Jesteś w:
Motyw apokalipsy
• „Superwulkan – scenariusz katastrofy”, reż. Tony Mitchell - film to wyprodukowany przez brytyjską stację BBC fabularyzowany dokument, oparty na przewidywaniach czołowych światowych naukowców, pokazujący, co może się zdarzyć, jeśli dojdzie do erupcji w parku Yellowstone, uznawanym za najbardziej aktywny sejsmicznie obszar na Ziemi.
• „Zapowiedź”, reż. Alex Proyas - w 1958 roku w pewnej szkole zakopano kapsułę z rysunkami dzieci. Została ona odkopana 50 lat później, jednak okazało się, że jeden z tych rysunków to coś więcej niż tylko dziecięca fantazja. John Koestler wkrótce przekona się, że umieszczone na kartce papieru przypadkowe cyfry w rzeczywistości wyznaczają daty najstraszniejszych katastrof ostatniego pół wieku. Nie wszystkie proroctwa już się jednak wypełniły… zostały jeszcze trzy daty.
A. Motyw apokalipsy w literaturze różnych epok. Przedstaw, opierając się na wybranych przykładach.
Przykład wstępu:
Apokalipsa (z gr. „apokalypsis” — odsłonięcie, objawienie) to ostatnia z ksiąg Nowego Testamentu, której autorem jest św. Jan Ewangelista. Jej treścią jest wizja Sądu Ostatecznego i towarzyszących mu zjawisk. Jest to wizja przerażająca, koniec świata poprzedzają nieszczęścia i katastrofy: powódź, głód, zaraza. Na ziemię przybywa szatan, który chce zawładnąć ludzkimi duszami. Nie ma przed nim ucieczki. Apokalipsą możemy również nazwać utwór, w którym opisano tragiczne wydarzenia, z czasów współczesnych i przyszłych. Dosłownie słowo „apokalipsa” znaczy: objawienie przeznaczenia człowieka, którym jest sąd ostateczny. W znaczeniu przenośnym, właśnie ze względu na katastroficzne treści zawarte w biblijnej Apokalipsie, apokalipsa oznacza: nieszczęście, tragedię, zagładę, katastrofę, kataklizm.
B. Wizja sądu ostatecznego w literaturze i sztuce. Zaprezentuj różne sposoby ujęcia motywu.
Przykład wstępu:
Sąd ostateczny, według wiary chrześcijan, jest to sąd, który odbędzie się na końcu świata wraz z powtórnym przyjściem Jezusa na Ziemię. Wówczas wszyscy ludzie staną przed Bogiem i zostaną rozliczeni z całego swojego życia. Ci, którzy byli przez całe życie dobrzy, uczciwi i żyli zgodnie z przykazaniami Bożymi, zostaną zbawieni. Grzesznicy natomiast zostaną potępieni i trafią do piekła. Temat sądu ostatecznego był bardzo często podejmowany przez twórców różnych epok. Jego popularność wynika z nieustającego zainteresowania ludzi przemijaniem i śmiercią Dlatego też zainicjowany w Biblii motyw funkcjonuje w różnych tekstach: literackich i malarskich, tworząc topos. Topika sądu ostatecznego zazwyczaj ma charakter apokaliptyczny czyli budzący grozę, przerażający, zawiły, tajemniczy.
Archetyp takiego ujęcia przynosi Biblia w której odnajdujemy informacje dotyczące ostatecznego końca dziejów. Dlatego swe wystąpienie rozpocznę od przedstawienia wizji sądu ostatecznego zawartego w „Apokalipsie św. Jana” a następnie przedstawię dwie sugestywne wizje literackie Kasprowicza i Herberta oraz zinterpretuję obrazy Michała Anioła i Hieronima Boscha.
Najważniejszym elementem zakończenia są wnioski nawiązujące do postawionej tezy. Jest ono także podsumowaniem całej pracy. Warto postarać się, by zakończenie nie zamykało i nie wyczerpywało danego tematu, a ukazywało inne możliwości interpretacji, dalsze kierunki poszukiwań.
A. Motyw apokalipsy w literaturze różnych epok. Przedstaw, opierając się na wybranych przykładach.
Przykład zakończenia:
Apokalipsa, zagłada, katastrofa towarzyszy ludzkości przez wieki. W literaturze dawnych wieków apokalipsa związana jest z ostatecznym końcem świata, jednak późniejsi twórcy udowodnili, iż świat wciąż ulega zniszczeniu i odradza się. Pisarze jak i malarze każdej z epok wyrażają w twórczości własne stanowisko wobec apokalipsy, katastrofy, dbają także o to, by pozostawić świadectwa, dokumenty męczeństwa kolejnych pokoleń — to jedno z ważniejszych zadań literatury, a także malarstwa. Jest paradoksem, że im więcej czasu ludzkość poświęca na rokowania pokojowe, rozbrojenia tym większe i bardziej dotkliwe są katastrofy wojenne, następujące po tych rokowaniach. Duży niepokój budzi również fakt, że w imię pokoju, w imię walki z terroryzmem, przemocą, rozpoczyna się nowe wojny, nowe wątki, a środkiem zwalczania przemocy jest jak na razie tylko przemoc.
B. Wizja sądu ostatecznego w literaturze i sztuce. Zaprezentuj różne sposoby ujęcia motywu.
Przykład zakończenia:
W tekstach literackich i obrazach rożnych epok często funkcjonuje topos sądu ostatecznego. Autorzy dzieł twórczo wykorzystują biblijny motyw, tworząc sugestywne epatujące grozą i tajemnicą wizje. Zazwyczaj dokonują reinterpretacji służącej określonemu, założonemu przez nich przesłaniu. W tekstach kultury, na przestrzeni wieków, obserwujemy stopniowe odchodzenie artystów od pierwotnego sensu wizji sądu ostatecznego – wizji, która co prawda budziła grozę, ale ostatecznie przyniosła nadzieję – wizję zmartwychwstania, zwycięstwa dobra nad złem, a także wizję Raju.
Temat apokalipsy i sądu ostatecznego można potraktować wieloaspektowo. Przy jego uściśleniu należy zastanowić się nad jedną z możliwych form jego realizacji. Tematy mogą zostać sformułowane bardzo ogólnikowo:
• Motyw apokalipsy w literaturze różnych epok. Przedstaw, opierając się na wybranych przykładach.
• Motyw apokalipsy w dziełach literackich różnych epok – omów odwołując się do dwóch przykładów.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 -
Motyw apokalipsy
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskim
Spis treści
- Motyw apokalipsy - wprowadzenie
- Motyw apokalipsy w literaturze
- Motyw apokalipsy w malarstwie i muzyce
- Motyw apokalipsy w filmie
- Motyw apokalipsy - propozycje wstępów
- Motyw apokalipsy - propozycje zakończeń
- Motyw apokalipsy - tematy wypracowań
- Motyw apokalipsy - literatura przedmiotowa
- Motyw apokalipsy - literatura podmiotowa
• „Superwulkan – scenariusz katastrofy”, reż. Tony Mitchell - film to wyprodukowany przez brytyjską stację BBC fabularyzowany dokument, oparty na przewidywaniach czołowych światowych naukowców, pokazujący, co może się zdarzyć, jeśli dojdzie do erupcji w parku Yellowstone, uznawanym za najbardziej aktywny sejsmicznie obszar na Ziemi.
• „Zapowiedź”, reż. Alex Proyas - w 1958 roku w pewnej szkole zakopano kapsułę z rysunkami dzieci. Została ona odkopana 50 lat później, jednak okazało się, że jeden z tych rysunków to coś więcej niż tylko dziecięca fantazja. John Koestler wkrótce przekona się, że umieszczone na kartce papieru przypadkowe cyfry w rzeczywistości wyznaczają daty najstraszniejszych katastrof ostatniego pół wieku. Nie wszystkie proroctwa już się jednak wypełniły… zostały jeszcze trzy daty.
Motyw apokalipsy - propozycje wstępów
A. Motyw apokalipsy w literaturze różnych epok. Przedstaw, opierając się na wybranych przykładach.
Przykład wstępu:
Apokalipsa (z gr. „apokalypsis” — odsłonięcie, objawienie) to ostatnia z ksiąg Nowego Testamentu, której autorem jest św. Jan Ewangelista. Jej treścią jest wizja Sądu Ostatecznego i towarzyszących mu zjawisk. Jest to wizja przerażająca, koniec świata poprzedzają nieszczęścia i katastrofy: powódź, głód, zaraza. Na ziemię przybywa szatan, który chce zawładnąć ludzkimi duszami. Nie ma przed nim ucieczki. Apokalipsą możemy również nazwać utwór, w którym opisano tragiczne wydarzenia, z czasów współczesnych i przyszłych. Dosłownie słowo „apokalipsa” znaczy: objawienie przeznaczenia człowieka, którym jest sąd ostateczny. W znaczeniu przenośnym, właśnie ze względu na katastroficzne treści zawarte w biblijnej Apokalipsie, apokalipsa oznacza: nieszczęście, tragedię, zagładę, katastrofę, kataklizm.
B. Wizja sądu ostatecznego w literaturze i sztuce. Zaprezentuj różne sposoby ujęcia motywu.
Przykład wstępu:
Sąd ostateczny, według wiary chrześcijan, jest to sąd, który odbędzie się na końcu świata wraz z powtórnym przyjściem Jezusa na Ziemię. Wówczas wszyscy ludzie staną przed Bogiem i zostaną rozliczeni z całego swojego życia. Ci, którzy byli przez całe życie dobrzy, uczciwi i żyli zgodnie z przykazaniami Bożymi, zostaną zbawieni. Grzesznicy natomiast zostaną potępieni i trafią do piekła. Temat sądu ostatecznego był bardzo często podejmowany przez twórców różnych epok. Jego popularność wynika z nieustającego zainteresowania ludzi przemijaniem i śmiercią Dlatego też zainicjowany w Biblii motyw funkcjonuje w różnych tekstach: literackich i malarskich, tworząc topos. Topika sądu ostatecznego zazwyczaj ma charakter apokaliptyczny czyli budzący grozę, przerażający, zawiły, tajemniczy.
Archetyp takiego ujęcia przynosi Biblia w której odnajdujemy informacje dotyczące ostatecznego końca dziejów. Dlatego swe wystąpienie rozpocznę od przedstawienia wizji sądu ostatecznego zawartego w „Apokalipsie św. Jana” a następnie przedstawię dwie sugestywne wizje literackie Kasprowicza i Herberta oraz zinterpretuję obrazy Michała Anioła i Hieronima Boscha.
Motyw apokalipsy - propozycje zakończeń
Najważniejszym elementem zakończenia są wnioski nawiązujące do postawionej tezy. Jest ono także podsumowaniem całej pracy. Warto postarać się, by zakończenie nie zamykało i nie wyczerpywało danego tematu, a ukazywało inne możliwości interpretacji, dalsze kierunki poszukiwań.
A. Motyw apokalipsy w literaturze różnych epok. Przedstaw, opierając się na wybranych przykładach.
Przykład zakończenia:
Apokalipsa, zagłada, katastrofa towarzyszy ludzkości przez wieki. W literaturze dawnych wieków apokalipsa związana jest z ostatecznym końcem świata, jednak późniejsi twórcy udowodnili, iż świat wciąż ulega zniszczeniu i odradza się. Pisarze jak i malarze każdej z epok wyrażają w twórczości własne stanowisko wobec apokalipsy, katastrofy, dbają także o to, by pozostawić świadectwa, dokumenty męczeństwa kolejnych pokoleń — to jedno z ważniejszych zadań literatury, a także malarstwa. Jest paradoksem, że im więcej czasu ludzkość poświęca na rokowania pokojowe, rozbrojenia tym większe i bardziej dotkliwe są katastrofy wojenne, następujące po tych rokowaniach. Duży niepokój budzi również fakt, że w imię pokoju, w imię walki z terroryzmem, przemocą, rozpoczyna się nowe wojny, nowe wątki, a środkiem zwalczania przemocy jest jak na razie tylko przemoc.
B. Wizja sądu ostatecznego w literaturze i sztuce. Zaprezentuj różne sposoby ujęcia motywu.
Przykład zakończenia:
W tekstach literackich i obrazach rożnych epok często funkcjonuje topos sądu ostatecznego. Autorzy dzieł twórczo wykorzystują biblijny motyw, tworząc sugestywne epatujące grozą i tajemnicą wizje. Zazwyczaj dokonują reinterpretacji służącej określonemu, założonemu przez nich przesłaniu. W tekstach kultury, na przestrzeni wieków, obserwujemy stopniowe odchodzenie artystów od pierwotnego sensu wizji sądu ostatecznego – wizji, która co prawda budziła grozę, ale ostatecznie przyniosła nadzieję – wizję zmartwychwstania, zwycięstwa dobra nad złem, a także wizję Raju.
Motyw apokalipsy - tematy wypracowań
Temat apokalipsy i sądu ostatecznego można potraktować wieloaspektowo. Przy jego uściśleniu należy zastanowić się nad jedną z możliwych form jego realizacji. Tematy mogą zostać sformułowane bardzo ogólnikowo:
• Motyw apokalipsy w literaturze różnych epok. Przedstaw, opierając się na wybranych przykładach.
• Motyw apokalipsy w dziełach literackich różnych epok – omów odwołując się do dwóch przykładów.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 -