Jesteś w:
Motyw miłości
• „Lolita”, reż. A. Lyne – Humbert, to od dawna zafascynowany nimfetkami - młodziutkimi dziewczynkami, jeszcze niedojrzałymi, a już prowokująco kobiecymi. Poszukując pokoju do wynajęcia natrafia na niespełna trzynastoletnią Dolores Haze, która oczarowuje go od pierwszego wejrzenia.
• „Love story”, reż. A. Hiller – tematem przewodnim filmu jest nieszczęśliwa miłość Oliviera Barreta IV - studenta prawa do Jennifer Cavalieri, która studiuje muzykę. Mimo wielu przeszkód, a głównie przeciwności ojca Oliviera - milionera, oboje pobierają się i dzielą razem swoje życie. Przez ten czyn Barter III wydziedzicza swego syna. Wkrótce jednak okazuje się, że nie jest dane im być razem. Lekarze wykrywają u Jenny nieuleczalną chorobę. Po krótkim czasie córka biednego piekarza - Jennifer umiera.
• „Miasto aniołów”, reż. B. Simberling – historia pewnego anioła, który zakochuje się w pięknej lekarce. W szpitalu w Los Angeles leży ciężko chory na serce pacjent. Przy jego łóżku pojawia się anioł, Seth. W tym samym czasie umiera pacjent doktor Maggie Rice. Młoda lekarka bardzo przeżywa śmierć mężczyzny. Seth obserwuje ją i zakochuje się. Postanawia powrócić do świata żywych i związać swoją przyszłość z Maggie. Ale nie jest im dane wspólne szczęście.
• „Piętno”, reż. R. Benton – bohaterem opowieści jest ponad profesor kultury antycznej Coleman Silk, który zostaje bezpodstawnie oskarżony o rasizm. Tego samego dnia umiera jego żona, a bohater odchodzi z uczelni. Poznaje piękną sprzątaczkę Faunię Farley, z którą nawiązuje płomienny romans.
• „Przeminęło z wiatrem”, reż. G. Cukor – historia namiętnej, ale tragicznej miłości łączącej rozkapryszoną Scarlett O`Harę z Rhettem Butlerem, osadzona w okresie wojny domowej w USA. Młoda kobieta potrafi poradzić sobie ze wszystkimi przeciwnościami losu, jakie mogą ją spotkać podczas wojennej zawieruchy, nie potrafi jednak utrzymać miłości mężczyzny, którego pragnie najbardziej na świecie.
• „Romeo i Julia”, reż. B. Luhrmann – film pomimo podobnej fabuły, zdecydowanie różni się od pierwowzoru Szekspira. Bohaterowie, pomimo iż mówią wierszem, czynią to na tle walk współczesnych, gdzie rządzą broń i prawo silniejszego. Cała sceneria sprowadza się tutaj do walki dwóch gangów i to właśnie na tlej tej rozgrywki, obserwować możemy miłość. Wspaniale wplata się w tło i dobrze uzupełnia przedstawianą historię.
• „Tajemnica Brokeback Mountain”, reż. A. Lee - historia dwóch młodych mężczyzn, których od pierwszego spotkania łączy nierozerwalna więź, dowodząca wiecznej siły miłości.
• „Titanic”, reż. J. Cameron - wielka historia miłosna, która miała odmienić życie pięknej, bogatej, lecz nieszczęśliwej Rose oraz biednego, nie mającego nic prócz talentu malarskiego Jacka.
• „Tristan i Izolda”, reż. K. Reynolds - bohaterem opowieści jest rycerz, który wygrywa dla swojego króla rękę córki władcy ościennego państwa. Ten związek przypieczętować ma pokój między królestwami. Pomiędzy księżniczką (Izolda) a wojownikiem (Tristan) rodzi się miłość, a ich namiętne uczucie doprowadza do tragicznych konsekwencji.
• "West Side Story", reż. R. Wise, J. Robbin - to luźna adaptacja „Romea i Julii”. Zamiast włoskich rodów walczą tu jednak ze sobą młodzieżowe gangi z emigranckich dzielnic Nowego Jorku.
• „Zakochany Szekspir”, reż J. Madden - komedia romantyczna o miłosnych perypetiach największego dramaturga wszech czasów.
We wstępie możemy odwołać się do definicji miłości lub jej istotnych odmian np.:
Według Marty Piwińskiej, miłość w romantyzmie jest częścią romantycznej filozofii życia. Cenną wartością jest przede wszystkim samo doświadczenie miłości bez względu na to czy jest ona szczęśliwa, czy przynosi nieszczęście, bądź prowadzi do zguby. Miłość romantyczna stanowi fundament życia i daje poczucie nieskończoności. Nie można jej mieć, jest pozamaterialna. Literatura romantyczna nie mówi wprost jak należy postępować, ale każe samemu poszukiwać rozwiązań. Jak mówi Piwińska:
W Biblii odnajdujemy wiele przykładów na to, że człowiek bez miłości jest niczym a jego życie bez miłości nie miałoby sensu. Pismo Święte jednoznacznie przedstawia miłość jako uczucie szlachetne, budujące i czyste, które wszystko zniesie:
Nie jest możliwe życie bez miłości. Jest to bowiem uczucie towarzyszące człowiekowi przez cały okres egzystencji. Nie zawsze jest rzeczywiste, często przybiera formę jedynie niezrealizowanej tęsknoty, jednak w takiej czy w innej postaci - jest cały czas obecne. „Słownik języka polskiego” definiuje miłość jako „głębokie przywiązanie do kogoś, czegoś, gorące, namiętne uczucie do osoby płci odmiennej”. W tej krótkiej definicji zawarty jest cały szereg rodzajów miłości, gdyż jak wiadomo - „niejedno ma ona imię”. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w literaturze, w której miłość, ze względu na mnogość znaczeń, jest jednym z najbardziej popularnych tematów. Występuje jako uczucie łączące rodziców z dziećmi lub jako więź między rodzeństwem. Popularny w literaturze jest także motyw miłości do ojczyzny czy chociażby do przyrody. Przede wszystkim, najczęściej wykorzystywanym w literaturze rodzajem miłości jest uczucie łączące kobietę i mężczyznę. Uczucie to posiada wiele odmian, za każdym razem dotyczy bowiem różnych osób i rodzi się w odmiennych okolicznościach. Dodatkowo, cechuje się ogromnym ładunkiem emocjonalności, który to w zależności od postępowania, może mieć siłę budującą lub niszczącą. To wszystko sprawia, że literatura pełna jest kreacji par zakochanych. W swojej prezentacji, przeanalizuję kilka różnorodnych i moim zdaniem najciekawszych sposobów kreacji literackich par kochanków.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 - - 9 - - 10 - - 11 - - 12 - - 13 - - 14 - - 15 - - 16 -
Motyw miłości w literaturze różnych epok, sztuce i filmie
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskim• „Lolita”, reż. A. Lyne – Humbert, to od dawna zafascynowany nimfetkami - młodziutkimi dziewczynkami, jeszcze niedojrzałymi, a już prowokująco kobiecymi. Poszukując pokoju do wynajęcia natrafia na niespełna trzynastoletnią Dolores Haze, która oczarowuje go od pierwszego wejrzenia.
• „Love story”, reż. A. Hiller – tematem przewodnim filmu jest nieszczęśliwa miłość Oliviera Barreta IV - studenta prawa do Jennifer Cavalieri, która studiuje muzykę. Mimo wielu przeszkód, a głównie przeciwności ojca Oliviera - milionera, oboje pobierają się i dzielą razem swoje życie. Przez ten czyn Barter III wydziedzicza swego syna. Wkrótce jednak okazuje się, że nie jest dane im być razem. Lekarze wykrywają u Jenny nieuleczalną chorobę. Po krótkim czasie córka biednego piekarza - Jennifer umiera.
• „Miasto aniołów”, reż. B. Simberling – historia pewnego anioła, który zakochuje się w pięknej lekarce. W szpitalu w Los Angeles leży ciężko chory na serce pacjent. Przy jego łóżku pojawia się anioł, Seth. W tym samym czasie umiera pacjent doktor Maggie Rice. Młoda lekarka bardzo przeżywa śmierć mężczyzny. Seth obserwuje ją i zakochuje się. Postanawia powrócić do świata żywych i związać swoją przyszłość z Maggie. Ale nie jest im dane wspólne szczęście.
• „Piętno”, reż. R. Benton – bohaterem opowieści jest ponad profesor kultury antycznej Coleman Silk, który zostaje bezpodstawnie oskarżony o rasizm. Tego samego dnia umiera jego żona, a bohater odchodzi z uczelni. Poznaje piękną sprzątaczkę Faunię Farley, z którą nawiązuje płomienny romans.
• „Przeminęło z wiatrem”, reż. G. Cukor – historia namiętnej, ale tragicznej miłości łączącej rozkapryszoną Scarlett O`Harę z Rhettem Butlerem, osadzona w okresie wojny domowej w USA. Młoda kobieta potrafi poradzić sobie ze wszystkimi przeciwnościami losu, jakie mogą ją spotkać podczas wojennej zawieruchy, nie potrafi jednak utrzymać miłości mężczyzny, którego pragnie najbardziej na świecie.
• „Romeo i Julia”, reż. B. Luhrmann – film pomimo podobnej fabuły, zdecydowanie różni się od pierwowzoru Szekspira. Bohaterowie, pomimo iż mówią wierszem, czynią to na tle walk współczesnych, gdzie rządzą broń i prawo silniejszego. Cała sceneria sprowadza się tutaj do walki dwóch gangów i to właśnie na tlej tej rozgrywki, obserwować możemy miłość. Wspaniale wplata się w tło i dobrze uzupełnia przedstawianą historię.
