Jesteś w: Motyw kobiety

Motyw kobiety w literaturze, sztuce i filmie

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim


Stanisław Ignacy Witkiewicz, „Fałsz kobiety” - poznając genezę powstania obrazu, możemy się dowiedzieć, iż Witkacy nie chciał namalować tegoż portretu, ponieważ nie mieścił się on w jego kompetencjach (był znacznych rozmiarów, ukazywał modelkę w całej postaci) jednak skusiła go wysoka cena jaką Grossmanowa zaproponowała za obraz. Bogata, o kamiennej twarzy, enigmatycznym spojrzeniu siedzi jakby na tronie. Krwisto czerwona suknia z złotymi zdobieniami czyni ją niezwykle powabną i pociągającą, a delikatnie skrzyżowane nogi oraz układ rąk sprawiają wrażenie poczucia władzy, a zarazem obojętności i nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie postawa malarza na portrecie. Otóż trzyma on w swoich rekach prawie skończony portret swojej modelki. Nie jest on jednak w żadnym stopniu podobny do pozującej mu kobiety - na portrecie widzimy potwora. jest to wizja artystyczna Witkacego na temat Maryli. Obnaża on w pewien sposób prawdziwe oblicze kobiet. Fatalizm według Witkacego zatem może mieć dwa oblicza z jednej strony kapryśność, dwulicowość i próżność malowanych przez niego kobiet, które chcąc uleczyć swoje kompleksy każą się ulepszać na obrazach oraz rzeczywistą niedostępność, idącą w parze z pięknem, czemu towarzyszą ogromne pieniądze i brak szacunku dla ludzi.

Motyw kobiety w filmie


„8 kobiet”, reż. Francois Ozon - w zamożnym domu fabrykanta, w przeddzień Bożego Narodzenia, zamordowano gospodarza. Kobiety, związane z ofiarą różnymi więzami pokrewieństwa, muszą znaleźć we własnym gronie sprawczynię przestępstwa. Wszystkie mają powody, by kłamać, więc sprawa staje się coraz bardziej zagmatwana. Wyciągając wstydliwe tajemnice, bohaterki powoli obnażają swoje prawdziwe oblicze.

„Amelia”, reż. Jean-Pierre Jeunet - Amelia jest bardzo nieśmiałą, wrażliwą osobą. Pracuje jako kelnerka w jednej z kawiarenek i wynajmuje mieszkanie w dzielnicy Montmartre. Chcąc sprawić, by inni poczuli się bardziej szczęśliwi, wymyśla wiele misternych intryg, np. próbuje odnaleźć dorosłego właściciela pudełka z dziecięcymi zabawkami, które znajduje w swoim mieszkaniu, obmyśla genialny plan, by rozbawić ojca, kradnąc jego ulubionego krasnala ogrodowego. Przyjdzie jednak moment, kiedy Amelia będzie musiała zająć się własnym losem i własnym szczęściem. Znajdzie miłość w równie nieśmiałym jak ona młodym Nino.

„Bóg jest wielki, a ja malutka”, reż. Pascale Bailly - Michele ma 20 lat. Właśnie rozstała się z Bertrandem. Musiała poddać się aborcji. Czuje się sama, mała, nic nie znacząca wobec świata. Prosi Boga, by jej pomógł, następnie zwraca się do Buddy. A później jeszcze spotyka Fran�ois, Żyda, weterynarza, lat 32. Dwadzieścia pięć stron wyrwanych z jej pamiętnika opowiada nam o burzliwym poszukiwaniu tożsamości przez młodą kobietę, która w głębi wciąż jest nastolatką.

„Czekolada”, reż. Lasse Hallstrom - do małego miasteczka Lasquenet w południowej Francji przybywa Vianne Rocher wraz z kilkuletnią córką, Anouk. Otwierają one sklep z czekoladą. Dość liberalne poglądy Vianne nie podobają się burmistrzowi miasteczka, Comte de Reynaudowi, który poprzysięga sobie, że zamknie sklep i przepędzi Vianne. Jednak jej wewnętrzne ciepło i niesamowite czekoladki przysporzyły jej w miasteczku sporo sojuszników.

„Dziennik nimfomanki”, reż. Christian Molina - Val, już jako nastolatka, przeżywa pierwsze doświadczenia seksualne i bardzo szybko odkrywa, że seks uzależnia ją jak narkotyk. Determinacja w poszukiwaniu zmysłowych doznań z przypadkowymi partnerami rośnie z upływem czasu i sprawia, że Val rezygnuje z ambitnej pracy, aby zostać prostytutką. Jednocześnie cały czas poszukuje prawdziwej miłości, nie wiedząc, co to słowo tak naprawdę znaczy.

„Elizabeth”, reż. Shekhar Kapur - niezwykła opowieść o życiu i panowaniu królowej Elżbiety I. Przejmująca historia kształtowania charakteru i dojrzewania do dźwigania ciężaru korony. Nieświadoma intryg i meandrów wielkiej polityki, królowa staje się narzędziem w rękach spierających sie partii dworskich. W ciągu kilku pierwszych lat panowania potrafi jednak oddzielić własne emocje od interesu państwa. Jej rządy stają sie coraz bardziej świadome, a dobór właściwych doradców zapewnia jej kontrolę nad wszystkimi dziedzinami życia państwowego. Nadchodzi chwila, gdy przekonana o swej misji budowania silnej monarchii, opartej na religii katolickiej, objawi światu nowe oblicze angielskiej królowej.

„Frida”, reż. Julie Taymor - opowieść o burzliwym romansie słynnej malarki Fridy Kahlo z jej mentorem i kochankiem Diego Riverą. Fascynacja Fridą Kahlo rosła w miarę jak odkrywano jej złożoną osobowość. Jej walka, cierpienie, wiara, miłość, jej burzliwy związek z Riverą, rewolucyjne poglądy i niezwykły styl jej malarstwa, stworzyły podstawę prawdziwej legendy. Za swą bohaterkę ogłosił ją amerykański ruch feministyczny. Nawet świat mody nie oparł się tej fasynacji lansując modę na „piękną, aztecką dziewczynę”.

„Femme fatale”, reż. Brian de Palma - grana przez Rebecę Romijn - Stamos Laure jest byłą złodziejką, która oszukała wspólników, a następnie została żoną ambasadora. Zgodnie ze znanym w kinie od kilkudziesięciu lat modelem, mężczyzna wciągany jest w sieć gry niedomówień i erotycznej prowokacji. Bardo grany przez Banderasa od początku przekonany, że w pełni kontroluje sytuację daje się wmanewrować w rozgrywkę do momentu, kiedy zdaje sobie sprawę, że stał się przedmiotem manipulacji inteligentniejszej od siebie partnerki. Laure to prawdziwy demon opakowany w perfekcyjne ciało pięknej kobiety - osoby pozbawionej skrupułów i w pełni świadomej siły swojego oddziaływania na „brzydką płeć”. Tradycyjna manipulacja przy pomocy seksualnego oddziaływania - mieszaniny zazdrości i skrywanych pragnień niebezpiecznie zbliża się tutaj do granicy perwersji. Laure jest chodzącym marzeniem każdego mężczyzny, który nawet, kiedy zdaje już sobie sprawę, że został zmanipulowany nie może, a nawet bardziej nie chce wyrwać się z magnetycznego kręgu oddziaływania kobiety – modliszki, która jest przyczyną późniejszej porażki bohaterów.
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 -  - 11 -  - 12 -  - 13 -  - 14 -  - 15 -  - 16 -  - 17 -  - 18 -