Jesteś w:
Motyw kobiety
4. Edgar Degas, Primabalerina, 1876-1877, pastel, Muzeum d`Orsay, Paryż.
5. Edgar Degas, Czesząca się kobieta, 1885, pastel, Muzeum Puszkina, Moskwa.
6. Jan van Eyck, Zaślubiny Arnolfinich, 1434 r., olej na desce, 82,2 na 60 cm, Natonal Gallery w Londynie.
7. Francisco Goya, Maja naga, 1799-1800, olej na płótnie, Museo del Prado, Madryt.
8. William Hogarth, Modne małżeństwo, 1747, olej na płótnie, Muzeum Narodowe, Londyn.
9. Gustaw Klimt, Judyta, 1901, olej na płótnie, Osterreichische Galerie, Wiedeń.
10. Jacek Malczewski, Polonia, 1914, olej na tekturze, własność prywatna.
11. Jan Matejko, Dziewica Orleańska, olej na płótnie, 1886, Muzeum Narodowe, Poznań.
12. Jan Matejko, Matka Boska z Dzieciątkiem, św. Leonardem i św. Joanną,1858, olej, własność prywatna.
13. Claude Monet, Kobieta z parasolką, 1886, Musee d`Orsay, Paryż.
14. Alfons Mucha, Alfons Mucha, Amateyst, z cyklu Kamienie szlachetne, 1900, litografia.
15. Nike z Samotraki, marmurowa rzeźba z okresu hellenistycznego z III lub II wieku p.n.e., Luwr, Paryż.
16. Pablo Picasso, Panny z Awinionu, 1907.
17. Popiersie Nefertiti, warsztat rzeźbiarza Totmesa, ok. 1360 r. p.n.e., wapień polichromowany, gips, Egyptian Museum in Berlin.
18. Auguste Renoir, Wielkie kąpiące się, ok. 1887, olej na płótnie, Philadelphia Museum of Art, Filadelfia.
19. Dante Gabriel Rossetti, Lady Lilith, 1866-68, olej na płótnie, Delaware Art Museum, Wilmington.
20. Peter Paul Rubens, Trzy Gracje, 1637-1638, Museo del Prado, Madryt.
21. Peter Paul Rubens, Sąd Parysa, ok. 1636, National Gallery, Londyn.
22. Rafael Santi, Trzy Gracje, ok. 1504-1505, olej na desce, Musee Conde.
23. Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 1503-1507, olej na drewnie, Luwr, Paryż.
24. Leonardo da Vinci, Dama z łasiczką (Dama z gronostajem), 1483-1490, olej+tempera na desce, Muzeum Czartoryskich, Kraków.
25. Henri de Toulouse-Lautrec, Portret Suzanne Valadon, 1888/1889, olej na kartonie, Stedelijk Museum, Amsterdam.
26. Andy Warhol, 25 Kolorowych Marilyn, 1962.
27. Wenus z Milo (Afrodyta z Melos), rzeźba anonimowego twórcy ze szkoły rodyjskiej z około 150 – 125 p.n.e., Luwr, Paryż.
28. Rogier van der Weyden, Portret damy, ok. 1455, olej na desce, National Gallery of Art w Waszyngtonie.
29. Stanisław Ignacy Witkiewicz, Fałsz kobiety (Maryla Grossmanowa i autoportret), olej na płótnie, 1927, Muzeum Narodowe, Warszawa.
Film:
• 8 kobiet, reż. Francois Ozon, Francja, Włochy 2002.
• Amelia, reż. Jean-Pierre Jeunet, Francja, Niemcy 2001.
• Bóg jest wielki, a ja malutka, reż. Pascale Bailly, Francja 2001.
• Chłopi, reż. Jan Rybkowski, Polska 1973.
• Czekolada, reż. Lasse Hallstrom, USA, Wielka Brytania 2001.
• Dziennik nimfomanki, reż. Christian Molina, Hiszpania 2008.
• Elizabeth, reż. Shekhar Kapur, Wielka Brytania 1998.
• Frida, reż. Julie Taymor, Kanada, Meksyk, USA 2002.
• Femme fatale, reż. Brian de Palma, Francja, USA 2002.
• Gilda, reż. Charles Vidor, USA 1946.
• Joanna D`Arc, reż. Luc Besson, Francja, USA 1999.
• I Bóg stworzył kobietę, reż. Roger Vadim, Francja, Włochy 1956.
• Jak być kochaną, reż. Wojciech Jerzy Has, Polska 1963.
• Katyń, reż. Andrzej Wajda, Polska 2007.
• Kobiety na skraju załamania nerwowego, reż. Pedro Almodovar, Hiszpania 1988.
• Malena, reż. Giuseppe Tornatore, USA, Włochy 2000.
• Nad Niemnem, reż. Zbigniew Kuźmiński, Polska 1987.
• Niebieski, reż. Krzysztof Kieślowski, Francja, Polska, Szwajcaria, Wielka Brytania 1993.
• Nieodwracalne, reż. Gaspar Noe, Francja 2002.
• Niepisane prawa, reż. Krzysztof Zanussi, Polska 1998.
• Nigdy w życiu, reż. Ryszard Zatorski, Polska 2004.
• Podwójne życie Weroniki, reż. Krzysztof Kieślowski, Francja, Norwegia, Polska 1991.
• Romeo and Juliet, reż. Baz Luhrmann, USA 1996.
• Seksmisja, reż. Juliusz Machulski, Polska 1984.
• Śniadanie u Tiffany`ego, reż. Edwards Blake, USA 1961.
• Urodzeni mordercy, reż. Quentin Tarantino, USA 1994.
• Wyznania gejszy, reż. Rob Marshall, USA 2005.
1. Adamiak E., Kobiety w Biblii. Stary Testament. Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2006 (teksty: Żona Lota – str.12-13, Żona Lewity – str.93-95).
2. Aliti A., Dzika kobieta: Powrót do źródeł kobiecej energii i władzy, Uraeus, Gdynia 1996.
3. Bachórz J., Wstęp do „Lalki”, [w:] B. Prus, Lalka, Zakład Narodowy im Ossolińskich, Wrocław 1998 s. LVIII, LXVIII-LXX.
4. Badowska A., Lalka [w:] Leksykon lektur szkolnych, praca zbiorowa pod red. Wojciecha Głucha, Wydawnictwo EUROPA, Wrocław 2005.
5. Bajda J., Epoki literackie, Wielki leksykon literatury polskiej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2005, s. 67.
6. Beckett Wendy, 1000 arcydzieł, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2003, Weyden Rogier van der, Portret damy, s. 492.
7. Bereś S., Historia literatury polskiej w rozmowach. XX – XXI wiek, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2002, s. 529 – 573.
8. Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po XXI wiek, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2005, s. 253 – 278.
9. Bolewski J., Objawienie Szekspira, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 2002, str. 128 – 149.
10. Bubnicki T., Helman A., „Potop” Henryka Sienkiewicza, WSiP, Warszawa 1988.
11. Bukowiec P., 150 tematów maturalnych: motywy, wątki, problemy, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.
12. Chałubińsk M. i, Trybusiewicz J., 500 zagadek o kobiecie, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.
13. Cieśla-Korytowska M., „Dziady” Adama Mickiewicza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 - - 9 - - 10 - - 11 - - 12 - - 13 - - 14 - - 15 - - 16 - - 17 - - 18 -
Motyw kobiety w literaturze, sztuce i filmie
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskim4. Edgar Degas, Primabalerina, 1876-1877, pastel, Muzeum d`Orsay, Paryż.
5. Edgar Degas, Czesząca się kobieta, 1885, pastel, Muzeum Puszkina, Moskwa.
6. Jan van Eyck, Zaślubiny Arnolfinich, 1434 r., olej na desce, 82,2 na 60 cm, Natonal Gallery w Londynie.
7. Francisco Goya, Maja naga, 1799-1800, olej na płótnie, Museo del Prado, Madryt.
8. William Hogarth, Modne małżeństwo, 1747, olej na płótnie, Muzeum Narodowe, Londyn.
9. Gustaw Klimt, Judyta, 1901, olej na płótnie, Osterreichische Galerie, Wiedeń.
10. Jacek Malczewski, Polonia, 1914, olej na tekturze, własność prywatna.
11. Jan Matejko, Dziewica Orleańska, olej na płótnie, 1886, Muzeum Narodowe, Poznań.
12. Jan Matejko, Matka Boska z Dzieciątkiem, św. Leonardem i św. Joanną,1858, olej, własność prywatna.
13. Claude Monet, Kobieta z parasolką, 1886, Musee d`Orsay, Paryż.
14. Alfons Mucha, Alfons Mucha, Amateyst, z cyklu Kamienie szlachetne, 1900, litografia.
15. Nike z Samotraki, marmurowa rzeźba z okresu hellenistycznego z III lub II wieku p.n.e., Luwr, Paryż.
16. Pablo Picasso, Panny z Awinionu, 1907.
17. Popiersie Nefertiti, warsztat rzeźbiarza Totmesa, ok. 1360 r. p.n.e., wapień polichromowany, gips, Egyptian Museum in Berlin.
18. Auguste Renoir, Wielkie kąpiące się, ok. 1887, olej na płótnie, Philadelphia Museum of Art, Filadelfia.
19. Dante Gabriel Rossetti, Lady Lilith, 1866-68, olej na płótnie, Delaware Art Museum, Wilmington.
20. Peter Paul Rubens, Trzy Gracje, 1637-1638, Museo del Prado, Madryt.
21. Peter Paul Rubens, Sąd Parysa, ok. 1636, National Gallery, Londyn.
22. Rafael Santi, Trzy Gracje, ok. 1504-1505, olej na desce, Musee Conde.
23. Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 1503-1507, olej na drewnie, Luwr, Paryż.
