Jesteś w: Motyw anioła

Motyw anioła

Autor: Karolina Marlęga     Serwis chroniony prawem autorskim


Eugène Delacroix, „Walka Jakuba z aniołem” - kolorystyka obrazu jest bardzo zróżnicowana. Na centralną część oraz postać Jakuba i anioła pada światło, dlatego kolory są utrzymane w dość jasnych barwach. Są to różne odmiany bieli, czerwieni, zieleni i fioletu. Natomiast reszta obrazu jest ciemniejszych kolorów m.in.: czerni i brązu. Na pierwszym planie z lewej strony, autor ukazuje nam walkę siłową Jakuba z aniołem na tle wielkiego drzewa stanowiącego jakby część lasu lub zagajnika oraz różnego rodzaju krzewów. Przed walczącymi leży zbroja składająca się z tarczy i strzał, a także pojemnik na wodę i część ubioru. W dole z prawej strony Delacroix namalował uciekających w strasznym kurzu, konno lub pieszo mężczyzn. Charakterystycznym elementem ubioru tych postaci są turbany na głowach. Zarówno Jakub jaki i anioł oraz osoby z tyłu przepasane są szatami z odkrytymi plecami i nogami. Ponieważ twarze postaci nie są opracowane szczegółowo, nie uwidaczniają żadnych uczuć, są raczej normalne. Nie ma w nich żadnej chęci nienawiści, czy zniszczenia.

Jacek Malczewski, „Aniele, pójdę za Tobą” - obraz został namalowany około 1901 roku. Na pierwszym planie obrazu, w wielkim zbliżeniu widzimy anioła z wielkimi skrzydłami i łydkami. Jest odwrócony tyłem więc nie widzimy wyrazu jego twarzy. Na podstawie zachowania i przestraszonej miny dziecka można domyślać się, że oblicze anioła jest surowe. Obok anioła widzimy kilkuletniego chłopca, prawdopodobnie jest to pastuszek, który pasie gęsi. Pochodzi zapewne z biednej rodziny, o czym świadczy ubiór chłopca (brudna, podniszczona sukienczyna i bose stopy). Tytuł mówi nam, że pastuszek podąża za Aniołem, który zaopiekuje się nim. Autor w obrazie połączył świat baśniowy z realnym. Scena ma charakter metafizyczny. Poprzez rząd drzew widać wyraźnie zaznaczoną linię horyzontu, który jest granicą między światem realnym a baśniowy, przebiega ona w połowie obrazu. Mimo, że kolory dzieła są jasne a nawet słoneczne, widać tu smutek i zadumę, najwyraźniej jest to chwila poważna a może nawet decydująca o dalszym życiu dziecka.

Motyw anioła w filmie


„Anioł w Krakowie”, reż. Artur Więcek - film opowiada o losach Anioła imieniem Giordano, który za niewłaściwe prowadzenie się w Niebie (zbyt częste odwiedziny w Czyśćcu i fascynacja rock-and-rollem), zostaje zesłany na ziemię, by codziennie czynić tam chociaż jeden dobry uczynek. Giordano ma wylądować w miejscu zwanym „Holland”, lecz przez pomyłkę trafia do „Poland” (a dokładniej: Krakowa). Jego świeże spojrzenie, sympatia dla ludzi oraz niebanalne myślenie o świecie pomagają mu, już na początku pobytu na Ziemi, uratować rozpadające się małżeństwo.

„Armia Boga”, reż. Gregory Widen - w niebiosach wybucha straszliwa, przepowiedziana w sekretnym rozdziale Biblii, wojna między zastępami aniołów. Przyczyną konfliktu są ludzie, którzy zajęli miejsce aniołów i odebrali im bożą łaskę. Mroczne zastępy Gabriela zstępują na ziemię, aby rozpętać piekło i zdobyć duszę najstraszliwszego człowieka, który kiedykolwiek istniał. Gorszego niż Hitler i Stalin. Gorszego niż sam diabeł. Ale anioł Szymon ukrywa pożądaną przez Gabriela duszę w ciele małej dziewczynki Marii. W konflikt między aniołami wplątany zostaje Thomas Dagget, policjant i były ksiądz. Ponieważ stoi na drodze musi albo walczyć, albo przyłączyć się do jednej ze stron. Niespodziewanie też dla wszystkich pojawia się nagle dawny ulubieniec Boga, strącony anioł światłości, Lucyfer.

„Dogma”, reż. Kevin Smith - dwaj upadli aniołowie zostają wykopani z Nieba i skazani na wieczny pobyt na ziemskim padole. Do władz niebieskich docierają jednak słuchy, że banici będą próbowali użyć podstępu, by sforsować bramę Św. Piotra. Na ziemi pojawia się więc wysłannik niebios, by oznajmić nie bardzo bogobojnej Bethany, iż została wybrana by powstrzymać parę skrzydlatych łotrów przed powrotem do raju. Bethany wyrusza więc ich śladem. Na swej drodze spotka mnóstwo zakręconych typów nieziemskiego pochodzenia: dwójkę wyluzowanych proroków, trzynastego czarnoskórego apostoła, nadgorliwego demona i niebiańską piękność. Tymczasem aniołowie zaczynają rozrabiać.

„Miasto Aniołów”, reż. Brad Silberling - przejmująca historia pewnego anioła, który zakochuje się w pięknej lekarce. W szpitalu w Los Angeles leży ciężko chory na serce pacjent. Przy jego łóżku pojawia się anioł, Seth. W tym samym czasie umiera pacjent doktor Maggie Rice. Młoda lekarka bardzo przeżywa śmierć mężczyzny. Seth obserwuje ją i zakochuje się. Postanawia powrócić do świata żywych i związać swoją przyszłość z Maggie. Parze nie jest im dane wspólne szczęście. Film opowiada, co stanie się, gdy Anioł zapragnie doznać najzwyklejszych ziemskich uczuć: poznać smak łez i śmiechu, poczuć dotyk dłoni, zakochać się? Odpowiada na pytanie co sprawia, że racjonalna, śmiertelna kobieta zakochuje się w nieziemskiej istocie.

„Niebo nad Berlinem”, reż. Wim Wenders - dwa anioły wędrują po fascynującym i inspirującym mieście, jakim jest powojenny Berlin. Same są niewidzialne dla ludzi (oprócz dzieci), potrafią jednak nie tylko śledzić ich losy, ale też słyszeć myśli. Nieustająco niosą pomoc wszystkim samotnym, smutnym, zbłąkanym duszom. Aż w końcu anioł Damiel spotyka cyrkową akrobatkę Marion i zakochuje się w niej do tego stopnia, że postanawia zrezygnować z nieśmiertelności i zostać zwykłym człowiekiem. Jego przewodnikiem po świecie śmiertelnych będzie były anioł, a obecnie aktor filmowy Peter Falk.

Motyw anioła - przykłady wstępów wypracowań


strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 -  - 9 -