• „Tajemnica Brokeback Mountain”, reż. A. Lee - historia dwóch młodych mężczyzn, których od pierwszego spotkania łączy nierozerwalna więź, dowodząca wiecznej siły miłości.
• „Titanic”, reż. J. Cameron - wielka historia miłosna, która miała odmienić życie pięknej, bogatej, lecz nieszczęśliwej Rose oraz biednego, nie mającego nic prócz talentu malarskiego Jacka.
• „Tristan i Izolda”, reż. K. Reynolds - bohaterem opowieści jest rycerz, który wygrywa dla swojego króla rękę córki władcy ościennego państwa. Ten związek przypieczętować ma pokój między królestwami. Pomiędzy księżniczką (Izolda) a wojownikiem (Tristan) rodzi się miłość, a ich namiętne uczucie doprowadza do tragicznych konsekwencji.
• "West Side Story", reż. R. Wise, J. Robbin - to luźna adaptacja „Romea i Julii”. Zamiast włoskich rodów walczą tu jednak ze sobą młodzieżowe gangi z emigranckich dzielnic Nowego Jorku.
• „Zakochany Szekspir”, reż J. Madden - komedia romantyczna o miłosnych perypetiach największego dramaturga wszech czasów.
Przykładowe opracowania motywu miłości z literaturą przedmiotową i podmiotową
Przykłady wstępów
We wstępie możemy odwołać się do definicji miłości lub jej istotnych odmian np.:
Według Marty Piwińskiej, miłość w romantyzmie jest częścią romantycznej filozofii życia. Cenną wartością jest przede wszystkim samo doświadczenie miłości bez względu na to czy jest ona szczęśliwa, czy przynosi nieszczęście, bądź prowadzi do zguby. Miłość romantyczna stanowi fundament życia i daje poczucie nieskończoności. Nie można jej mieć, jest pozamaterialna. Literatura romantyczna nie mówi wprost jak należy postępować, ale każe samemu poszukiwać rozwiązań. Jak mówi Piwińska:
„Miłość otwiera wzrok wewnętrzny, ponieważ każe patrzeć na świat każdemu ja od nowa, zdejmuje społeczne okulary. Zakochany nie myśli tak, jak się myśli, ale myśli tak, jak czuje: on, sam, osobiście, bez oparcia, bez autorytetu, wyodrębniony ze zbiorowości, z którą się już nie identyfikuje, bo dla zbiorowości nie jest rzeczą najważniejszą, czy jakaś osoba przyjdzie o piątej po południu w określone miejsce, czy nie, a zakochanym taka kwestia przesłania zwykle wszystkie inne.”
W Biblii odnajdujemy wiele przykładów na to, że człowiek bez miłości jest niczym a jego życie bez miłości nie miałoby sensu. Pismo Święte jednoznacznie przedstawia miłość jako uczucie szlachetne, budujące i czyste, które wszystko zniesie:
„[…] Miłość cierpliwa jest, łaskawa jest. Miłość nie zazdrości, nie szuka poklasku, nie unosi się pychą; nie dopuszcza się bezwstydu, nie szuka swego, nie unosi się gniewem, nie pamięta złego; nie cieszy się z niesprawiedliwości, lecz współweseli się z prawdą. Wszystko znosi, wszystkiemu wierzy, we wszystkim pokłada nadzieję, wszystko przetrzyma […]” (1 Kor 13, 4-7).
Nie jest możliwe życie bez miłości. Jest to bowiem uczucie towarzyszące człowiekowi przez cały okres egzystencji. Nie zawsze jest rzeczywiste, często przybiera formę jedynie niezrealizowanej tęsknoty, jednak w takiej czy w innej postaci - jest cały czas obecne. „Słownik języka polskiego” definiuje miłość jako „głębokie przywiązanie do kogoś, czegoś, gorące, namiętne uczucie do osoby płci odmiennej”. W tej krótkiej definicji zawarty jest cały szereg rodzajów miłości, gdyż jak wiadomo - „niejedno ma ona imię”. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w literaturze, w której miłość, ze względu na mnogość znaczeń, jest jednym z najbardziej popularnych tematów. Występuje jako uczucie łączące rodziców z dziećmi lub jako więź między rodzeństwem. Popularny w literaturze jest także motyw miłości do ojczyzny czy chociażby do przyrody. Przede wszystkim, najczęściej wykorzystywanym w literaturze rodzajem miłości jest uczucie łączące kobietę i mężczyznę. Uczucie to posiada wiele odmian, za każdym razem dotyczy bowiem różnych osób i rodzi się w odmiennych okolicznościach. Dodatkowo, cechuje się ogromnym ładunkiem emocjonalności, który to w zależności od postępowania, może mieć siłę budującą lub niszczącą. To wszystko sprawia, że literatura pełna jest kreacji par zakochanych. W swojej prezentacji, przeanalizuję kilka różnorodnych i moim zdaniem najciekawszych sposobów kreacji literackich par kochanków.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 - - 9 - - 10 - - 11 - - 12 - - 13 - - 14 - - 15 - - 16 -