Jesteś w: Motyw holocaustu

Motyw holocaustu

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim


„Życie jest piękne” Roberto Benigni - komediodramat jest narzędziem ukazania dramatu jednostki i rodziny. Motywem przewodnim filmu jest ukazanie optymizmu i radości, jako jednych z najważniejszych cech, które należy zachować w każdej sytuacji, a także cudownej miłości ojca, chcącego uchronić syna przed koszmarem wojny i obozu koncentracyjnego. Z całą pewnością rolą filmu nie jest realne odwzorowanie Holocaustu, ponieważ jego czasem infantylny i sentymentalny charakter całkowicie zniekształca obozową rzeczywistość. Brakuje tu ostrego niemieckiego reżimu, zbrodni hitlerowskich, głodu i innych koszmarnych scen cierpienia Żydów. Rolą filmu jest zwrócenie uwagi na nieco inne aspekty życia obozowego, takiego jak próba ochrony osobowości dziecka przed okropnościami wojny.

Motyw holocaustu - propozycje wypracowań


Temat Holocaustu można potraktować wieloaspektowo. Przy jego uściśleniu należy zastanowić się nad jedną z możliwych form jego realizacji. Tematy mogą zostać sformułowane bardzo ogólnie:

• Problem Holocaustu w literaturze polskiej XX wieku. Omów na wybranych przykładach.
• Holokaust w polskiej literaturze. Omów zagadnienia na podstawie wybranych utworów.
• Różne spojrzenia na problem Holocaustu we współczesnej literaturze polskiej.
• Przedstaw różne ujęcia problematyki Holokaustu w literaturze polskiej.

Powyższe propozycje pozwalają na dowolny dobór lektur pod kątem określonego problemu prezentacji. Mogą być wykorzystane przez uczniów, którzy nie do końca pewnie czują się na lekcjach języka polskiego, ponieważ pozwalają na wybór podstawowych, najbardziej znanych lektur. Należy pamiętać, że odwołanie się do zbyt wielu źródeł, bez ich pogłębionej analizy, może uczynić pracę płytką. Lepiej, określając problem, skupić się na jakimś aspekcie tematu.

Innym sposobem ujęcia motywu Holocaustu jest ukazanie jego oblicza w literaturze oraz innych tekstach kultury. Poniższe tematy należą do drugiej grupy, zakładającej związek literatury z innymi dziedzinami sztuki:

• Holocaust w literaturze i na wielkim ekranie.
• Motyw holocaustu w literaturze i filmie.
• Holocaust ukazywany z różnych punktów widzenia w tekstach kultury.

Pośród tematów dla ambitniejszych maturzystów spotkać można:

• Doświadczenia Holocaustu - pisarskie świadectwa z obu stron muru. Omów problem, analizując stosowne utwory literackie.
• Świat obozów koncentracyjnych - ratowanie człowieczeństwa w sytuacjach ekstremalnych. Przedstaw odwołując się do wybranych przykładów literackich.
• Losy jednostek w obozach koncentracyjnych. Omów na przykładzie wybranej literatury obozowej.
• Getto jako temat literacki. Zaprezentuj, odwołując się do literatury współczesnej.
• Literacki obraz getta i Holocaustu. Przedstaw w wybranych utworach

We wszystkich wymienionych tematach prezentacji uwagę zwrócić należy na to, co sugeruje jego sformułowanie. Może pojawić się na przykład wymóg sięgnięcia do literatury polskiej lub obcej.


Określenie problemu – teza

Po wyborze tematu i przejrzeniu dostępnej literatury podmiotowej i przedmiotowej najważniejsze będzie określenie problemu. Odpowiednia forma znacząco wpłynie na realizację wybranego tematu. Trzeba pamiętać, by teza znalazła swoje odzwierciedlenie w zakończeniu.

Najpopularniejsze, ale przez to mało konkretne są ogólnikowe ujęcia problemu. Pozwalają one na szerokie wykorzystanie literatury, jednak poprzez brak określonych celów mogą sprawić, że praca będzie sztampowa i „przegadana”:

• Holokaust jest głównym zagadnieniem związanym z narodem żydowskim w literaturze i filmie XX wieku.
• Holocaust jest nie tylko jednym z najokrutniejszych przeżyć XX wieku, ale także jednym z najokrutniejszych przeżyć w całej historii człowieka.

Przy wykorzystaniu motywu Holokaustu można odwołać się celów, jakie spełnia:

• Ocalenie wspomnień tragicznych wydarzeń celem powojennej literatury i sztuki.
• Współcześnie wciąż warto mówić o zagładzie Żydów, by podobna historia już nigdy się nie powtórzyła.

Teza może ograniczyć dobór lektur, wskazując wyłącznie na rodzime utwory:

• Temat zagłady ludności aryjskiej często pojawia się w powojennej polskiej prozie.
• Przykłady Holokaustu przedstawione w literaturze polskiej są obiektywnym obrazem cierpienia oraz oceną martyrologii Żydów.
• W polskich powojennych utworach wiele miejsca poświęcono tragedię narodu żydowskiego.

Wśród innych tez możemy wyróżnić te dotyczące człowieka i jego moralności w obozie:

• Niezależnie od sposobu prezentacji tematu Holocaustu, odbiorca jest w stanie zrozumieć tragizm sytuacji oraz inny wymiar moralności.
• Literatura obozowa stanowi do dziś cenny dokument tamtych dni. Jej autorzy nie oskarżają człowieka, który za wszelką cenę stara się przeżyć.
• Najstraszniejszą zbrodnią II wojny światowej był Holocaust, który doprowadził do dehumanizacji człowieka i na zawsze odcisnął piętno w psychice ludzkiej.

Motyw holocaustu - propozycje wstępów




A. Motyw Holocaustu w literaturze polskiej. Omów zagadnienia na podstawie wybranych utworów.

Przykład wstępu:

Od zakończenia wojny minęło ponad sześćdziesiąt lat, a problem Holocaustu, czyli zagłady Żydów europejskich w czasie II wojny światowej, dokonanej w wyniku faszystowskiej, zbrodniczej polityki Adolfa Hitlera, nadal jest żywy. Próba eksterminacji całego narodu żydowskiego przeraża okrucieństwem, a próba usprawiedliwienia tego czynu jakąkolwiek ideologią podważa wszelkie normy moralne wypracowane przez ludzkość poprzez wieki. Masowe ludobójstwo dotyka Polaków w szczególny sposób, bowiem to Polacy byli w dużej mierze świadkami tej zagłady. Większość gett, obozów koncentracyjnych oraz innych miejsc masowej zagłady znajdowała się właśnie na ziemiach polskich. Jako naród w różny sposób próbowaliśmy się temu przeciwstawiać, gdyż nikt tak naprawdę nie zasługuje na los, który spotkał Żydów.
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -