącego się „prawdziwie” żyć
„Dla całego świata możesz być nikim, dla kogoś możesz być całym światem” – rozprawka w oparciu o „Małego Księcia”
Jak rozumiesz słowa Króla z „Małego Księcia”: „Znacznie trudniej jest sądzić siebie niż bliźniego. Jeśli potrafisz dobrze siebie osądzić, będziesz naprawdę mądry”?
„Na pustyni jest się samotnym. Równie samotnym jest się wśród ludzi” – problem samotności w „Małym Księciu”
„Pozostajesz na zawsze odpowiedzialny za to, co oswoiłeś” – czy zgadzasz się z cytatem z „Małego Księcia”?
„Mały Książę” Saint-Exupery’ego to utwór dla dzieci czy dla dorosłych?
Filozofia i psychologia w „Małym Księciu”
Dlaczego warto przeczytać „Małego Księcia” – rozprawka
Motyw miłości w „Małym Księciu”
Poszukiwanie sensu i celu życia na przykładzie „Małego Księcia”
Motyw podróży w „Małym Księciu”
„Czym dla ptaka są skrzydła, tym dla człowieka przyjaźń” - motyw przyjaźni w „Małym Księciu”
Antoine de Saint-Exupry – notatka szkolna
Narracja „Małego Księcia”
„Mały Książę” – przesłanie utworu
„Mały Książę” – charakterystyka bohaterów
Interpretacja tytułu „Mały Książę”
Dorastanie „Małego Księcia”
Pobyt na Ziemi, czyli czego nauczył się Mały Książę
Losy Małego Księcia
Charakterystyka Małego Księcia
„Mały Książę” jako filozoficzna baśń
„Mały Książę” – przynależność gatunkowa
Symbolika w „Małym Księciu”
Problematyka „Małego Księcia”
Główne wątki w „Małym Księciu”
„Mały Książę” – geneza
„Mały Książę” – czas i miejsce akcji
„Mały Książę” – plan wydarzeń
„Mały Książę” – streszczenie