Jesteś w: Motyw wędrówki

Motyw wędrówki

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim


• „W drodze” Jack Kerouac - Jej fabuła wydaje się bardzo prosta - grupa młodzieńców, szukających sensu życia, jeździ po Ameryce, na ogół bez wyraźnego celu, najczęściej bez pieniędzy, niekiedy na bakier z prawem. Owi młodzieńcy to pierwsi beatnicy, zrzucający za sprawą swoich ideałów i swojego życia gorset konwencji, krępujący amerykańską przeciętność.

• „Alchemik” Paulo Coelho – książka opowiada o przygodach młodego Hiszpana, Santiago, który chce spełnić swoje marzenie o podróżowaniu. Opuszcza rodzinną wioskę i zostaje pasterzem owiec. To jednak dopiero wstęp do jego podróży. Wezwaniem do prawdziwej przygody jest powtarzający się sen o skarbie ukrytym pod piramidami, który śni pod sykomorami przy starym kościele. Wizja przedstawia jego ukryte marzenie, a zarazem misje i jest dla niego wezwaniem do przygody. Bohater ostatecznie cel wędrówki znalazł we własnym domu. Spełnił marzenie, dopełnił Własną Legendę. Po drodze wiele przeżył, poznał niezwykłych ludzi i odkrył że celem życia jest dążenie do spełnienia pragnień. Ta droga pomogła mu również dojrzeć, poznać siebie, swoją wartość i prawdę o świecie.

• „Pielgrzym” Paulo Coelho - motyw wędrówki został wykorzystany, by ukazać jak człowiek poprzez dążenie do wymierzonego celu, potrafi diametralnie zmienić swoje poglądy życiowe i nastawienie do świata. Główny bohater powieści jest członkiem zakonu RAM. Mistrz postawia wystawić bohatera na próbę, musi wyruszyć szlakiem Santiago de Compostela. Pielgrzymka jest dla niego czymś nowym. Dzięki niej poznaje swoje właściwe pragnienia, oddala od siebie początkową żądzę posiadania, a zbliża się ku takim wartościom jak miłość czy dobro.

Motyw wędrówki w filmie


„Alicja w miastach”, reż. Wim Wenders - film to zaczynająca się w Nowym Jorku historia niemieckiego dziennikarza Wintera i małej, zagubionej dziewczynki, tytułowej Alicji. Winter i Alicja podróżują przez industrialną, niekończącą się aglomerację Zagłębia Ruhry w poszukiwaniu domu dziewczynki. Wenders nakręcił melancholijną odyseję o wyobcowaniu i chłodzie współczesnego świata, w którym nie można odnaleźć własnego miejsca.

„Dzienniki motocyklowe”, reż. Walter Salles - obraz opowiada historię podróży młodego Ernesta Guevary – studenta medycyny – oraz jego przyjaciela – biochemika – Alberta Granady z południa na północ kontynentu, od ich rodzinnej Argentyny, przez Chile, Peru i Kolumbię, aż do Wenezueli. Pokonując tysiące kilometrów i obserwując świat wokoło Ernesto dostrzega, że w istocie ludzi Ameryki Południowej o wiele więcej łączy niż dzieli, a podziały na narody są sztuczne.

„Dzikość serca”, reż. David Lynch - film opisuje perypetie pary kochanków – banitów. Klasyczna trasa przez południe USA, pustynne autostrady przynosi wiele niespodzianek. Główny bohater - Sailor Ripley wychodzi na zwolnienie warunkowe po odsiedzeniu części wyroku za zabójstwo. Wszystko, czego chce, to być ze swoją wielką miłością Lulą, z którą ucieka w stronę Kalifornii. Marietta, matka dziewczyny, tka wokół Sailora sieć morderczych intryg - na kolejnych etapach podróży czeka już na niego zastęp potępieńczych zabójców. Sailor i Lula nie dojadą do Kalifornii - kres podróży czeka ich w posępnym miasteczku znanym jako Big Tuna. Podróż jest tu wyprawą do piekła. Wszystko wokół Sailora i Luli wydaje się zdeformowane, dziwaczne, niepokojące.

„Swobodny jeździec” (ang. „Easy Rider”), reż. Dennis Hopper - obraz opowiada historię dwóch kalifornijskich hipisów, którzy wybierają się do Nowego Yorku. Przed wyjazdem wpadają do Meksyku po większą partię nielegalnych substancji, spieniężają je i ruszają na Wschód dwoma ogromnymi, błyszczącymi harleyami. Przemierzają Kalifornię, Nowy Meksyk, Teksas. Palą trawkę, kontemplują krajobrazy, cieszą się życiem. Jednak im dalej na Wschód, tym mniej osób podziela to zrozumienie. Ostatecznie wędrowcy zostają zamordowani gdzieś między Luizjaną i Missisipi przez nietolerancyjnych wiejskich osiłków.

• „Mad Max”, reż. George Miller - film to kino drogi w przyszłości. Tytułowy Szalony Max jest byłym policjantem walczącym o życie w świecie po nieokreślonej katastrofie . Jego domem jest podrasowany Ford Falcon GT Coupe z 1973 z silnikiem V-8, którym pędzi przez przecinające australijskie pustynie autostrady. W swojej podróży donikąd przeciwstawia się, niczym samotny rewolwerowiec z westernu, gęsto zaludniającym drogi przyszłości bandytom i złodziejom paliwa - najbardziej deficytowego towaru w świecie Maxa.

• „Prosta historia”, reż. David Lynch – film opowiada o międzystanowej wyprawie kosiarką do trawy. Bohater, dobiegający osiemdziesiątki schorowany Alvin Straight jest świadomy, że jego życie dobiega końca. Przed śmiercią pragnie pogodzić się z bratem, z którym poróżnił się wiele lat wcześniej . Brat mieszka w sąsiednim stanie, więc bohater wyrusza w swoją ostatnią podróż. Wędrówka Alvina jest medytacją, rozrachunkiem z własnym życiem u jego kresu. Stary człowiek jedzie, aby pogodzić się ze swoim bliskim, a przede wszystkim z samym sobą.

• „Strach na wróble”, reż. Jerry Schatzberg - bohaterowie filmu – dwaj włóczędzy podróżują autostopem, towarowymi pociągami, piechotą. Max wyszedł właśnie z więzienia i podróżuje do Pittsburgha, gdzie zamierza założyć myjnię samochodową. Lionel jest marynarzem, który chce wrócić do porzuconych przed laty dziewczyny i dziecka w Detroit. Obaj życiowi rozbitkowie spotykają się przypadkiem gdzieś w Kalifornii i, choć stanowią swoje przeciwieństwa, w dalszą drogę ruszają razem. Podróż jest tu metaforą marzenia - to bowiem właśnie marzenia gnają Maxa i Lionela przez pół Ameryki.
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -