Jesteś w: Świętoszek

„Świętoszek” jako komedia obyczajowa

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim

Ogromnym osiągnięciem Moliera było wprowadzenie do komedii nowej tematyki. Dzięki temu przestaje ona być pustą, jarmarczną zabawą. Tym samym rośnie jej znaczenie w sztuce dramatycznej. O tym, że rzeczywiście tak jest świadczą reakcje pierwszych odbiorców – zarówno te pozytywne, jak i negatywne.

„Świętoszek” jest komedią obyczajową. W gruncie rzeczy, przedstawia ona ponurą historię rodziny sterroryzowanej przez oszusta, który konsekwentnie dąży do zagrabienia cudzego majątku. Oszust, jakim jest Tartuffe korzysta z panujących we Francji w XVII wieku stosunków obyczajowych. Bazuje na wyeksponowanym życiu religijnym, któremu przypisuje się szczególne znaczenie. Jego zdolności aktorskie i obłuda religijna powodują, że zyskuje wpływ na zamożnego mieszczanina Orgona. Stając się jego przewodnikiem duchowym ma zapewniony dach nad głową i utrzymanie. Orgon zachwycony wzorową pobożnością Tartuffe'a zamierza wydać za niego swoją córkę i zapewnić mu jakieś dochody.

Przy okazji można przyjrzeć się, jak wyglądało w tamtych czasach życie rodziny mieszczańskiej. Był to układ patriarchalny, w którym o wszystkim decydował mężczyzna będący głową rodziny. Nic więc dziwnego, że Tartuffe swoją religijnością uwodzi przede wszystkim Orgona. Drugą osobą, na którą Tartuffe ma wpływ jest matka Orgona, pani Pernelle. Można domyślić się, że pani Pernelle jest kobietą samodzielną finansowo, ponieważ nie mieszka z synem i nic nie mówi się o jej mężu, więc pewnie jest wdową. Tak więc, Tartuffe kręci się przede wszystkim przy tych, którzy dysponują jakimś majątkiem.
strona:   - 1 -  - 2 - 



  Dowiedz się więcej