Jesteś w:
Motyw wsi
• „Ludzie bezdomni” Stefan Żeromski - kwestia warunków życia na wsi pojawia się w utworze dwukrotnie: Tomasz Judym przedstawia obraz polskiej wsi w swoim referacie wygłoszonym na spotkaniu lekarzy, a po przyjeździe do Cisów – uzdrowiska, w którym dostaje pracę, zauważa kolejne miejsce, gdzie wsi daleko do arkadyjskiej krainy. W swym referacie zauważa, że zupełnie naturalne jest kwaterowanie dwóch rodzin w jednym pomieszczeniu pełniącym rolę chlewu folwarcznego, gdzie znajduje się spiżarnia, odgrodzona od rodziny jedynie płotkiem ze spróchniałych desek. Mówi o fornalach, którzy mięso jedzą tylko na Boże Narodzenie i Wielkanoc. Ludzie nie mają własnego kąta – śpią w stajniach lub oborach, kobieta jest zmuszona do snu w jednym pomieszczeniu z mężczyznami, często nieznajomymi. Rodziny wielodzietne mieszkając w chlewie, „hodują razem dzieci i prosięta.” W najbliższej okolicy uzdrowiska w Cisach, stały tzw. czworaki, w których mieszkało wiele rodzin. Na terenie czworaków szerzyła się więc malaria i febra, które dotykały przede wszystkim dzieci.
• „Konopielka” Edward Redliński – autor akcję swojego utworu umieszcza w zacofanej wsi położonej na kresach (Taplary) i całkowicie odizolowanej od otaczającego świata. Dzięki izolacji wieś wygląda jak sprzed kilkuset lat. Ludzie boją się cywilizacji oraz urzędników pragnących doprowadzić do wsi drogę. Wierzą w zabobony i duchy, nie pragną wykształcenia dla dzieci, zabraniają im kontaktów z nauczycielką. Chłopi szanują ziemię, żniwa to dla nich prawdziwe święto związane z obrzędami. Redliński dokonuje w powieści przewrotnej sztuki, kompromituje fałszywe wyobrażenia o wsi, jej miejską wizję.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 -
Motyw wsi w literaturze
Autor: Karolina Marlęga Serwis chroniony prawem autorskim• „Ludzie bezdomni” Stefan Żeromski - kwestia warunków życia na wsi pojawia się w utworze dwukrotnie: Tomasz Judym przedstawia obraz polskiej wsi w swoim referacie wygłoszonym na spotkaniu lekarzy, a po przyjeździe do Cisów – uzdrowiska, w którym dostaje pracę, zauważa kolejne miejsce, gdzie wsi daleko do arkadyjskiej krainy. W swym referacie zauważa, że zupełnie naturalne jest kwaterowanie dwóch rodzin w jednym pomieszczeniu pełniącym rolę chlewu folwarcznego, gdzie znajduje się spiżarnia, odgrodzona od rodziny jedynie płotkiem ze spróchniałych desek. Mówi o fornalach, którzy mięso jedzą tylko na Boże Narodzenie i Wielkanoc. Ludzie nie mają własnego kąta – śpią w stajniach lub oborach, kobieta jest zmuszona do snu w jednym pomieszczeniu z mężczyznami, często nieznajomymi. Rodziny wielodzietne mieszkając w chlewie, „hodują razem dzieci i prosięta.” W najbliższej okolicy uzdrowiska w Cisach, stały tzw. czworaki, w których mieszkało wiele rodzin. Na terenie czworaków szerzyła się więc malaria i febra, które dotykały przede wszystkim dzieci.
• „Konopielka” Edward Redliński – autor akcję swojego utworu umieszcza w zacofanej wsi położonej na kresach (Taplary) i całkowicie odizolowanej od otaczającego świata. Dzięki izolacji wieś wygląda jak sprzed kilkuset lat. Ludzie boją się cywilizacji oraz urzędników pragnących doprowadzić do wsi drogę. Wierzą w zabobony i duchy, nie pragną wykształcenia dla dzieci, zabraniają im kontaktów z nauczycielką. Chłopi szanują ziemię, żniwa to dla nich prawdziwe święto związane z obrzędami. Redliński dokonuje w powieści przewrotnej sztuki, kompromituje fałszywe wyobrażenia o wsi, jej miejską wizję.
strona: - 1 - - 2 - - 3 - - 4 - - 5 - - 6 - - 7 -
Dowiedz się więcej | |