24. Leonardo da Vinci, Dama z łasiczką (Dama z gronostajem), 1483-1490, olej+tempera na desce, Muzeum Czartoryskich, Kraków.
25. Henri de Toulouse-Lautrec, Portret Suzanne Valadon, 1888/1889, olej na kartonie, Stedelijk Museum, Amsterdam.
26. Andy Warhol, 25 Kolorowych Marilyn, 1962.
27. Wenus z Milo (Afrodyta z Melos), rzeźba anonimowego twórcy ze szkoły rodyjskiej z około 150 – 125 p.n.e., Luwr, Paryż.
28. Rogier van der Weyden, Portret damy, ok. 1455, olej na desce, National Gallery of Art w Waszyngtonie.
29. Stanisław Ignacy Witkiewicz, Fałsz kobiety (Maryla Grossmanowa i autoportret), olej na płótnie, 1927, Muzeum Narodowe, Warszawa.
Film:
• 8 kobiet, reż. Francois Ozon, Francja, Włochy 2002.
• Amelia, reż. Jean-Pierre Jeunet, Francja, Niemcy 2001.
• Bóg jest wielki, a ja malutka, reż. Pascale Bailly, Francja 2001.
• Chłopi, reż. Jan Rybkowski, Polska 1973.
• Czekolada, reż. Lasse Hallstrom, USA, Wielka Brytania 2001.
• Dziennik nimfomanki, reż. Christian Molina, Hiszpania 2008.
• Elizabeth, reż. Shekhar Kapur, Wielka Brytania 1998.
• Frida, reż. Julie Taymor, Kanada, Meksyk, USA 2002.
• Femme fatale, reż. Brian de Palma, Francja, USA 2002.
• Gilda, reż. Charles Vidor, USA 1946.
• Joanna D`Arc, reż. Luc Besson, Francja, USA 1999.
• I Bóg stworzył kobietę, reż. Roger Vadim, Francja, Włochy 1956.
• Jak być kochaną, reż. Wojciech Jerzy Has, Polska 1963.
• Katyń, reż. Andrzej Wajda, Polska 2007.
• Kobiety na skraju załamania nerwowego, reż. Pedro Almodovar, Hiszpania 1988.
• Malena, reż. Giuseppe Tornatore, USA, Włochy 2000.
• Nad Niemnem, reż. Zbigniew Kuźmiński, Polska 1987.
• Niebieski, reż. Krzysztof Kieślowski, Francja, Polska, Szwajcaria, Wielka Brytania 1993.
• Nieodwracalne, reż. Gaspar Noe, Francja 2002.
• Niepisane prawa, reż. Krzysztof Zanussi, Polska 1998.
• Nigdy w życiu, reż. Ryszard Zatorski, Polska 2004.
• Podwójne życie Weroniki, reż. Krzysztof Kieślowski, Francja, Norwegia, Polska 1991.
• Romeo and Juliet, reż. Baz Luhrmann, USA 1996.
• Seksmisja, reż. Juliusz Machulski, Polska 1984.
• Śniadanie u Tiffany`ego, reż. Edwards Blake, USA 1961.
• Urodzeni mordercy, reż. Quentin Tarantino, USA 1994.
• Wyznania gejszy, reż. Rob Marshall, USA 2005.
Motyw kobiety - literatura przedmiotowa
1. Adamiak E., Kobiety w Biblii. Stary Testament. Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2006 (teksty: Żona Lota – str.12-13, Żona Lewity – str.93-95).
2. Aliti A., Dzika kobieta: Powrót do źródeł kobiecej energii i władzy, Uraeus, Gdynia 1996.
3. Bachórz J., Wstęp do „Lalki”, [w:] B. Prus, Lalka, Zakład Narodowy im Ossolińskich, Wrocław 1998 s. LVIII, LXVIII-LXX.
4. Badowska A., Lalka [w:] Leksykon lektur szkolnych, praca zbiorowa pod red. Wojciecha Głucha, Wydawnictwo EUROPA, Wrocław 2005.
5. Bajda J., Epoki literackie, Wielki leksykon literatury polskiej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2005, s. 67.
6. Beckett Wendy, 1000 arcydzieł, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2003, Weyden Rogier van der, Portret damy, s. 492.
7. Bereś S., Historia literatury polskiej w rozmowach. XX – XXI wiek, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2002, s. 529 – 573.
8. Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po XXI wiek, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2005, s. 253 – 278.
9. Bolewski J., Objawienie Szekspira, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 2002, str. 128 – 149.
10. Bubnicki T., Helman A., „Potop” Henryka Sienkiewicza, WSiP, Warszawa 1988.
11. Bukowiec P., 150 tematów maturalnych: motywy, wątki, problemy, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.
12. Chałubińsk M. i, Trybusiewicz J., 500 zagadek o kobiecie, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.
13. Cieśla-Korytowska M., „Dziady” Adama Mickiewicza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 - - 9 - - 10 - - 11 - - 12 - - 13 - - 14 - - 15 - - 16 - - 17 - - 18 -