Jesteś w: Motyw wojny

Motyw wojny

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim


• Wojna ewoluuje i dojrzewa wraz z rozwojem cywilizacji, jednak zawsze, niezależnie od powodu przynosi cierpienie i śmierć.
• Różnorodne kreowanie obrazów batalistycznych przez kronikarzy i artystów.
• Motyw scen batalistycznych jako element często wykorzystywany w literaturze i sztuce.
• Wojna jest tak silnym wstrząsem dla artystów, że nie mogą o niej nie pisać.
• Wojna to jedna z najbardziej okrutnych doświadczeń, wywołanych przez samego człowieka.

Teza może zostać także postawiona w formie pytania. W tym przypadku treść pracy powinna starać się szukać odpowiedzi na nie. W zakończeniu powinny się znaleźć wnioski – bądź jednoznacznie dające odpowiedź na wybrany problem, bądź ukazujące różnorodność odpowiedzi. Przykładowe określenia problemu mogą brzmieć następująco:

• „Co popycha ludzi do działań wojennych?”
• „Dlaczego artyści tak chętnie i barwnie przedstawiają motywy wojenne?”
• „Jakie znaczenie ma dla odbiorców sztuka batalistyczna i czego się dzięki niej dowiadujemy?”
• „Jak traktowano temat wojny w poszczególnych okresach historycznych?”

Wśród innych tez możemy wyróżnić:

• Nawet w nieludzkich warunkach, przy ogromnym samozaparciu, człowiek może ocalić swoją godność.
• „Dopóki na ziemi żyją ludzie, dopóty będą istniały wojny” – Albert Einstein.
• Mimo zmieniających się konwencji, sztuki wojennej oraz charakteru konfliktów zbrojnych, zasadniczy ich wpływ na postać człowieka pozostaje ten sam.
• Wiele sposobów mówienia o wojnie ma ścisły związek z odmiennością ludzkich doświadczeń, zawsze indywidualną wrażliwością artysty i językiem, jakim się posłużył.
• Wojna – doświadczeniem zaprzeczającym kategoriom myśli humanistycznej.

Przy precyzowaniu tezy można także zawęzić okres literacki, którego dotyczyć będzie praca. Poszczególne ujęcia problemów mogą wyglądać następująco:

• Motywy batalistyczne. Zmienność ih funkcji w ostatnim stuleciu.
• II wojna światowa – wydarzenie, które zdominowało twórczość pisarzy i poetów lat powojennych.
• Doświadczenie II wojny światowej spowodowało, że śmierć przestała szokować.
• Zbrodnie faszyzmu i stalinizmu na Polakach są w dalszym ciągu otwartą raną, co znalazło odzwierciedlenie w twórczości pisarzy i poetów okresu powojennego.

Motyw wojny - przykład wstępów


A. Motyw wojny na wybranych przykładach literatury z różnych epok.

Przykład wstępu:

Można powiedzieć, że wojnę stworzyła natura. Od chwili, gdy na ziemi pojawiły się pierwsze żywe organizmy, toczy się nieustanna walka o światło, pożywienie i terytorium. Wojnę możemy nazwać metaforą ludzkiego życia. Wszak „bojowanie byt nasz podniebny”! Człowiek walczy nie tylko z szatanem, z ciałem i własnymi słabościami, ale też ze światem i z innymi ludźmi. O takim ujęciu wojny pragnę opowiedzieć w niniejszej prezentacji, ukazując jak na przestrzeni kolejnych epok, wraz z rozwojem cywilizacji, zmieniał się obraz walk.

B. Wpływ wojny na psychikę człowieka. Przedstaw na podstawie wybranych utworów.

Przykład wstępu:

„Dopóki na ziemi żyją ludzie, dopóty będą istniały wojny” – powiedział kiedyś Albert Einstein. Z przykrością trzeba przyznać mu rację. Od tysięcy lat walka o honor, ziemię, majątki, racje i władzę pustoszyła świat i zbierała ogromne żniwo w postaci ludzkich istnień. W czasie II wojny światowej panowało okrutnie szczere, potoczne powiedzenie, iż przemoc to zdolność zamieniania człowieka w zwłoki. Dlaczego żołnierze wychodzą na front, strzelają do zupełnie obcych sobie ludzi, mając jednocześnie świadomość, iż w każdej chwili sami mogą spotkać się z kulą śmierci? Co powoduje, że zamiast wycofać się z tego śmiertelnego połozenia, brną dalej i głębiej? Jakie czynniki kierują ich psychiką i jakie zachodzą w niej zmiany? Jakie ma to konsekwencje na ich późniejsze życie? Co czują ich bliscy? Na te wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć w swojej prezentacji.

C. Motywy batalistyczne w literaturze i sztuce. Omów, odwołując się do celowo wybranych tekstów kultury.

Przykład wstępu:

Przedstawianie scen bitewnych stało się w różnych epokach pasją artystów, misją pisarzy, poetów, reżyserów. Sztuka batalistyczna pozwalała i pozwala zachować wspomnienia dawnych czasów, sławić wartości, o które się walczyło. Ma to znaczenie szczególnie dla nas Polaków. Tak wiele pokoleń musiało przecież przelewać krew za coś, co trudno opisać słowami czy namalować pędzlem, a co jest tak istotne – wolność. Powstały dzieła poświęcone walczącym narodom, zmaganiom godnym upamiętnienia i hołdu.

Część twórców stara się też ukazać okrucieństwo i bezsens wojen. Sceny batalistyczne w sztuce dostarczają nam wiedzy o ludziach z dawnych epok, ich uczuciach, ale również o doskonalonych w miarę upływu czasu środkach niszczenia. Narzędzia wojny poczynając od prymitywnych dzid, metalowych ostrzy mieczy, łuków miotających strzały poprzez broń palną, czołgi, samoloty i łodzie podwodne, zmieniają się na przestrzeni wieków, towarzyszą walczącym i w różnorodny sposób przedstawiane są przez licznych artystów.

Motyw wojny - przykład zakończeń


Najważniejszym elementem zakończenia są wnioski nawiązujące do postawionej tezy. Jest ono także podsumowaniem całej pracy.

A. Motyw wojny na wybranych przykładach literatury z różnych epok.

Przykład zakończenia:

Utworów opowiadających o wojnie jest bardzo dużo. Na podstawie zaprezentowanych przeze mnie można określić pewne cechy charakterystyczne dla wszystkich utworów o tematyce wojennej. Po pierwsze, każdy pisarz nawiązywał do ważnych wydarzeń wojennych, pośrednio lub bezpośrednio. Idąc dalej zauważamy, że wyrażane emocje to nie tylko przerażenie, rozpacz, ale również radość z poświęcenia dla ojczyzny, chęć walki, odwaga. Mówiąc krócej, uczucia w utworach były różnorodne, nie ograniczały się do strachu. Każdy twórca przedstawiał je na swój własny, odrębny sposób. Spowodowane było to zazwyczaj tym, iż każdy artysta w inny sposób zetknął się z wojną – inaczej działania wojenne opisywali ich obserwatorzy, inaczej ci, którzy znali ją z opowieści innych, a zupełnie odmiennie jej bezpośredni uczestnicy. Dzięki temu w literaturze możemy spotkać taką różnorodność wykorzystania motywu wojny.
strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -  - 10 -