Jesteś w:
Motyw dziecka
• „300 mil do nieba”, reż. Maciej Dejczer - dwóch chłopców postanawia uciec za granicę pod podwoziem TIR-a. Chcą przedostać się do Szwecji, aby wspomóc rodziców. Film oparty na prawdziwych wydarzeniach z 1985 roku.
• „Alicja w krainie czarów”, reż. William Sterling - muzyczna adaptacja znanej powieści Lewisa Carolla. Młoda dziewczyna Alicja wpada przez króliczą norę do niezwykłego miejsca zwanego Krainą Czarów. Napotyka tu wiele niezwykłych stworzeń, takich jak Biały Królik, Marcowy Zając i Gąsienica.
• „Alicja w krainie czarów”, reż. Tim Burton - kiedy Alicja była małą dziewczynką, pobiegła za Białym Królikiem, wpadła do jego nory i niespodziewanie znalazła się fantastycznym i nieco dziwacznym świecie, gdzie żyją bajkowe stwory, mówiące zwierzęta i śpiewające kwiaty, a mieszkańcy obchodzą nie-urodziny. Teraz Alicja ma już 19 lat i powraca do tej niezwykłej krainy, by ponownie spotkać dawnych znajomych.
• „Blaszany bębenek”, reż. Volker Schlondorff - przez pryzmat dzieciństwa Oskara - chłopca, który nie rośnie - pokazany jest w filmie świat gdańskich sklepikarzy, który wkrótce przestanie istnieć, pochłonięty przez nazizm, pogrążając wszystkich, którzy chcieli zachować spokój i bliski sobie rytm codzienności. Film jest adaptacją słynnej powieści Guntera Grassa. [Filmoteka Narodowa]
• „Cinema Paradiso”, reż. Giuseppe Tornatore - opowiada historię znanego włoskiego reżysera Salvatore, który po latach powraca pamięcią do czasów dzieciństwa spędzonego w małym sycylijskim miasteczku. Cały świat zaaferowany jest wydarzeniami politycznymi po II wojnie światowej, jednak tutaj, w prowincjonalnym miasteczku, ludzie żyją swoimi sprawami, a ich jedyną rozrywką są filmy wyświetlane w kinie parafialnym „Paradiso”. Toto, jak nazywają w mieście małego Salvatore, przyjaźni się z miejscowym kinowym operatorem Alfredo, który wprowadza chłopca w magiczny świat ruchomych obrazków. Toto dzień po dniu spędza w ciemnej kinowej sali, chłonąc pojawiające się na ekranie obrazy i marząc o samodzielnym robieniu filmów. Kino staje się także dla niego źródłem pierwszych miłosnych doświadczeń.
• „Kochankowie mojej mamy”, reż. Radosław Piwowarski - opowieść o kilkuletnim Rafale i jego matce, którzy żyjąc tylko we dwójkę muszą poradzić sobie z natłokiem kłopotów, jakie ich codziennie spotykają. Krystyna większość czasu spędzą w nocnych klubach, romansując przy tym z przypadkowymi mężczyznami, chcąc przez to w końcu zapewnić sobie i Rafałowi należyty byt. Kobieta nie ma jednak szczęścia w miłości, co płaci częstymi załamaniami nerwowymi, przy którym stara się jej pomóc właśnie Rafał.
• „Labirynt fauna”, reż. Guillermo del Toro - mała Ofelia przybywa do domu nowego męża jej matki, kapitana Vidala. Dziewczynce trudno znieść surowość ojczyma. Przez przypadek Ofelia odkrywa w ogrodzie tajemniczy labirynt. Tam spotka Fauna, baśniowego stwora, który rozpozna w niej księżniczkę magicznej krainy, której grozi zagłada. Przed dziewczynką stoją jednak trzy mordercze zadania, które sprawdzą jej nieśmiertelność. Z czasem okrucieństwo zapanuje nad całym rzeczywistym światem.
• „Leon zawodowiec”, reż. Luc Besson - Leon to płatny morderca z kodeksem honorowym. Jest najlepszy, jednak pewnego dnia łamie swoje reguły i otwiera drzwi Matyldzie, dziewczynce, której skorumpowani policjanci pod wodzą szalonego Stansfielda z DEA zabili całą rodzinę. Chcąc nie chcąc ci dwoje zostają skazani na siebie. Leon uczy Matyldę fachu, a ta w zamian uczy Leona czytać. Między nimi rodzi się więź, która powoduje, że Leon staje się innym człowiekiem.
• „My, dzieci z dworca Zoo”, reż. Uli Edel - Christiane opisuje swoje życie od momentu przeprowadzki ze wsi do Berlina zachodniego. Poznaje Kessie, która staje się dla niej autorytetem i zaczyna chodzić na dyskoteki gdzie rozwija się handel narkotykami. Christiane jest zaniedbywana przez matkę. W wieku 12 lat sięga po haszysz, potem LSD a jako 13letnia dziewczynka uzależnia się od heroiny, którą bierze by poczuć się jak jej chłopak Detlef, który także jest heroinistą. Gdy brakuje funduszy oboje zaczynają zajmować się prostytucją.
• „Oliver Twist”, reż. Roman Polański - ekranizacja jednej z najpopularniejszych łotrzykowskich opowieści Charlesa Dickensa. Oliver Twist to historia chłopca, który ucieka z sierocińca. Spotkany na ulicy kieszonkowiec namawia go, aby przystał do gangu małoletnich złodziei, którzy uczą się "fachu" pod okiem swego mistrza.
• „Powrót”, Andriej Zwiagincew - film opowiada historię dwóch nastoletnich chłopców, których ojciec niespodziewanie powraca do domu po 12 latach nieobecności. Już następnego dnia zabiera synów w daleką podróż na opuszczoną wyspę. Z każdym kolejnym dniem cel wspólnego wyjazdu wydaje się braciom coraz bardziej zagadkowy a czas spędzony z nagle odzyskanym ojcem staje się dla nich sprawdzianem dojrzałości i męskości. Będą się tu ścierać miłość i nienawiść, ambicje i charaktery, potrzeba autorytetu z potrzebą wolności.
• „Ptasiek”, reż. Alan Parker - Al i Ptasiek weterani wojny w Wietnamie, mają za sobą traumatyczne przeżycia. Pierwszy z nich jest wygadany, ale okaleczony fizycznie - ma blizny na twarzy. Drugi doznał głębokiego wstrząsu, jest zamknięty w sobie. Myśli, że jest ptakiem. Na prośbę lekarzy Al odwołując się do wspomnień ze wspólnie przeżytego dzieciństwa stara się pomóc koledze w powrocie do rzeczywistości.
• „Tajemniczy ogród”, reż. Agnieszka Holland - opowieść o trójce dzieci, bardzo od siebie różnych i z różnymi problemami, jednak potrafiących nauczyć się wiele od siebie nawzajem i uleczyć z głęboko skrywanych uprzedzeń i przesądów. Mary jest sierotą, która przybywa z Indii do domu swego wuja, gdzie spotyka kalekiego kuzyna Colina. Stosunki Colina z ojcem są od czasu śmieci matki raczej skomplikowane. Do dzieci dołącza Dick z pobliskiej wsi. Miejscem spotkań dzieci jest tytułowy tajemniczy ogród, zamknięty i zaniedbany od czasu śmierci matki Colina. Wspólnie przywracają mu dawną świetność, podarowując przy tym sobie i otoczeniu radość i nadzieję. Przykuty do wózka Colin zaczyna wierzyć, że jeszcze będzie chodził. Wszystko dzieje się za sprawą Mary, która cały czas dotrzymuje mu towarzystwa i razem z Dickiem chodzą do tajemniczego ogrodu. Z czasem więź jaka łączy dzieci pozwala im dokonać prawdziwego cudu. Ojciec Colina w końcu znajdzie dla niego trochę czasu i przestanie go obwiniać o śmierć ukochanej żony, a Colin po raz pierwszy wstanie z wózka o własnych siłach.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 - - 9 - - 10 - - 11 - - 12 - - 13 -
Motyw dziecka
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskim
Spis treści
- Motyw dziecka - wprowadzenie
- Motyw dziecka w literaturze
- Motyw dziecka w malarstwie
- Motyw dziecka w filmie
- Motyw dziecka - propozycje wstępów
- Motyw dziecka - propozycje zakończeń
- Motyw dziecka - propozycje tematów wypracowań
- Motyw dziecka - literatura podmiotowa
- Motyw dziecka - literatura przedmiotowa
Motyw dziecka w filmie
• „300 mil do nieba”, reż. Maciej Dejczer - dwóch chłopców postanawia uciec za granicę pod podwoziem TIR-a. Chcą przedostać się do Szwecji, aby wspomóc rodziców. Film oparty na prawdziwych wydarzeniach z 1985 roku.
• „Alicja w krainie czarów”, reż. William Sterling - muzyczna adaptacja znanej powieści Lewisa Carolla. Młoda dziewczyna Alicja wpada przez króliczą norę do niezwykłego miejsca zwanego Krainą Czarów. Napotyka tu wiele niezwykłych stworzeń, takich jak Biały Królik, Marcowy Zając i Gąsienica.
• „Alicja w krainie czarów”, reż. Tim Burton - kiedy Alicja była małą dziewczynką, pobiegła za Białym Królikiem, wpadła do jego nory i niespodziewanie znalazła się fantastycznym i nieco dziwacznym świecie, gdzie żyją bajkowe stwory, mówiące zwierzęta i śpiewające kwiaty, a mieszkańcy obchodzą nie-urodziny. Teraz Alicja ma już 19 lat i powraca do tej niezwykłej krainy, by ponownie spotkać dawnych znajomych.
• „Blaszany bębenek”, reż. Volker Schlondorff - przez pryzmat dzieciństwa Oskara - chłopca, który nie rośnie - pokazany jest w filmie świat gdańskich sklepikarzy, który wkrótce przestanie istnieć, pochłonięty przez nazizm, pogrążając wszystkich, którzy chcieli zachować spokój i bliski sobie rytm codzienności. Film jest adaptacją słynnej powieści Guntera Grassa. [Filmoteka Narodowa]
• „Cinema Paradiso”, reż. Giuseppe Tornatore - opowiada historię znanego włoskiego reżysera Salvatore, który po latach powraca pamięcią do czasów dzieciństwa spędzonego w małym sycylijskim miasteczku. Cały świat zaaferowany jest wydarzeniami politycznymi po II wojnie światowej, jednak tutaj, w prowincjonalnym miasteczku, ludzie żyją swoimi sprawami, a ich jedyną rozrywką są filmy wyświetlane w kinie parafialnym „Paradiso”. Toto, jak nazywają w mieście małego Salvatore, przyjaźni się z miejscowym kinowym operatorem Alfredo, który wprowadza chłopca w magiczny świat ruchomych obrazków. Toto dzień po dniu spędza w ciemnej kinowej sali, chłonąc pojawiające się na ekranie obrazy i marząc o samodzielnym robieniu filmów. Kino staje się także dla niego źródłem pierwszych miłosnych doświadczeń.
• „Kochankowie mojej mamy”, reż. Radosław Piwowarski - opowieść o kilkuletnim Rafale i jego matce, którzy żyjąc tylko we dwójkę muszą poradzić sobie z natłokiem kłopotów, jakie ich codziennie spotykają. Krystyna większość czasu spędzą w nocnych klubach, romansując przy tym z przypadkowymi mężczyznami, chcąc przez to w końcu zapewnić sobie i Rafałowi należyty byt. Kobieta nie ma jednak szczęścia w miłości, co płaci częstymi załamaniami nerwowymi, przy którym stara się jej pomóc właśnie Rafał.
• „Labirynt fauna”, reż. Guillermo del Toro - mała Ofelia przybywa do domu nowego męża jej matki, kapitana Vidala. Dziewczynce trudno znieść surowość ojczyma. Przez przypadek Ofelia odkrywa w ogrodzie tajemniczy labirynt. Tam spotka Fauna, baśniowego stwora, który rozpozna w niej księżniczkę magicznej krainy, której grozi zagłada. Przed dziewczynką stoją jednak trzy mordercze zadania, które sprawdzą jej nieśmiertelność. Z czasem okrucieństwo zapanuje nad całym rzeczywistym światem.
• „Leon zawodowiec”, reż. Luc Besson - Leon to płatny morderca z kodeksem honorowym. Jest najlepszy, jednak pewnego dnia łamie swoje reguły i otwiera drzwi Matyldzie, dziewczynce, której skorumpowani policjanci pod wodzą szalonego Stansfielda z DEA zabili całą rodzinę. Chcąc nie chcąc ci dwoje zostają skazani na siebie. Leon uczy Matyldę fachu, a ta w zamian uczy Leona czytać. Między nimi rodzi się więź, która powoduje, że Leon staje się innym człowiekiem.
• „My, dzieci z dworca Zoo”, reż. Uli Edel - Christiane opisuje swoje życie od momentu przeprowadzki ze wsi do Berlina zachodniego. Poznaje Kessie, która staje się dla niej autorytetem i zaczyna chodzić na dyskoteki gdzie rozwija się handel narkotykami. Christiane jest zaniedbywana przez matkę. W wieku 12 lat sięga po haszysz, potem LSD a jako 13letnia dziewczynka uzależnia się od heroiny, którą bierze by poczuć się jak jej chłopak Detlef, który także jest heroinistą. Gdy brakuje funduszy oboje zaczynają zajmować się prostytucją.
• „Oliver Twist”, reż. Roman Polański - ekranizacja jednej z najpopularniejszych łotrzykowskich opowieści Charlesa Dickensa. Oliver Twist to historia chłopca, który ucieka z sierocińca. Spotkany na ulicy kieszonkowiec namawia go, aby przystał do gangu małoletnich złodziei, którzy uczą się "fachu" pod okiem swego mistrza.
• „Powrót”, Andriej Zwiagincew - film opowiada historię dwóch nastoletnich chłopców, których ojciec niespodziewanie powraca do domu po 12 latach nieobecności. Już następnego dnia zabiera synów w daleką podróż na opuszczoną wyspę. Z każdym kolejnym dniem cel wspólnego wyjazdu wydaje się braciom coraz bardziej zagadkowy a czas spędzony z nagle odzyskanym ojcem staje się dla nich sprawdzianem dojrzałości i męskości. Będą się tu ścierać miłość i nienawiść, ambicje i charaktery, potrzeba autorytetu z potrzebą wolności.
• „Ptasiek”, reż. Alan Parker - Al i Ptasiek weterani wojny w Wietnamie, mają za sobą traumatyczne przeżycia. Pierwszy z nich jest wygadany, ale okaleczony fizycznie - ma blizny na twarzy. Drugi doznał głębokiego wstrząsu, jest zamknięty w sobie. Myśli, że jest ptakiem. Na prośbę lekarzy Al odwołując się do wspomnień ze wspólnie przeżytego dzieciństwa stara się pomóc koledze w powrocie do rzeczywistości.
• „Tajemniczy ogród”, reż. Agnieszka Holland - opowieść o trójce dzieci, bardzo od siebie różnych i z różnymi problemami, jednak potrafiących nauczyć się wiele od siebie nawzajem i uleczyć z głęboko skrywanych uprzedzeń i przesądów. Mary jest sierotą, która przybywa z Indii do domu swego wuja, gdzie spotyka kalekiego kuzyna Colina. Stosunki Colina z ojcem są od czasu śmieci matki raczej skomplikowane. Do dzieci dołącza Dick z pobliskiej wsi. Miejscem spotkań dzieci jest tytułowy tajemniczy ogród, zamknięty i zaniedbany od czasu śmierci matki Colina. Wspólnie przywracają mu dawną świetność, podarowując przy tym sobie i otoczeniu radość i nadzieję. Przykuty do wózka Colin zaczyna wierzyć, że jeszcze będzie chodził. Wszystko dzieje się za sprawą Mary, która cały czas dotrzymuje mu towarzystwa i razem z Dickiem chodzą do tajemniczego ogrodu. Z czasem więź jaka łączy dzieci pozwala im dokonać prawdziwego cudu. Ojciec Colina w końcu znajdzie dla niego trochę czasu i przestanie go obwiniać o śmierć ukochanej żony, a Colin po raz pierwszy wstanie z wózka o własnych siłach.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 - - 8 - - 9 - - 10 - - 11 - - 12 - - 13 -