Jesteś w: Motyw holocaustu

Motyw holocaustu

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim


B. Holocaust w literaturze i na wielkim ekranie. Przedstaw, odwołując się do wybranych tekstów kultury.

Przykład wstępu:

Współcześnie, ludzie większość dramatów historycznych traktują jako suche fakty, których skutki powinny ostrzegać i zapobiegać podobnym wydarzeniom. Podobnie jest z Holocaustem. Jako wątek przewodni pojawia się jednak w wielu utworach literackich oraz jest myślą przewodnią lub tłem wielu filmów. Pisarze oraz reżyserzy, których dzieła poddam analizie, skupili się głównie na zobrazowaniu najważniejszych płaszczyzn omawianego problemu. Ich dzieła zwracają uwagę na przyczyny Holocaustu, wpływ tego wydarzenia na psychikę i moralność człowieka z wyróżnieniem osób dorosłych i dzieci, przerażające warunki obozowe, prawa jednostki w świetle ideologii, różne postawy Niemców oraz wiarę, jako główny czynnik motywujący do działania i umożliwiający przetrwanie. Twórcy, w celu zaciekawienia odbiorców oraz wyszczególnienia w swoim dziele danego problemu posługują się odmiennymi metodami obrazowania. Za przykład można podać dwa diametralnie różniące się filmy, takie jak: „Lista Schindlera” Stevena Spielberga, który jest dramatem wojennym oraz „Życie jest piękne” Roberto Benginiego – komediodramat. Niezależnie jednak od sposobu zaprezentowania tematu Holocaustu, odbiorca jest w stanie zrozumieć tragizm i okrucieństwo sytuacji oraz pojąć inny wymiar moralności.

Motyw holocaustu - propozycje zakończeń


Najważniejszym elementem zakończenia są wnioski nawiązujące do postawionej tezy. Jest ono także podsumowaniem całej pracy. Warto postarać się, by zakończenie nie zamykało i nie wyczerpywało danego tematu, a ukazywało inne możliwości interpretacji, dalsze kierunki poszukiwań.

A. Motyw Holocaustu w literaturze polskiej. Omów zagadnienia na podstawie wybranych utworów.

Przykład zakończenia:

Przedstawione historie Żydów to indywidualne tragedie, które tworzą prawdziwy obraz wojny i Holokaustu. Podobnie zeznania oprawców unaoczniają okrucieństwo i bezduszność tamtych czasów. Śmierć ówcześnie była czymś normalnym, towarzyszącym wszystkim ludziom każdego dnia, a ocalenie życia było zazwyczaj przypadkowe, co skomentowała Hanna Krall słowami: „Wszystkie historie o ludziach, które mi opowiadasz – prawie wszystkie – kończą się śmiercią”. „Tak?” – zastanawiał się Edelman i wyjaśnił - „Bo to są tamte historie”. Piekło getta lub obozu koncentracyjnego to rzecz dla nas niewyobrażalna, nieludzka, o której dowiedzieliśmy się od tych, którzy przeżyli i pamiętamy dzięki pisarzom i innym twórcom literatury i sztuki. Opisane teksty, choć różniące się gatunkiem i sposobem wyrażania myśli są niezatartym dowodem, który przestrzega nas przed dokonaniem takiego zła i okrucieństwa w przyszłości. Są również hołdem dla wszystkich ofiar hitlerowskich rządów w trakcie II wojny światowej.

B. Holocaust w literaturze i na wielkim ekranie. Przedstaw, odwołując się do wybranych tekstów kultury.

Przykład zakończenia:

Na podstawie przeanalizowanych tekstów kultury łatwo można wyciągnąć wniosek, iż ideologia, była głównym źródłem cierpienia Żydów. Rasizm społeczny powodował metamorfozę Niemców w istnych morderców i katów. Holocaust był tak dramatycznym i przerażającym wydarzeniem, iż odcisnął piętno na wszystkich ludziach, którzy go przeżyli bez względu na płeć i wiek. Dla tych Żydów koszmar się nie skończył i pewnie nie skończy nigdy, gdyż wspomnienia ciągle żyją w ich pamięci. Z powodu indywidualnych przeżyć oraz tragedii odbieranej w kontekście całego narodu żydowskiego, temat Holocaustu jest niezwykle ważny i nie może być bagatelizowany. Ze względu na pamięć o milionach zabitych Żydów wydarzeniu temu należy się olbrzymi szacunek. Dlatego też wszystkie źródła kultury, takie jak: książki, obrazy, filmy, dokumenty, fotografie czy listy powinny przedstawiać zagładę Żydów na odpowiednim poziomie. Nie oznacza to, iż komediodramaty czy filmy fabularne są krytykowane. Wprost przeciwnie. Ze względu na różnorodność odbiorców, inną świadomość historyczną, a także odmienność upodobań, teksty kultury powinny przedstawiać dramat Holocaustu w różny sposób.

Motyw holocaustu - literatura podmiotowa


Lista najpopularniejszych tekstów kultury odwołujących się do motywu Holocaustu:
Książka:


1. Bartnikowski B., Dzieciństwo w pasiakach, Nasza Księgarnia, Warszawa 1989.
2. Borowski T., Dzień na Harmenzach [W:] Wybór opowiadań, KAMA, Warszawa 1994.
3. Borowski T., Proszę państwa do gazu. [w:] Opowiadania, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971.
4. Borowski T., U nas w Auschwitzu… [w:] Opowiadania, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971.
5. Borowski T., Ludzie, którzy szli [w:] Opowiadania, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971.

6. Broniewski W., Ballady i romanse, [w:] tegoż, Wiersze i poematy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1966, s. 210-211.
7. Gawalewicz A., Refleksje z poczekalni do gazu. Ze wspomnień muzułmana, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Oświęcim 2000.
8. Grzesiuk S., Pięć lat kacetu, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1996.
9. Kielar W., Anus Mundi, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1980.
10. Krall H., Zdążyć przed Panem Bogiem, Wydawnictwo a5, Kraków 2005.

11. Krall H., Król kier znów na wylocie, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2006
12. Ligocka R., Dziewczynka w czerwonym płaszczyku, Wydawnictwo Znak, Kraków 2001.
13. Moczarski K., Rozmowy z katem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
14. Nałkowska Z., Medaliony, Wydawnictwo SARA, Warszawa 2007.
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -