2l.pl Lektury Motywy literackie
Jesteś w: 2l.pl -> Świętoszek

2l.pl / „Świętoszek” - streszczenie

Autor: Redakcja 2l.pl     Data publikacji: 20.01.2006     Serwis chroniony prawem autorskim

Akcja sztuki rozgrywa się w domu, którego właścicielem jest Orgon. Rzecz dzieje się w Paryżu. Już w pierwszym akcie widz poznaje bohaterów sztuki. Pani Pernelle jest matką Orgona. Przebywa właśnie u syna z wizytą i poddaje krytyce wszystkie osoby w tym domu. Twierdzi, że nikt nie liczy się z jej zdaniem. Urażona chce opuścić dom syna.


Wszyscy obecni starają się uspokoić starszą panią. Najpierw próbuje odezwać się Doryna, która jest pokojówką. Pani Pernelle natychmiast uznaje to za impertynencję służby. W rozmowę wtrąca się Damis, jej wnuk. Słyszy od babki, że jest źle wychowanym błaznem. Jego siostra, Marianna próbująca ingerować w całe to zamieszanie, dowiaduje się, że jest „cichą wodą”, która ukrywa swoje wybryki. Żona Orgona, Elmira też próbuje uspokoić teściową. Pod jej adresem padają zarzuty: rozrzutności, płochego charakteru i nadmiernego strojenia się. Elmira jest drugą żoną Orgona, dużo młodszą od niego. Marianna i Demis są jej pasierbami. Kleantowi, który jest bratem Elmiry pani Pernell mówi, że nic do niego nie ma, ale byłoby lepiej, gdyby wyniósł się z tego domu.


Rozmowa schodzi na temat Tartuffe'a. Jest to człowiek, który wkradł się w łaski Orgona i pani Pernelle. Pozostali domownicy nie lubią go i nazywają Świętoszkiem. Damis uważa, że źle się dzieje, gdy obcy człowiek zaczyna rządzić w cudzym domu. Doryna dorzuca, że pan Tartuffe we wszystkim dopatruje się grzechu. Od niej też dowiadujemy się, że Tartuffe jest człowiekiem ubogim, który zapomniał o swojej nędzy, gdy tylko zaczął w obłudny sposób pozyskiwać zaufanie Orgona. Pani Pernelle żarliwie broni Tartuffa, utrzymując, że dba on o dobro ich rodziny, żyje jak święty i mówi wszystkim prawdę w oczy.

strona:    1    2    3    4    5    6  



  Dowiedz się więcej
„Świętoszek” – bibliografia
„Świętoszek” - najważniejsze cytaty
Cechy komedii Moliera „Świętoszek”
Współczesny odbiór „Świętoszka”
Motyw przewodni „Świętoszka” - szalbierstwo i zaślepienie
„Świętoszek” Moliera – inscenizacje
Struktura „Świętoszka”
Artyzm „Świętoszka” Moliera
Humanizm w twórczości Moliera na podstawie „Świętoszka”
„Świętoszek” jako komedia dydaktyczna
„Świętoszek” - język bohaterów komedii (indywidualizacja)
Przywary ludzkie w „Świętoszku”
Budowa komedii Moliera „Świętoszek”
Rola intrygi w „Świętoszku” Moliera
„Świętoszek” Moliera jako satyra
„Świętoszek” jako komedia charakterów
Pozytywni i negatywni bohaterowie w „Świętoszku” Moliera
Komizm i humor w „Świętoszku”
„Świętoszek” jako komedia obyczajowa
Molier jako twórca komedii nowożytnej na przykładzie „Świętoszka”
„Świętoszek” - czas i miejsce akcji
„Świętoszek” - stosunek Moliera do krytyki
Podłoże „Świętoszka” - życie religijne we Francji w XVII wieku
„Świętoszek” - geneza utworu i gatunek
Teatr we Francji w XVII wieku
Molier – notatka szkolna
Komizm w „Świętoszku” Moliera
Psychologia postaci w „Świętoszku” Moliera
Komedia jako gatunek literacki
„Świętoszek” - problematyka komedii
„Świętoszek” - charakterystyka Orgona
„Świętoszek” - plan wydarzeń
Tartuffe – charakterystyka
„Świętoszek” - postacie komedii - charakterystyka
„Świętoszek” - streszczenie