Jesteś w: Motyw apokalipsy

Motyw apokalipsy

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim


Muzyka:

• Wolfgang Amadeusz Mozart, „Dies Irae” - chór śpiewa tekst napisany przez Tomasza z Celano na przełomie XII i XIII wieku. Opisuje on dzień sądu ostatecznego. Mozart zbudował nastrój przez to, że orkiestra wykonuje swoje partie forte, czyli głośno. A reakcję ludzi oddają słowa Tomasza z Celano „Quantus tremor est futurus” co oznacza „będzie strach tam, będzie drżenie”. Sąd ostateczny będzie naszym ostatnim momentem bytowania na ziemi.

Motyw apokalipsy w filmie


„2012”, reż. Roland Emmerlich - przed wiekami Majowie pozostawili ludzkości kalendarz, który dokładnie wskazywał datę końca świata i mówił o zjawiskach, które miału mu towarzyszyć. Od tamtego czasu astrologowie odkryli starożytne teorie, numerolodzy wzory, które je potwierdzają, a geolodzy stwierdzili, że Ziemia od dawna jest skazana na taki scenariusz. Nawet rządowi naukowcy nie mogą zaprzeczyć faktom - w 2012 roku Ziemię czekają kataklizmy o niebywałej skali. Przepowiednia, której początek dali Majowie została dobrze udokumentowana, przedyskutowana, rozłożona na czynniki i sprawdzona. W 2012 roku nastąpią zjawiska, o których dobrze wiedzieliśmy - byliśmy przecież ostrzegani przed tysiącami lat.

„Apocalypto”, reż. Mel Gibson - opowiedziana w konwencji przygody historia o ludzkich namiętnościach, dramatach i walce na śmierć i życie w sercu nieprzeniknionej jeszcze przez hiszpańskich konkwistadorów dżungli. Film zrealizowany z wielkim rozmachem, z dramaturgicznym zacięciem i autentyzmem. Bohaterowie mówią w zapomnianym dialekcie Majów, a aktorzy zatrudnieni przy realizacji filmu to rdzenna ludność Meksyku.

„Armageddon”, reż. Michael Bay - naukowcy NASA odkrywają, że za osiemnaście dni zderzy się z Ziemią ogromna asteroida dorównująca wielkością stanowi Teksas. By zapobiec katastrofie, w której stawką jest przyszłość całej planety, szef NASA Dan Truman decyduje się na wysłanie promu kosmicznego ze śmiertelnie niebezpieczną misją. Jej uczestnicy mają wywiercić w asteroidzie otwory i umieścić w nich ładunki nuklearne.

• „Biblia. Apokalipsa św. Jana”, reż. Raffaele Mertes - ekranizacja napisanej na początku II wieku ostatniej księgi Nowego Testamentu - Apokalipsy św. Jana Apostoła.

• „Czas apokalipsy”, reż. Francis Ford Coppola - film to luźna ekranizacja powieści Josepha Conrada „Jądro ciemności”. Przeniesiona w realia wojny w Wietnamie historia kapitana Willarda, który otrzymał misję powrotu do piekła, odnalezienia i zlikwidowania pułkownika Kurtza, który odrzucając wszelkie rozkazy dowództwa wojskowego USA zaginął w dżungli. Podróż Willarda to nie tylko misja wojskowa, to także psychologiczna wędrówka w głąb ludzkiego umysłu, ogarniętego wojną, okrucieństwem z nią związanym, zatraceniem człowieczeństwa i swych własnych ideałów. Film stanowi mocny rozrachunek z wojną w Wietnamie i jest świetnym obrazem wojennego szaleństwa.

• „Dzień Niepodległości”, reż. Roland Emmerlich - systemy radarowe Stanów Zjednoczonych namierzają kierujący się ku Ziemi gigantyczny obiekt. Prezydent Thomas J. Whitmore zwołuje naradę. Jednak ani minister obrony, ani jego doradca nie wiedzą, co robić. Mijają cenne godziny. Olbrzymi pojazd kosmiczny zbliża się do Ziemi. Wkrótce oddzielają się od niego mniejsze obiekty i ustawiają nad największymi miastami świata. David Levinson, ekscentryczny geniusz komputerowy, zatrudniony w stacji telewizyjnej, łamie kod Obcych. Stwierdza, że ich sygnały radiowe są odliczaniem przed atakiem. Dzięki protekcji swojej byłej żony udaje się mu dotrzeć do ekipy prezydenta. Jego rewelacje są traktowane z dużą nieufnością, ale już wkrótce znajdują potwierdzenie. Obcy przystępują do ataku.

• „Dzień zagłady”, reż. Mimi Leder - w kierunku Ziemi zbliża się ogromnych rozmiarów kometa. Wszystkie badania wykazały, że jej uderzenie zniszczy wszelkie formy życia. Podjęto ostatnie próby uniknięcia tragedii lub przynajmniej zmniejszenia jej skutków. W kierunku komety wyrusza statek z grupą astronautów. Kieruje nimi Spurgeon Tanner. Cały świat z uwagą śledzi każde ich posunięcie. Minuta po minucie nieubłaganie zbliża się dzień zagłady.

• „Jądro Ziemi”, reż. Jon Amie - naukowcy odkrywają, że jądro Ziemi przestaje się obracać. Może to spowodować serię olbrzymich katastrof naturalnych, które sprawią, że życie na Ziemi przestanie istnieć. To, czego nie zniszczą trzęsienia ziemi, huragany i burze zostanie zniszczone przez promieniowanie kosmiczne. Dlatego międzynarodowa grupa naukowców decyduje się na szaleńczą misję, która będzie polegała na tym, że w specjalnym pojeździe będą przebijać się do środka naszej planety, by serią niewielkich eksplozji nuklearnych pobudzić ziemskie jądro do obrotów.

• „Pojutrze”, reż. Roland Emmerlich - klimatolog Jack Hall przewiduje nadejście nowej epoki lodowcowej! Nie spodziewa się jednak, że może się to stać za jego życia. Nagłe i gwałtowne zmiany w globalnej pogodzie sieją spustoszenie w każdym zakątku Ziemi: powodzie, gradobicia, tornada i nie notowane w historii wahania temperatur. Chcąc uratować miliony istnień, w tym także swojego syna Sama, Jack musi błyskawicznie przekonać Prezydenta Stanów Zjednoczonych o realnym zagrożeniu i konieczności ewakuacji kraju.

• „Siódma pieczęć”, reż. Ingmar Bergman - tytuł filmu nawiązuje do Apokalipsy św. Jana, a konkretniej do momentu, gdy symbolizujący Chrystusa Baranek otwiera siódmą pieczęć księgi, po której następuje w niebie cisza na pół godziny, a po niej koniec świata. Bohaterowie filmu są właśnie zawieszeni w tej półgodzinie między otwarciem pieczęci a końcem świata. Już został podpisany na nich wyrok, teraz mogą tylko czekać na jego wykonanie, którego nie opóźni żadna próba zmiany losu, jak chociażby rozrzucenie figur szachowych przez Antoniusa. Świat przez nich przemierzany jest pozbawiony Boga, gdyż On na ten czas wycofał się z niego, by pojawić się dopiero w momencie Sądu.
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -